Parkeersensoren laten inbouwen

Hoi,

Even op het forum gezocht maar niet echt gevonden wat ik wil.
Ervaringen van mensen die ACHTERAF parkeersensoren hebben laten inbouwen.
Bedrijven die dit goed kunnen zonder kleurverschil en netjes aan mediasysteem gekoppeld
Daarnaast lees ik verhalen over dat dit lak problemen oplevert omdat je gaten achteraf in bumper maakt (en als je dan met hogedruk spuit eroverheen gaat...)

@Antera jij als lokale Breda expert ervaringen met bedrijven die dit kunnen?

Tips/ervaringen?
 
Helemaal niemand?
Op dit forum sowieso al een paar mensen gezien die dit gedaan hebben. Wil heel graag ervaringen horen.
 

Eltjo

Forumguru
Heb je al een achteruitrijcamera overwogen?
Mijn S2 heeft af fabriek voor en achter sensoren. Ze beginnen al snel te piepen en met de dikste of rode streep op de radio heb je nog enkele decimeters die soms wel nodig hebt om fatsoenlijk te parkeren.
Ik ben er dus niet echt enthousiast over.

Een paar maanden terug heb ik (na 5 jaar rijden) een android radio ingebouwd en een achterklepgreep camera ingebouwd. Zo zie veel preciezer waar je bent.
Je kan een camera wellicht ook op je huidige radio aansluiten, of een binnenspiegel (overzet) scherm/spiegel inbouwen. Dat had een Ford Connect van mijn werk af fabriek wat goed werkte.

Aan de voorkant is het sowieso beter in te schatten.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Er is gewoon stansgereedschap in omloop om de PDC sensoren op de juiste plek door de bumper heen te kunnen drukken.

Vervolgens zullen de kabels ergens achterin het multimediasysteem gekoppeld moeten worden, om het geheel vervolgens met VCDS in te leren.

Leuk klusje lijkt me!
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij gaat de info gewoon over de CAN-bus en gaan er daarmee geen extra kabels naar de je mediasysteem.
 
Er is gewoon stansgereedschap in omloop om de PDC sensoren op de juiste plek door de bumper heen te kunnen drukken.

Vervolgens zullen de kabels ergens achterin het multimediasysteem gekoppeld moeten worden, om het geheel vervolgens met VCDS in te leren.

Leuk klusje lijkt me!

@HarrieSkoda Weet je toevallig bedrijven die dit soort gereedschap hebben? Meerdere mensen hebben aangegeven dat lakschade een dingetje kan zijn als je naderhand dit inbouwt dus wil graag maximale zekerheid.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Geen idee, misschien Skoda zelf wel?

Lakschade kan altijd bij zoiets! Waarom? Je gaat één geheel ‘stuk’ maken. Daardoor kun je geluk hebben, óf dat het de verkeerde kant op valt en je dus afbrokkelende lak hebt.
 

JPs_OC2

Donateur
@TheVault > Als je met originele parkeersensoren aan de slag wil dan komen die niet in de bumper zelf te zitten maar in de donkergrijze (ongelakte) diffuser onderin de bumper. Alleen bij de RS modellen zitten de parkeersensoren in de bumper zelf.

Edit: het gaat dan alleen om de 4 sensoren aan de achterzijde.
 
Laatst bewerkt:
@TheVault > Als je met originele parkeersensoren aan de slag wil dan komen die niet in de bumper zelf te zitten maar in de donkergrijze (ongelakte) diffuser onderin de bumper. Alleen bij de RS modellen zitten de parkeersensoren in de bumper zelf.

Aaaaah Thanks @JPs_OC2 Nu nog een bedrijf zoeken in de buurt die dat allemaal kan.
 

JPs_OC2

Donateur
@TheVault - Nog even voor de volledigheid zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Als je een origineel Skoda PDC systeem wil laten plaatsen dan zitten er 6 sensoren aan de achterkant. 4 Stuks in de ongelakte diffuser en 2 in de gelakte omlijsting van de wielkast. Er moeten dan dus wel in de gelakte bumper twee gaten gemaakt worden.
Zie onderstaande foto.

upload_2021-7-27_16-20-50.png

Ga je voor niet origineel dan hangt het er natuurlijk helemaal vanaf wat voor een systeem je kiest, hoeveel sensoren dat heeft en wat de voorwaarden (hoogte, onderlinge afstand, etc) voor de montageplekken zijn.
 
Vanwege vakantie heeft het allemaal wat geduurd maar uiteindelijk parkeersensoren + achteruitrij camera laten inbouwen bij https://www.parkeersensoreninbouwen.nl/ in Putten. Display van achteruitrijcamera nu in de spiegel. Erg grappig met afstandsmeter en hoekdraai gedeelte.
Vriendelijke, bekwame man die netjes je vragen beantwoordt via mail. Dat laatste vond ik belangrijk o.b.v. de opmerkingen die hier in deze thread werden gesteld.
Foto bijgevoegd zodat je kan zien hoe mooi ze in de diffuser zijn ingebouwd.
Uiteindelijk heeft me dit 349 euro gekost (299 voor sensoren, camera, spiegel + inbouwen en 50 euro voor omvormer die nodig was)

2021-09-30-skoda-octavia-hb-2016-0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Netjes @TheVault

Voor wie hier zelf aan wil beginnen er zijn setjes voor te koop (inclusief de originele bedieningsknoppen) bij Ali:
Park Pilot Parking Voor En Achter 8 Sensoren Update 8K Pdc Ops Voor Mqb Skoda Lhd Nieuwe Octavia 3 MK3|Parking Sensors| - AliExpress

De man die bij mij inbouwde vertelde dat je hele speciale boortjes nodig hebt om in bumpers te boren anders krijg je idd last van stukje lak die kunnen afbreken (zie ook hierboven paar keer vermeld).
 

Tees

Donateur
Volgens mij zijn dat niet héle speciale boortjes, maar je hebt idd boortjes die specifiek hiervoor bedoeld zijn.
 
Bovenaan Onderaan