Phlips bredene

oco1979

Forumguru
phlips bredene is audi en vw dealer maar nu skoda servicepunt,dus geen verkoper meer van nieuwe skoda's of toch geen dealer meer/
Skoda showroom is nu my way geworden.
 

leon-cupra

Forumguru
Net zoals zoveel Skoda garages in BE. Verbeke in Roeselare, mijn broer zijn werkgever,...
Allen hebben ze nog een jaar of twee het servicepunt en dan verdwijnen ze definitief.
 

fonzamundo

Forumguru
Skoda's worden vanaf nu geleverd door garage Raes in Brugge (Phlips is geen erkende dealer meer en mag dus geen auto's meer leveren). Er komt trouwens een nieuwe vestiging van Raes in Oostende.
 

leon-cupra

Forumguru
@fonzamundo , vestiging met alle 4 de merken? In Roeselare gaat Maes (top motors) een nieuwe garage voor de 4 merken zetten. Dat ze er maar snel komt want Verbeke ...:banghead:
 

leon-cupra

Forumguru
Ze beginnen met Skoda dacht ik, maar waar rook is is vuur...
normaal gezien is het de nieuwe "wurg de dealer en maak hem volledig afhankelijk van d'ieteren" strategie waarbij de dealer een grotere regio krijgt maar wel een megavestiging met de 4 merken moet zetten. In sint-niklaas, roeselare, het gentse komen er dergelijke vestigingen. Dus de rest zal ook volgen.
 

leon-cupra

Forumguru
Brief gekregen van verbeke.

Gaan samen werken met maes en zonen (licht verplicht verzekers)
Die brief ook gekregen. Verbeke heeft het blijkbaar iets harder gespeeld dan Lamaire. Lamaire behoort al 2 jaar tot de groep. In eerste instantie had ik gehoord dat ze hun opzeg hadden gekregen en dat Verbeke er advocaten had opgezet. Kwestie van overnameprijs op te drijven?:pieker:
 

oco1979

Forumguru
Die brief ook gekregen. Verbeke heeft het blijkbaar iets harder gespeeld dan Lamaire. Lamaire behoort al 2 jaar tot de groep. In eerste instantie had ik gehoord dat ze hun opzeg hadden gekregen en dat Verbeke er advocaten had opgezet. Kwestie van overnameprijs op te drijven?n

Vermoed ook zo iets, is geen pretje voor een merk werken dees daags.

Er zal nog zoveel veranderen en niet alleen in d'ieteren groep, andere merken ook of al bezig.

PSA groep is ook al bezig met uit te persen.

Goeie nieuws is dat we terug mogen assistance leveren voor de d'ieteren groep, hierbij kunnen we onze dagen wel goed mee vullen ;) .
 

leon-cupra

Forumguru
@oco1979 , de private invoerders zitten allemaal met hetzelfde probleem. Van 20xx mogen alle dealers rechtstreeks bestellen bij de fabriek (zonder tussenkomst van de invoerder)... dan moet je als invoerder ervoor zorgen dat de dealer op 1 of andere manier nog steeds afhankelijk blijft van jou.
 

Cordoba

Forumguru
@oco1979 , de private invoerders zitten allemaal met hetzelfde probleem. Van 20xx mogen alle dealers rechtstreeks bestellen bij de fabriek (zonder tussenkomst van de invoerder)... dan moet je als invoerder ervoor zorgen dat de dealer op 1 of andere manier nog steeds afhankelijk blijft van jou.

Dat verklaart veel: in Nederland is Pon al jaren bezig met de dealers die nog geen eigendom zijn van de Pon Holding, óf over te nemen, óf aandelen er in te verkrijgen, óf het dealerschap daar weghalen en naar een 'stroman' van Pon doorgeven. Ik dacht eigenlijk dat dit een strategie was om in de hele keten een dikke vinger in de pap te hebben (en overal de winsten op te strijken), en tegelijkertijd het voor de consument zo goed als onmogelijk te maken om naar een onafhankelijke dealer te stappen. (betekent ook dat garantiekwesties altijd bij een Pon-dealer komen, en niet bij een zelfstandige dealer die het Pon wat lastiger kan maken om claims af te wijzen, en waardoor de consument in de praktijk dus zo goed als machteloos is)
 

oco1979

Forumguru
@oco1979 , de private invoerders zitten allemaal met hetzelfde probleem. Van 20xx mogen alle dealers rechtstreeks bestellen bij de fabriek (zonder tussenkomst van de invoerder)... dan moet je als invoerder ervoor zorgen dat de dealer op 1 of andere manier nog steeds afhankelijk blijft van jou.

Kan deze ook al vernomen, maar eerder rechtstreeks op het net bestellen en laten toekomen bij dealer naar keuze, maar dacht dat deze van invoerder kwam en dat garage er van tussen viel.
Maar zo te horen is het ook nog de invoerder van tussen.
Normaal zou het daarbij de prijs van een voertuig serieus lager moeten liggen voor de klant :thumbsup:.

Deze gaan mega discussie zijn in de garantie periode...…. is nu al geen pretje en als garage en invoerder van tussen valt...….. dat beloofd :pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
@oco1979 , europa verbiedt het alleenrecht om wagens in te voeren in een bepaald land. Daarmee dat garages in de toekomst rechtstreeks mogen bestellen bij het merk
 

Captain Hook

Forumguru
Wordt het niet eens tijd dat dat hele concept van een lokale importeur (of invoerder zoals ze in BE zeggen), gewoon afgeschaft wordt?

Alleen maar strijkstokken en tussenhandel die hun graantje meepikken. Maar of de consument (= de uiteindelijke klant/diegene die alles moeten betalen) daar nou beter van wordt...?!? :pieker: Van die importeur dus...

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom ik als Europese consument een Europese goedgekeurde auto, niet gewoon rechtstreeks bij de Europese fabriek kan bestellen?
De garages alleen nog als service-/onderhoudslocatie; isse simpel.
Verdeel een aantal showrooms/proefrit locaties over het land om een automobiel te kunnen aanschouwen irl en te proberen.

Er zijn nog een aantal grotere (auto)merken, die voor hun sub-badges toch vrijwel allemaal dezelfde technologie gebruiken.
Kijk naar het VAG concern; Audi, Skoda, Seat, VW, Lamborghini, Porsche, Ducati, Bentley, Bugatti, e.d.
Ook General Motors, PSA, Toyota, etc.; hetzelfde idee.

Of een luchtfilter/[ander willekeurig onderdeel] nou in een Aud, Skoda, Seat of VW gemonteerd wordt; whatever. :koffie: Wil je graag betalen voor een duur merkplaatje of een aaibaar dashboard; be my guest. Maar cut the crap en de niet-toegevoegde waarde van een importeur.
Zie hoeveel negatieve publiciteit bijvoorbeeld Pon de laatste jaren al verzameld heeft. Vooral als het ging om (non)coulance en (niet bepaald) soepele garantie... :cry:
 

leon-cupra

Forumguru
@Captain Hook , de reden dat er invoerders zijn is omwille van de complexiteit van de administratie, opvolging, service, herstellingen, transport ... de invoerder neemt belangrijke taken over van het merk. Als je morgen de invoerders doet verdwijnen, wie gaat dan de taken op zich nemen?
Dat bepaalde invoerders hun machtspositie misbruiken, tja, dat is een andere discussie.
 
Bovenaan Onderaan