Parrot CK3100 geschakelde plus

newwolf84

Forumguru
Hoi allemaal,

Een vraag, van een kennis van mij heb ik een carkit gekregen, de Parrot CK3100. Ik heb deze vandaag in mijn Skoda Octavia Combi EBL uit 2011 ingebouwd. Eigenlijk ging dit prima, afgezien van het feit dat de ruimte achter de Columbus best krap is voor de hoeveelheid draden en stekkers.. maar goed.
Alles werkt, dat is mooi...maar.... ik wil dat de parrot uit gaat als ik de auto parkeer en de sleutel uit het contact haal en weer aangaat als ik de auto op contact zet. Had hem nu aangesloten op een constante plus draad, dus de parrot bleef actief. Dit wil ik dus niet, ik wil dat deze uitgaat als ik de sleutel uit het contact haal.

Nu ben ik al een poosje aan het zoeken geweest totdat de duisternis inviel en nu thuis zittend knaagt het bij mij dat ik de geschakelde + nog niet heb gevonden... weet iemand toevallig welke draad ik moet hebben ?
Heb aan de zijkant ook de zekeringkast al losgehad maar zie nu even door de bomen het bos niet meer.
Kan ik uit deze zekeringkast ook een geschakelde + halen ?

Wie kan me wat op weg helpen ?
 

newwolf84

Forumguru
Heren,

Hier heb ik zeker wat aan !
Heb inmiddels de draad gevonden, morgen maar eens kijken hoe ik de draad mooi kan aansluiten en weg kan werken.
Inmiddels heb ik gisteren alles geïnstalleerd en vanmorgen nog het display vast gezet in wat als asbak bedoeld was. Het klepje kan ook nog dicht. Denk al met al dat het er wel goed uit ziet.
ae9dc397cf4d8eaf8c82ba38b1dcb16f.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

newwolf84

Forumguru
Had ze inmiddels ook al gevonden, morgen maar eens langs bij de automaterialen handel

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Wim Pelgrom

Nieuw lid
Goedemiddag Newwolf84,
Ik sta op het punt om eenzelfde aansluiting te maken en kwam deze zeer nette oplossing tegen!
Heb je misschien wat foto's van het eindresultaat van de aansluiting in de zekeringkast en de aansluiting op de parrot?
 

newwolf84

Forumguru
Ik ben er net weer van mijn werk, als het morgen droog blijft zal ik eens kijken of ik een paar foto's voor je kan maken.
Wat wil je precies zien van de aansluitingen op de parrot ?
 
Laatst bewerkt:

Wim Pelgrom

Nieuw lid
Hoi Newwolf84, bedankt voor je reactie.
Als je een foto kunt maken waarop zichtbaar wordt van welk zekeringnummer je gebruikt gemaakt hebt in de zekeringkast.
Dan heb ik gelijk een antwoord op de vraag of je gebruik maakt van een zekeringhouder bypass (tip van Roeland80) of een kwestie van "gewoon" de draad insteken.
En zijn er nog tips hoe de draden netjes naar de radio unit te brengen? Lukt het met een trekveer?
Alvast bedankt!
 

newwolf84

Forumguru
Hoi Wim,

Hierbij de foto van de zekeringskast. Het is het zelfde soort idee als wat Roeland80 al aan droeg het zij in een iets wat andere vorm. Het grootste gepruts is om de draden met de stekkers achter de radio weg te werken. Daar is ruimte gebrek. Ik heb om hier goed bij te kunnen het bakje boven de ventilatieroosters los gehaald dan heb je ietwat speelruimte maar die is erg klein. De draden kun je met wat gepruts ook zonder trekveer er door krijgen, maar allicht is een trekveer iets handiger, alhoewel ik persoonlijk bang ben dat ik ergens tegen aanstoot wat stuk of los zou kunnen gaan.
48c06e79f2dd34135b866b73895593e6.jpg
 

Wim Pelgrom

Nieuw lid
Hoi Newwolf84,

Bedankt voor de foto.

Ik hab vanavond een poging gedaan om de kabels "binnen" te krijgen, helaas niet gelukt.
Eerste poging was om het originele blok naar beneden te krijgen, achter de temperatuurregelaars is voldoende ruimte.
Ik ga morgen de ventilatie maar eens weghalen om te zien of het naar boven brengen voldoende ruimte geeft.
In het donker werken heeft het er niet gemakkelijker op gemaakt.
Anders ook het handschoenenkastje ook maar weghalen om nog meer werkruimte te verschaffen.
Met een beetje geluk, morgen opnieuw proberen.
 

newwolf84

Forumguru
Hoi Wim,

Haha krijg weer een flashback.. Het was nogal een heel dingetje om die kabels weg te werken. Heb idd zelf ook de airco bediening unit er uit gehaald.

Ik heb het volgende gedaan, bij het stuur de lichtschakelaar er uit en de sierstrips eraf, schroeven eruit en deze naar voren getrokken. Radio uitgebouwd, evenals het bakje boven de ventilatieroosters. Al met al kreeg ik nog steeds té weinig ruimte om de stekkers fatsoenlijk achter de radio weg te werken. Ik heb toen een stukje links achter bij de radio uit het dashboard gezaagd, toen kreeg ik voldoende ruimte om een gedeelte van de stekkers daar weg te stoppen.
Bij mij was het volgens mij zo dat de snoerlengte té kort was om deze onder de radio, dus bij de airco bediening te plaatsen. Vandaar het stukje uitgezaagd bij het dashboard. ( zit aan de binnenkant dus niet zichtbaar :) ) De blauwe unit heb ik links van het stuur geplaatst, hier ook een stukje verwijderd en ik kon de unit zo naar binnenschuiven in het plastic frame. De bedien unit heb ik in de voormalige asbak geplaatst. Deze kun je er uit halen door de hoes bij de pook los te trekken en dan 2 schroeven te verwijderen. Ik heb toen een gaatje geboord in de asbak en een eigen constructie gemaakt om de unit op vast te zetten.

Zal morgen nog eens kijken als ik de tijd er voor heb om het 1 en ander met wat foto's te verduidelijken. Dat zegt vaak meer dan het verhaal hierboven.

Groeten Henry aka newwolf84
 

newwolf84

Forumguru
Zo heb er een paar foto's gemaakt. Het bakje met de ventilatieroosters wil je er makkelijk uit door een platte schroevendraaier ( voorzichtig ) onder de hoeken te drukken, beetje wrikken en dan komt hij wel los. De schakelaar die je naar voren en dan haal je die los. Het gedeelte onder het stuur zit met 5 schroeven vast. Wel even opletten dat de canbus aansluiting nog vast zit. Maar deze is ook los te koppelen. Je ziet de blauwe unit zitten. Waar de rode pijl staat heb ik een stukje verwijderd zodat ik deze er in kon schuiven. Zat bij mij niks achter en hier zit de unit mooi klem. Bij de radio kun je zien wat ik verwijderd heb, de kabel hangt nu links daarvan. Voor mij een prima oplossing op deze manier.

Gr. Henry
e73915acb0a87198afb7d9921eae0c73.jpg
2b9b473d8ee782fc472dba8e3c312d40.jpg
32c1ea1a9d55d6d23fde9071e413149e.jpg
b307e49d2789a9e3d7a07093911ace63.jpg
1e23c10c3fb5606f7760a1fbea9c005a.jpg
44cfaaaab5be9a130d682311b1f617c3.jpg
7db8d09b593f7e50de553d1358b94916.jpg
93354b9063aab3f2b8e8f46cdc4c48d2.jpg
658d1ebb164dfa0ecad4c0dba141770d.jpg
 

Wim Pelgrom

Nieuw lid
Hoi Henry,

Met de tip om de ventilatie te verwijderen is het helemaal gelukt.
Nogmaals bedankt hiervoor :cheer:

Ik heb nog een klein beetje van het tape van de kabelboom moeten verwijderen om voldoende speling te krijgen.
Uiteindelijk heb ik de oude radioaansluiting met de aanvoer blokken van de Parrot aan de linkerkant van de radio (bij de stuurkolom) weg kunnen werken.
De uitvoer van de Parrot kon aan de rechterkant, naast het handschoenenkastje.
De blauwe unit en de zwarte unit van de Parrot passen mooi achter de temperatuur regelaars (onder de radio).
Verwijderen van de radio zal in de toekomst wel een probleem worden, of dan ook de ventilatie verwijderen ;)
Heel blij met de tips :thumbsup: en met het eindresultaat!:yeah:
IMG_5365.JPG IMG_5366.JPG IMG_5367.jpg IMG_5368.JPG
 
Bovenaan Onderaan