Past/gaat dit...?

Goedenavond...

Ik kan via via een meesterlijk setje velgen en banden overnemen voor mijn Octavia 2 1Z3..

Echter, de bandenmaat is 235/40/18
Et is 42... weet niet hoeveel J.. zal wel 7.5 of 8 zijn denk ik..

Help!!
 

JPs_OC2

Donateur
Uitgaande van de door Skoda officiële aangegeven "maximale" velgmaat van 7,5J x 18 en ET51 kom je met:

7.5J en ET42 > uit op een totale verschuiving naar buiten van 9mm.
(Ergo, 9mm verwijdering van de wielophanging en 9mm verder richting zijkant.)
8.0J en ET42 > uit op 3mm verwijdering van de wielophanging en in totaal 15mm verder richting zijkant.
Belangrijk > dit zijn alleen de maten qua velg. De breedte van de band is uiteraard ook nog van invloed.

Voor wat betreft afwijking van de officiële ET waarde zijn er complete volksstammen die het volledig met elkaar oneens zijn over wat (technisch) toelaatbaar/acceptabel is. Tot 2.5 mm zou technisch geen problemen op moeten leveren maar meer mm's zijn qua "overbelasting" van wiellagers/wielophanging zouden technisch niet "wenselijk" zijn.

De officiële aangegeven "maximale" bandenmaat is 225/40 R18. Als je overgaat naar 235/40 R18 heb je iets meer dan 1% toename qua rolomtrek van de band. De snelheidsmeter geeft dan grofweg 1 km/h minder aan dan dat je daadwerkelijk onderweg bent. Met andere woorden, geen probleem.

Als laatste de verschillende minimale/maximale bandenmaten per J maat:
7.5J > minimale breedtemaat 205mm / voorkeur 215-225mm / maximale maat 235mm
8.0J > minimale breedtemaat 215mm / voorkeur 225-235mm / maximale maat 255mm

Lang verhaal kort en geen direct antwoord of het gaat passen of niet ;).

Persoonlijk advies, vraag naar de J maat en bepaal dan zelf met de hierboven gegevens info of het voor jou de moeite waard is of niet.:jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
De snelheidsmeter geeft dan grofweg 1 km/h minder aan dan dat je daadwerkelijk onderweg bent.
Nee, hij geeft iets minder aan dan met de kleinere banden.
Maar hij zal ongetwijfeld nog steeds meer aangeven dan de daadwerkelijk gereden snelheid, simpelweg omdat snelheidsmeters dat van fabriekswege altijd doen. Dat komt voort uit een typegoedkeuringseis (EEG-regeling uit 1977) die bepaalt dat een snelheidsmeter nooit minder mag aangeven dan de werkelijke snelheid, maar tegelijkertijd ook niet méér dan 10% plus 4 km/u boven de feitelijke snelheid mag aangeven, te meten bij een aantal gegeven snelheden voor zover het voertuig die kan bereiken.
Dus bv. bij 100 echte km/u moet de snelheidssmeter een waarde aangeven van minimaal 100 en maximaal 114.

Om bij de typegoedkeuring problemen te voorkomen wordt er dus voor gezorgd dan de snelheidsaanduiding in de auto standaard wat te hoog is teneinde aan de veilige kant te blijven. Hoeveel marge wordt ingebouwd verschilt nog wel eens, maar wel zoveel dat een iets grotere rolomtrek niet zo snel zal leiden tot een lagere aanwijzing dan de werkelijke snelheid.
 
Bovenaan Onderaan