Passagiers raam los van raammechanisme

Hoi, ik heb al wat gezocht maar kon niet echt iets goeds vinden. Ik heb het volgende probleem, als ik de ramen open doe (ik heb een 2005 Combi) dan blijft het raam links achter dicht en valt op een gegeven moment naar beneden. Als ik de ramen weer dicht doe wordt deze wel weer netjes dicht gedrukt.
Ik heb wel van de week de bekleding er af gehaald maar zag een gepopnagelde plaat dus dacht dat ik er niets mee kon. Maar ik lees nu af en toe iets met plastic blokjes die het raam vast houden. Zou dit los geschoten kunnen zijn en dan op een manier weer vast te maken zijn, of moet toch het raammechanisme vervangen worden? En hoe krijg ik dan die plaat los?
 

Antera

Donateur
Heel apart dat het raam nog terug omhoog komt in jouw geval. Normaal is vallen einde staalkabel. Je zal de nagels idd uit moeten boren en hem dan uitbouwen.
 

Faz

Lid
Ik heb precies hetzelfde. Ook linksachter: bij het openen van het raam blijft het raam hangen. Alsof het raam los zit en niet naar beneden wordt getrokken. Als ik een beetje meeduw gaat het raam keurig naar beneden. Omhoog is geen probleem. Dan wordt het raam idd weer netjes dichtgedrukt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie een paar mogelijke oorzaken:
- de klem waar het raam in vast zit, en die beweegt met het mechanisme, is onvoldoende vastgedraaid. Dat aandraaien kan volgens mij bij de meeste modellen zonder die metalen plaat te demonteren, omdat er gat in de metalen plaat zit, waar je je gereedschap door heen kan steken om de schroef vast/los te draaien.
- de klem waar het raam in zit is van minderwaardige kunststof, en deze is kapot gescheurd. Dit komt vooral voor bij bepaalde modellen en bouwjaren. Ter vervanging zijn in deze gevallen vaak aluminium versies van het kunststof blokje beschikbaar (en gaat het dus na vervanging langdurig goed).

Voor de exacte handelingen even kijken of je bijv. in de kennisbank een handleiding kan vinden om het raammechanisme te vervangen.
 
Thanx iedereen, dan ga ik nog eens de bekleding er af halen en kijken of ik het weer vast kan zetten. Anders inderdaad los boren.
 

Cordoba

Forumguru
Die gaten om de raamklemmen vast/los te draaien zitten altijd iets lager dan de hoogste (gesloten positie) van het raam. Bij de meeste modellen moet je het raam een cm of 8 laten zakken, zodat de raamklemmen netjes voor de gaten komen.
 
Die gaten om de raamklemmen vast/los te draaien zitten altijd iets lager dan de hoogste (gesloten positie) van het raam. Bij de meeste modellen moet je het raam een cm of 8 laten zakken, zodat de raamklemmen netjes voor de gaten komen.
Onder het mom van beter laat dan nooit. Eindelijk eens gekeken. De pen die door de raamklem moet zitten om zo het raam vast te houden is weg. Eens kijken of ik een nieuwe pen kan bestellen ergens.
 

Antera

Donateur
Die is helaas niet los leverbaar je kan er zelf een van kunstof laten maken. Ze slijten wel een uit en dan vallen ze naar beneden. misschien dat je hem onderin de deur kan terug vinden
 
Bovenaan Onderaan