Parkeerhulp achteraf laten inbouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tallguy

Forumguru
Mijn vriendin heeft een Fabia (2005 model), maar heeft destijds niet gekozen voor een parkeerhulp. Nu heeft ze hier toch wel wat spijt van en wilde weten of dit achteraf nog kan en hoeveel dat grapje kan kosten.

Ik weet zelf dat er diverse mogelijkheden bestaan om zo'n parkeerhulp te laten inbouwen (al dan niet via Skoda), maar weet niet de kosten en wat de consequenties zijn voor bijv. je bumper (de sensoren moet daar tenslotte toch ingebouwd worden).

Wie heeft hier ervaring mee of kan me meer info geven over bedrijven die dit doen en de prijzen?

Alvast bedankt!
 

guitar_billy

Senior Member
http://www.skoda.nl/fabia/accessoires.jsp


Parking Distance Control

Parkeersensoren maken het inparkeren gemakkelijker, door middel van een geluidssignaal wordt u gewaarschuwd wanneer uw auto zich te dicht in de buurt van een obstakel bevindt.

BEA400001 € 379 incl. montage & BTW


via bedrijven als bv Halfords en Conrad zijn doe-het-zelf setjes te koop. mijn vader heeft een parkeer sensor ingebouwd en volgens mij werkte het prima!
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
http://www.skoda.nl/fabia/accessoires.jsp


Parking Distance Control

Parkeersensoren maken het inparkeren gemakkelijker, door middel van een geluidssignaal wordt u gewaarschuwd wanneer uw auto zich te dicht in de buurt van een obstakel bevindt.

BEA400001 € 379 incl. montage &amp; BTW


via bedrijven als bv Halfords en Conrad zijn doe-het-zelf setjes te koop. mijn vader heeft een parkeer sensor ingebouwd en volgens mij werkte het prima!

[/ QUOTE ]

Hoi,

Ik weet van de Skoda original af, maar het gaat mij (haar) dus juist om wat jij schrijft...die setjes van Halford/Conrad of iets dergelijks. Weet jij (via je vader) wat dat ding kostte en of het makkelijk in te bouwen was (dus moet je boren of niet? moet je zelf kabels trekken of niet? Was het duur?)
 

Berry

Senior Member
Ik heb hem bij mijn vorige Fabia achteraf in laten bouwen. Beviel mij zo goed dat ik het zelfde systeem bij mijn nieuwe weer in heb laten bouwen omdat het niet alleen een geluidssignaal geeft maar ook een display voor de afstandd dat goed werkt.
 

Bijlagen

  • 18248-PDC (1).JPG
    18248-PDC (1).JPG
    45,9 KB · Weergaven: 53

Henny

Actief lid
Ik wilde datzelfde weten voor mijn O1 en heb dat geïnformeerd bij mijn dealer in Rotterdam. Daar kon dat, maar dat zou dan (vind ik) lelijke zwarte sensoren opleveren in de bumper, onder de rubber strip. Met af-fabriek sensoren is het een heel andere bumper schijnt het. Ze konden daarbij dan ook niet in kleur gespoten worden. Bij een Toyota dealer in Rotterdam trouwens wel! (mijn broer heeft daar 2 weken terug zijn auto opgehaald en die sensoren zitten er erg mooi en in kleur in!
Dan nog de Škoda-dealer in Spijkenisse; daar heb ik ook voor de O1 geïnformeerd en zij zouden die sensoren kunnen inbouwen in de rubberstrip, dus mooi weggewerkt.
Bij de Fabia zitten ze af fabriek ook in die strip, dus lijkt me dat zij dat ook moeten kunnen doen achteraf.
Uiteindelijk heb ìk dat niet meer gedaan, want mijn auto werd gepikt....
 

Tallguy

Forumguru
Maar...bij dat setje van Halfords/Conrad...ik lees op hun site dat er 4 sensoren worden geleverd en dat je zelf 4 gaten moet boren. Een gatenboor schijnt erbij te zitten. Dat zijn niet echt dingen waar ik me zogen om maak, maar...hoe zit het met de aansluiting van de bekabeling?
Ik verwacht dat je die moet aftappen van de achterlichten? En hoe heeft Berry dat kastje zo mooi naast het stuur gekregen? Ik wil het best voor mijn vriendin inbouwen, maar wil wat meer info over het elektrische gedeelte.
 

TurboBooster

Forumguru
Als je kiest voor een setje van WAECO (conrad) kun je die zeer eenvoudig aansluiten op de + draad van de achteruitrijlamp en de massa. Deze verbindingen zitten achter de linker achterlichtunit. Het bijgeleverde display is draadloos verbonden met de sensoren/elektronica achter in de auto en kan middels een stekker op de sigaretteaansteker aangesloten worden.

Conrad: bestelnr. 85 24 44-06 en kost € 199,00
 

Chris

Lid
In mijn vorige O1 had ik de sensoren achteraf ingebouwd (betrof een demo auto zonder sensoren). Hiervoor heb ik orgineel skoda achteraf laten inbouwen, koste 450€ als ik me goed herinner. Maar inderdaad waren het zwarte puntjes in de bumper, kon niet gespoten worden.

Echter dit systeem beviel ons prima en heeft zonder mankementen tot de inruil gewerkt!

Persaoonlijk zou ik liever skoda laten inbouwen door een dealer, maar dat is je eigen keuze. Ik heb geen ervaring met andere sensoren.......
 

Tallguy

Forumguru
als je zelf sensoren inbouwd, kan je die dan in de zwarte stootstrip v/d bumper inbouwen of moet het onderonder bij een Fabia? Het ziet er dan nl wel netter uit omdat zwarte sensoren dan wegvallen tegen de zwarte achtergrond.
En...moet je de bumper demonteren? Het aanleggen van de bekabeling lijkt me niet echt al te lastig, maad een bumper demonteren doe ik niet dagelijks /forum/images/graemlins/smile.gif
En gaten boren...ik hoop niet dat dat door het metaal moet om in de bagageruimte te kunnen komen.

Als iemand nog tips/trucks heeft (of eigen ervaring) hoor ik dat graag.
 

Fabia

† In Memoriam
Zou ik doen, zoveel kost het nou ook weer niet. De dealer heeft meer ervaring met inbouwen en heb je altijd garantie.
 

Tallguy

Forumguru
Nou, zoals het er nu naar uitziet wilen we het toch laten inbouwen. Wie kan mij helpen aan een adres in de omgeving van Ede/Veenendaal die dit zou kunnen doen. Volgens mij zou het toch wat goedkoper moeten kunnen dan wat de dealer rekent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan