Pasvorm Emuk caravanspiegels op een S2

andrehj

Forumguru
Naar aanleiding van dit topic heb ik een setje Emuk caravanspiegels (nr 100705) besteld. Echter, de spiegels passen zeer slecht. Alleen met veel moeite krijg je de houders op de buitenspiegels geschoven, en dan nog klopt de radius niet, zodat ook de borging nauwelijks vast te maken is. Deze foto's spreken voor zich:
Spiegel Links.jpg Spiegel Rechts.jpg Spiegel Rechts nummer 705.jpg
Heb ik nou een slechte batch te pakken, of passen ze allemaal zo slecht?

Volgens de doos zijn ze geschikt voor een O2 en een S2, zijn er hier mensen waarbij ze wel goed op een S2 (of O2) passen?
 

error404

Senior Member
ik heb ze ook, past vergelijkbaar. Ze liggen in de caravan dus kan helaas geen plaatje maken. Het "klipje" waarmee ze vastzitten past er bij mij maar "net" overheen. Bij goed vastschroeven is de binnenkant van de spiegel lak zelfs een klein beetje beschadigd. Ik ber er wat extra tape omheen gedaan om dat te voorkomen. Het zit wel goed vast, trilt niet en 1x afstellen en klaar. Perfecte pasvorm? Nee, zeker niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Erg blij met mijn Milotecs. Die grijpen om de bovenranden van de spiegels met in 2 richtingen verstelbare klemmen; moet wel erg raar gaan willen die niet goed passend bevestigd kunnen worden.
Vind alleen wel dat die aan de achterkant (of eigenlijk de voorkant dus, als men begrijpt wat ik bedoel - vrij naar Heer Bommel ;) ) van veel meer retroflecterend materiaal voorzien zouden moeten zijn. Dat heb ik rer dus zelf maar op geplakt om ze beter te laten opvallen voor tegemoetkomend verkeer.
 

andrehj

Forumguru
ik heb ze ook, past vergelijkbaar. Ze liggen in de caravan dus kan helaas geen plaatje maken. Het "klipje" waarmee ze vastzitten past er bij mij maar "net" overheen. Bij goed vastschroeven is de binnenkant van de spiegel lak zelfs een klein beetje beschadigd. Ik ber er wat extra tape omheen gedaan om dat te voorkomen. Het zit wel goed vast, trilt niet en 1x afstellen en klaar. Perfecte pasvorm? Nee, zeker niet.
Bedankt. Dat zijn precies mijn symptomen. Ligt dus niet aan mij.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ik kreeg vandaag van de Emuk-fabriek (in Duitsland), waar ik ook geklaagd had, een speciale handleiding (zie attachment) over hoe je deze spiegels op een S2 moet monteren. Ze zijn er zelf blijkbaar ook achter gekomen dat dit niet zo makkelijk gaat. Of het met hun handleiding wel lukt betwijfel ik, want ik krijg dat niet voor elkaar. Misschien @error404 wel?
 

Bijlagen

  • Ausführliche Montageanleitung Skoda Superb.pdf
    205,7 KB · Weergaven: 60

Renkie

Forumguru
Ik heb dit ook wel gezien bij andere Emuk spiegels maar door ze iets verder op de behuizing te schuiven zoals ook in die handleiding staat kom je een heel eind. Als ze net niet zijn kan dat wat lastiger gaan.

Daarnaast zou normaal gesproken die stelschroef de spiegel naar de behuizing moeten trekken waarna ze perfect passen.
 

error404

Senior Member
De caravan staat nu in de stalling (met mijn spiegels erin), maar als ik er eens in de buurt ben zal ik de spiegels even ophalen om te testen. Als ik het heb geprobeerd laat ik het weten!
 

Frenk21

Forumguru
Ik heb ze ook en ik ben erg tevreden. Inderdaad even zoeken dat ze goed op het spiegelhuis zitten, maar dan zitten ze ook goed. Als ik de foto's zie moet je spiegel wat meer draaien. Dwz wat meer aan de bovenzijde van de Emuk wat meer naar de auto toe. Dan past hij goed en zal de bevestigingsclip ook ruim binnen het spiegelhuis vallen. Er zit wat speling op, maar met het vastdraaien trekt hij dat dicht.
Voor mij een topspiegel met zeer fijn spiegelglas.

Ps. Mijn spiegelset staat te koop ivm aanschaf Kodiaq, waar weer Emuks voor komen.:D
https://www.skodaforum.nl/forum/i/emuk-spiegels-voor-o2-en-s2.32945/
 

andrehj

Forumguru
Ik heb al dat verdraaien geprobeerd, maar een echt goede pasvorm zit er wat mij betreft niet bij. De kromming in de beugel past gewoon niet lekker op de kromming van de spiegel (de radius in de beugel is veel groter dan de radius in de spiegel). En ik ben getuige de reacties van medeforumleden, én het feit dat Emuk zelfs een speciale extra handleiding heeft gemaakt blijkbaar niet de enige.
 

Frenk21

Forumguru
Ik zie alleen een reactie van Error404. Dus dat valt wel mee denk ik.
Wel flauw dat je dan op mijn verkooptopic zo'n negatieve tekst zet. Dat jij ze ruk vind is jammer voor je, maar ik ben tevreden. Voor mij komen dan ook voor de Kodiaq Emuk spiegels zodra deze leverbaar zijn.
 

andrehj

Forumguru
Het spijt me dat ik te eerlijk ben. Overigens denk ik dat deze spiegels wel zeer goed op een O2 passen, dus verkoopkansen genoeg.
Verder heb ik ook aangegeven dat ik ze ondanks de slechte pasvorm op een S2 nog steeds de beste keus voor een S2 vind, omdat er domweg geen beter alternatief op de markt is.
 

error404

Senior Member
Heb gisteren de caravan opgehaald (wie gaat er nou met dit weer kamperen? :D)

IMG_2986.JPG IMG_2988.JPG

Zoals beloofd een plaatje hoe ze bij mijn auto passen.
 

Renkie

Forumguru
Als ik dat zie dan zou ik denken dat er 2 dingen aan de hand kunnen zijn
1) De Emuk spiegel moet "verder" op de normale spiegel worden geduwd, dus meer naar de auto toe.
2) Die kier is normaal bij Emuk VOORDAT je de stelschroef goed vast draait.

Als de spiegel niet meer naar de auto kan en de stelschroef kan niet harder aangedraaid worden klopt er iets niet.
- Stelschroef misschien verkeerd er op of L/R omgedraaid?
 

error404

Senior Member
@Renkie De spiegels l/r wisselen gaat niet. Past helemaal niet. De stelschroef is identiek. Verder aandraaien is ook niet verstandig. Zit goed vast zo, bij harder draaien kost het je lak weet ik uit ervaring.
 

Renkie

Forumguru
Bij sommige modellen is de stelschroef, of eigenlijk het plastic wat je op de spiegel vast draait, per ongeluk links/rechts verkeerd om te doen. Je lijkt dan de spiegels vast te kunnen draaien maar dat lukt niet 100%
 

rick76

Actief lid
Ik had op mijn Passat ook de Emuk spiegels. Ik weet nog dat je de emuk goed over je spiegel moest schuiven. Zorg er wel voor dat je auto spiegel en de binnenkant van de Emuk schoon is. Anders heb je de krassen in je lak staan.

Nu heb ik voor mijn Honda CR-V de Emukspiegel universeel III. Ik ben hier ook erg content mee. Ik vermoed dat deze spiegels ook op de spiegels van de skoda passen. Ook deze spiegels zijn trillingsvrij. Zeer eenvoudig te monteren. Makkelijker dan de op maat gemaakte emuk spiegels.
 

Rga

Nieuw lid
Wie kan mijn helpen aan het type Emunk spiegel voor op de kodiaq artikel
nr 100705 b (superb 2 facelift (type 3T ) 6/13 tm 08/15)
nr 100705 d (superb 2 type 3T 03/08 tm 05/13)
nr 100705 c ( octavia 1z facelift 2009 tot 01/13)

Je zou zeggen de b maar kan iemand het bevestigen?
 

Frenk21

Forumguru
@Rga, ik heb contact gehad met Emuk en ze hebben nog geen spiegel voor de Kodiaq. Ze hebben veel aanvragen, maar de spiegels komen pas begin 2018 beschikbaar. Ik heb zelf de emuk universal besteld en weer terug gestuurd. De spiegel van de Kodiaq loopt te schuin af, waardoor deze eraf glijden. Je kan de spiegels van Opi bestellen, maar ik vind zo'n heel draadwerk om mijn spiegels geen gezicht. Ik gebruik nu mijn Repusel spiegels, die ik als reserve heb, tot de Emuks beschikbaar zijn.
 
Bovenaan Onderaan