Parkeersensor achter

Mirosa

Nieuw lid
Doel sensor is: een parkeersensor wordt ingeschakeld zodra de versnelling in de achteruit wordt gezet. Vanaf ca 160 centimeter (uit blote hoofd) gaat er een piep met tussenpozen piepen, bij de laatste 20-40 cm gaat de piep steeds sneller totdat deze continue piept en je erg dichtbijeen obstakel bent. Dan moet je ongeveer stoppen met rijden
winkie.gif
))

Hoe werkt het bij mij?
Bij aflevering werkte de parkeersensor geheel niet. Buurman suggereerde dat de trekhaak-stroomadapter (van 13 naar 7 pins) de reden zou kunnen zijn... De garage controleerde eerst de bedrading (alles in orde bevonden na 30 minuten werk) en verwijderde toen de adapter (3 seconden werk) en de parkeersensor deed wat hij behoorde te doen.
Na verloop van tijd merkte ik echter dat de piep van de sensor continue bleef piepen als ik de versnelling al in de achteruit zette, piep bleef continue piepen....
(dauw of regen op de sensoren....heb ik gecheckt, maakt niet echt uit)
De garage bedacht dat de dop op de trekhaak de schuldige moest zijn (dop zat er scheef op). Dop weggehaald en de sensor werkte even naar behoren. Na verloop van tijd (zucht) merkte ik dat de sensor weer gewoon continue gaat piepen en niet ophoudt zodra de achteruit ingeschakeld wordt. Soms doet hij het wel goed maar dat is een uitzondering.

Vraag: Heeft iemand soortgelijke ervaringen en wellicht nog tips?

"Putdeksels worden tegenwoordig ook al gejat"
 

LenK

Forumguru
Lijkt mij dat de montage of programmering niet geheel in orde is. Gezien het feit dat het verschijnsel verandert zou het de bedrading kunnen zijn (slechte contacten, aarding?).
Anders zouden alle auto's met vaste trekhaak hier last van moeten hebben.

Ik heb bij mij gehad dat ie continue piepte (zeer irritant) als ik achteruit reed met de fietsdrager erachter. Maar dat is opgelost door een programmering in de boordcomputer (was ook een foutje dus van de monteur in eerste instantie).

Enige wat bij mij blijft is dat er een lampje gaat branden op het dash dat er een lamp kapot is zodra er iets is aangesloten op de trekhaak aansluiting.

Ik heb overigens wel een afneembare trekhaak, dus de achterkant is voor de sensoren dan helemaal vrij. Maar met alleen de trekhaak werken de sensoren ook naar behoren.
Wel niet zo ver doorrijden naar achteren als zonder trekhaak.

O ja: als de monteur die het zaakje oorspronkelijk heeft gemonteerd zijn eigen werk nakijkt dan kijkt ie natuurlijk over zijn eigen fouten heen en monteert ie elke keer fout en dat valt dan misschien alleen op bij een auto met parkeersensoren. Misschien heeft ie wel op de ouderwetse manier gemonteerd door af te tappen van de achterverlichting.
 

ad5000

Actief lid
Bij Skoda dient men een aparte kabel te gebruiken als de auto af fabriek is voorzien van parkeersensoren. Tevens dient dit te worden aangemeld op de centrale computer. Een vaste of afneembare trekhaak zou overigens geen verschil mogen maken. Deze kabelset maakt de trekhaak overigens een vrij dure optie.

De monteur in kwestie heeft hier misschien iets over het hoofd gezien (lees verkeerd gedaan).
biggthumpdown.gif
 
Komt waarschijnlijk door de trekhaak.
Bij mij zou er eerst een vaste trekhaak op komen maar de dealer belde dat dag niet ging omdat dan de parkeersensoren niet goed meer zouden werken. Dat ik ook de reden dat ik een afneembare trekhaak heb.
Misschien even langs de dealer gaan om te kijken of hij er nog wat aan kan doen?
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sador</font><hr />

Ik heb een vaste trekhaak en de parkeersensoren doen het gewoon.

[/ QUOTE ]

Op mijn O1 heb ik ook een vaste haak in combinatie met sensoren, werkt perfect
super.gif
 

Mark

Banned
Bij mij nog beter, wil die dingen nooit op mijn auto hebben.
Doe het wel op de oude manier, deur open en kop naar buiten tijdens het achteruitrijden.
Maarja, nu terzake;
Normaal gezien is de bekabeling toch één geheel dat vanaf het achterlicht word aangesloten, kan volgens mij niet veel fout aan zijn.
Dus volgens mij zou het toch kunnen liggen aan de programering van de boordcomputer of de trekhaak.
Het is niet omdat het op een O1 foutloos werkt in combinatie met een vaste trekhaak dat dat ook werkt op een Roomster.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mark</font><hr />

Bij mij nog beter, wil die dingen nooit op mijn auto hebben.
Doe het wel op de oude manier, deur open en kop naar buiten tijdens het achteruitrijden.


[/ QUOTE ]
Waarom ga je niet op de fiets, dan heb je ook geen last van die deur, kun je zo achteromkijken...

Ja als het er niet standaard op zit dan valt het wel tegen hè, een paar honderd euro betalen voor 4 van die dopjes in je achterbumper.
 

Mark

Banned
Was mischien wat kort van stof, sorry.
blush.gif

Ik bedoelde meer dat ik niet zo voor die hulpmiddeltjes ben.
Een airbag en abs vind ik prima op een wagen, maar anti-slip regeling en die andere toestanden hoeven voor mij echt niet en zal er nooit extra geld aanuitgeven.
Is ook de rede dat ik niet voor de Elegance ben gegaan, de helft van de snufkes die erop staan intresseren mij totaal niet en daar gaat de wagen heus niet beter (of slechter) van rijden.
Sommige denken daar waarschijnlijk anders over maar dit is mijn menig op dat punt.
Maar nogmaals wou niemand op zijn tenen trappen en kan best begrijpen dat iemand die altijd in krappe plaatsen moet parkeren wel voor sensors kiest achterop zijn wagen.
 

EdK

Forumguru
Wagenbeheersing heet het !!
een ieder kon vroeger zonder GPS de weg vinden maar als t kassie t niet meer doet vandaag de dag dan komt men in engeland uit ipv duitsland
Zelfde met die sensoren voor achteruit rijden ! vroeger kon een ieder zijn wagen feilloos inparkeren toen kwamen die doppies en liet men zich blindelings lijden door die dingen, maar ohh als ze niet meer functioneren dan kan men niet meer fatsoenlijk inparkeren !! zelfs voorruit niet meer op een supermarkt terrein bijvoorbeeld want dan neemt men maar 2 plekken ipv die ene die belijnd is !!
Al die snufjes zijn erg mooi dat men t kan maken, maar we worden steeds luier mbt tot de vaardigheden of navigeren en ohwee als t stuk is dan kost het je ook nog een extra vermogen zodra het buiten de garantie valt.
Maar dat is ,mijn mening hierover die niet iedereen met me zal delen !!
 

Okki

Donateur
Deels wel, ook voor mij reden geen Elegance te nemen. Dimmende binnenspiegel, regensensor, coming- and leaving home verlichting, automatische airco.

Voor mij is de automaat het belangerijkste (dat dan weer wel) en vindt ik centrale vergrendeling handig en regelbare interval op de ruitenwisser nuttig.

Parkeren is altijd al een "sport" voor mij geweest. Ik prop hem in de kleinste gaatjes, op de centimeter nauwkeuring. Kwestie van oefenen en doorzetten!
 

Vacaro

Senior Member
Heb ook geen problemen met parkeren, duw hem ook in de kleinste gaatjes zonder andere te raken, vind die dopjes in bumper trouwens ontsierend.
Enige situatie waarin die sensors nuttig zouden zijn is met fietsrek erop, dan weet je niet goed einde in te schatten, maar dan werken die dingen niet.
Maar ieder moet voor zich uitmaken of ie da wil of niet.
 

Gieliovd

Forumguru
Heb ook geen problemen met parkeren, duw hem ook in de kleinste gaatjes zonder andere te raken, vind die dopjes in bumper trouwens ontsierend.
Enige situatie waarin die sensors nuttig zouden zijn is met fietsrek erop, dan weet je niet goed einde in te schatten, maar dan werken die dingen niet.
Maar ieder moet voor zich uitmaken of ie da wil of niet.

Eens, laat iedereen het lekker zelf uitfietsen. Ik denk dat ik er knettergek van zou worden die piepertjes en dingen. Zou er niet op vertrouwen.

Parkeren moet ik weer erg aan wennen. Mijn Fabia is namelijk 3 keer zo lang als mijn vorige Micra auto haha. Vandaag nog met parkeren thuis, pak net een stukje achterwiel mee op een stoepje.

Ergens in mijn hoofd zei iemand al, hmm Michiel dat wordt wel erg krap hoor. Ja hoor daar ging de achterkant omhoog.

Volgende keer vertrouwen op instinct, en de 1e versnelling nog maar eens inschakelen.

Ik ben dan ook veel te stom om dan weer te denken dat ik voor lul sta.

:tongue:
 

Vacaro

Senior Member
Een camera zoals bij sommige merken(audi,toyota,..) dat lijkt mij wel intressant, kun je ook nog zien of er soms een hond of kind achter loopt.
Daar heb ik soms moeite mee door hoge achterkant van de combi4x4 en kleine buitenspiegels.
 
E

Ex-lid 1929

Wij hebben een afneembare trekhaak later laten plaatsen.
de parkeer censors doen het gewoon echter als ik een bescherm bolletje op de trekhaak plaats blijven mijn censors ook continu piepen.

misschien is dit ook bij jou het geval.
 
OnTopic:
Ik heb ook de verwijderbare trekhaak en de parkeersensoren. In alle combinaties denkbaar heb ik geen last van piepende sensoren,toch niet door de beschermkap of de trekhaak.
Wat ik wel heb, en dat is logisch, is dat als ik achteruitrij met de kar en een bocht maak, waardoor de boom schuin komt te staan op de auto, de sensoren deze opmerken als obstakel waarna ze wel beginnen te piepen.

Volgens mij is er dus iets fout bij de afstelling of de bekabeling.
 

kcj

Actief lid
Dus bijna goed :)
Ik heb al eens gelezen dat, indien je een 13-polige aansluiting hebt, er een switch in verwerkt zit die de parkeersensoren uitschakelt vanaf dat de aanhanger / caravan er achter hangt.
Beter : van zodra "mannetje en vrouwtje" worden verenigd...

Koen
 
Die switch schakelt de achteruitrijverlichting van de auto uit. En omdat daar de parkeersensoren op aangesloten zijn, schakelen die ook uit.
Ik ga trouwens voor mijn Yeti ook parkeersensoren kopen. Niet omdat ik de lengte van mijn auto niet kan inschatten, maar omdat ik gewoon de voorkant van de auto achter mij niet meer kan zien door de hoge zit en de hoge achterruit.

Rene
 

EdK

Forumguru
Niet omdat ik de lengte van mijn auto niet kan inschatten, maar omdat ik gewoon de voorkant van de auto achter mij niet meer kan zien door de hoge zit en de hoge achterruit.

Ben je dan zo klein ??
 
Bovenaan Onderaan