Parkeersensoren Skoda Fabia combi

Alexdieander

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb zelf geen Skoda maar mijn vader wel en daar heeft hij een probleem mee, hij heeft een Skoda Fabia combi nu 2008 super goede auto rijd super maar nu het volgende hij had er een standaard radio in van Skoda werkte prima maar men pa wou graag navigatie in de radio omdat de Fabia op zich een vrij klein voorraam heeft waardoor hij vindt dat een losse navigatie al snel in de weg zit, nu heeft hij een tijdje geleden een radio aangeschaft met nav erin werkt prima geen problemen maar nu storen de parkeersensoren de ene keer doen ze het wel en dan soms in 1x niet meer wel altijd 1x piep maar als je naar achter bijna ergens tegen aan rijd piepen ze niet, nu worden de parkeersensoren ook aangegeven op de radio zowel op de originele als op de nieuwe radio nu gister bij de garage geweest en die zei dat de sensoren en de radio niet samen werkt de radio stoort op de parkeersensoren iemand een idee of dit mogelijk is want volgens de verkoper van de radio die wij gebeld hebben klopt dat niet dat werkt altijd samen prima bij elk merk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb diverse Fabia's (en ook een Octavia en nu een Seat Leon ST) gereden met een losse TomTom, zonder daar last van te hebben. Daar is namelijk een simpele oplossing voor: nieet aan de voorruit bevestigen, maar gewoon bovenop het dashboard helemaal links, zo dicht mogelijk tegen de A-stijl aan. Ze leveren ook plakschijfjes waar je de zuignap op kunt vastzetten.
Voordeel: hij zit op een plek waar hij geen nuttig zicht wegneemt (dat stukkie vangrail of zo mis ik niet) terwijl hij toch zó dicht bij de "rechtuit kijklijn" zit dat je je ogen nauwelijks van de weg hoeft af te wenden.

Dit in tegenstelling tot de inbouwnavi's in de Fabia's en Octavia-2 die ik heb gereden, want daar zit het scherm veel te laag in de middenconsole. Bovendien zijn die krengen stervensduur, en in veel gevallen de kaartupdates ook - en die lopen dan ook nog eens jaren achter. Als je nu een Tomtom aanschaft dan heb je een flink aantal jaren gratis updates om de 3 maanden of zo, daar kunnen de VAG systemen in de verste verte niet aan tippen.
 

Alexdieander

Nieuw lid
Klopt opzich wel, maar hij heeft een vrij groot navigatie scherm en hij vindt het niet echt praktisch hij heeft op het dashboard al geprobeerd en beviel hem ook niet ook op de roosters met zo'n houder maar die viel er vaak vanaf ik heb zelf een Audi a3 die zit ook in de radio loopt idd iets achter maar die van mijn vader is van 2018 op de zwarte markt in beverwijk een update gekocht die werkt echt top geeft precies alles aan nieuwe wegen afslagen alles top ding verder dus daar is hij super blij mee maar ja nu zegt de garage dat dat stoort op de parkeersensoren wat in het begin nooit zo was... dat is gewoon het vreemde van het verhaal vandaar...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Rallye

Forumguru
Misschien helpt het als je aangeeft om welke radio het gaat.

Niet te persoonlijk opvatten, maar zou je ook eens willen kijken naar je punten en komma’s? Zo’n hele lange zin zonder die dingen helpt mij niet bij het lezen van je berichten.;)
 

Cordoba

Forumguru
@Rallye de TS heeft in het bericht boven jouw bericht die punten wel geplaatst (maar waarschijnlijk anders geplaatst dan je graag zou zien), en hij heeft ook een komma gebruikt.;)

@Alexdieander Het merk en type radio/navigatie dat je vader nu gebruikt kan helpen met het opsporen van de oorzaak (om te bepalen of het kansloos is doordat de radio niet echt lekker samenwerkt met PDC). Verder al gecheckt of de stekkers van de PDC goed in het nieuwe systeem zitten (en niet los zijn geraakt)? Ook de auto uitlezen kan een oplossing geven: mogelijk dat er een sensor kapot is, waardoor het systeem niet meer reageert (om te voorkomen dat het systeem normaal lijkt te werken, maar net bij de kapotte sensor een paaltje niet wordt gedetecteerd).
 

Alexdieander

Nieuw lid
Sorry dat ik de punten en de komma's soms ben vergeten, dan wil ik te snel en vergeet ik ze wel eens of plaats ze verkeerd ik zal morgen even de doos opzoeken voor het type radio. Volgens mij zitten de stekkers allemaal wel goed, ga ik morgen ook even bekijken

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

greenlinediesel

Senior Member
Ik begin eerder de sensoren zelf te verdenken. Deze doen het namelijk (akoestisch) ook als er helemaal geen radio aangesloten is.
 

Hakar

Donateur
Indien nodig broezen wij met een los navigatietoestel van Garmin, een Driveluxe.
Gemonteerd op het dashboard, zo laag mogelijk boven de ventilatieroosters in het midden, door gebruik te maken de door @Canon-Eye genoemde ronde plaat.
Voordeel hiervan vinden we dat de navigatie te verhuizen is naar een andere auto indien nodig.

Het voorraam van de Fabia 1 vinden we niet te klein.
In het begin hadden we eerder wat last van de dode hoeken die de A stijlen met zich meebrachten door hun lengte en stand.
Zoeken naar een andere zithouding met een zo compleet mogelijk zicht en toch nog comfort was voor ons de oplossing.
 

Canon-Eye

Forumguru
In het begin hadden we eerder wat last van de dode hoeken die de A stijlen met zich meebrachten door hun lengte en stand.
Herkenbaar, ook in de F2; een hele auto of fietser verdwijnt daarachter makkelijk uit het zicht. Na ooit een "bijna-boem-ervaring" op een rotonde heb ik mij aangewend om bij dat soort situaties ook veel om de A-stijl heen door de zijruit te kijken. Mm tomtommetje zit echter zo laag in de hoek dat die niet in de weg zit.
 
Bovenaan Onderaan