Park assist momenteel niet beschikbaar

Beste mede forum leden.
Sinds februari dit jaar ben ik in het bezit van mijn mooie skoda octavia 1.6 tdi combi bj 2016.

Echter loop ik tegen het volgende probleem aan. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

De auto heeft een probleem met het automatisch inparkeren.
Deze geeft aan in het instrumenten paneel dat inparkeerhulp/park assist momenteel niet beschikbaar is zodra je de knop indrukt op het middenconsole.
Mijn garage heeft met vcds gekeken naar de coderingen van het instrumentenpaneel 17, stuurhulp 44, en centrale el. Module 09.

In het instrumenten paneel stond de optie parkeer assistent aangevinkt maar in stuurhulp en centr. El. Module niet.
Deze is vervolgens aangevinkt maar dit helpt niet.
In ABS 03 kun je niet zien of deze wel of niet aangevinkt staat in de lijst.

De auto is recent uitgelijnd en daarbij is de stuurhoeksensor ook opnieuw in geleerd.

Ik heb de auto nog niet zo lang en weet dus ook niet of het probleem al was voordat de stuurhoeksensor opnieuw ingeleerd is tijdens het uitlijnen.
Ook weet ik niet of de park assist het wel gedaan heeft bij de aanschaf van de auto aangezien ik deze optie niet heb uitgeprobeerd tijdens de proefrit, stom stom.

Hopelijk kunnen jullie mij en de garage op weg helpen?
 

Bijlagen

  • 20210305_122750.jpg
    20210305_122750.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 76

hemi24

Forumguru
Je 6 maanden Bovag garantie zijn nog niet voorbij toch?

Zou een probleem kunnen zijn met de middenstand van de stuurhoeksensor, maar vraag me af wat ze dan precies gedaan hebben.

Waarom is de auto eigenlijk uitgelijnd? Was er een bepaald slijtagepatroon te zien aan de banden, of was er een andere reden?
 

DieselTDi

Forumguru
Park assist wil niet zeggen meteen dat hij automatisch rijdt / stuurt toch?
Bij mijn S3 betekend dat hij aangeeft wanneer IK moet sturen ed (en gas geven en remmen) om in t vak te komen.
Dus assist me.. Rijdt me daartegen niet helaas....
 

JeSko

Forumguru
Jawel toch? @DieselTDi , mijne doet het zoals in het filmpje. Enige verschil is dat ik wel moet koppelen en ontkoppelen uiteraard, een DSG doet nog meer van het "werk".

 

JeSko

Forumguru
Ach je auto rijd er niet minder om, heb dat inparkeren één of twee keer gebruikt, leuke feature maar echt nodig? Neen zeker niet, doe het zelf nog altijd vlot. Wel leuk om te stoefen tegen anderen, dat wel ;)
 
De auto is gekocht bij een garage door mijn eigen garage en er zit nog garantie op bij mijn eigen garage.

Het punt is dat we niet weten of de park assist het deed bij het eerste garage bedrijf of dat het mogelijk niet meer functioneert door het uitlijnen.

De auto is uitgelijnd vanwege een scheef staand stuur, verder geen abnormale slijtage van de banden.
De scheefstand is opgelost door het uitlijnen en de stuurhoeksensor is daarbij opnieuw ingeleerd.

Tuurlijk is de park assist een optie die ik zelf niet dagelijks gebruik en de auto rijdt er niet minder om.
Maar het is meer dat we het gewoon werkend willen krijgen en we hier niet aan uitkomen.
Mijn garage heeft ook contact gehad met een skoda dealer.
Die heeft alle opties benoemd die mijn garage al uitgevoerd heeft en wist het daarna ook niet meer helaas.
 

BigCheese

Forumguru
Ik zou de verantwoordelijkheid leggen bij de garage waar je hem hebt gekocht, dat zij hem weer ergens anders hebben gekocht is niet relevant. Het is toch jouw probleem niet? Zij leveren garantie dus ze lossen het maar op.
 
@BigCheese je hebt helemaal gelijk. En dat is wat de garage nu ook probeert te doen..het probleem oplossen.

Echter is het zo dat ze geen idee meer hebben waar het aan kan liggen, enkel dat er een storing terug blijft komen. De foto van die storing staat in mijn eerste post erbij.
Ook de skoda dealer kon geen relaas bieden aangezien zij ook niet meer wisten waar de garage het verder zoeken moest.

Daarom hoopte ik ook stiekem of er iemand was die de storing herkende, iemand die mogelijk een oplossing heeft of iemand die weet hoe dit mogelijk op te lossen in vcds?
 

hemi24

Forumguru
Ik ben bang dat of de partij die de stuurhoeksensor heeft gereset de boel heeft verklooid, of anders jouw eigen garage wel met het aanzetten van functies in de diverse modules...

jouw garage heeft VCDS, dus die kan via de Log-files de uitgevoerde acties ongedaan maken!

misschien moet je even contact zoeken met iemand als @Rainesh of @Antera , die kunnen je vast wel verder helpen.
 

Roeland80

Forumguru
Hé hoi de melding Park assist momenteel niet beschikbaar
heb ik soms ook bij mijn Octavia 3. vaak als ik ergens weg rijd… na een tijdje stil gestaan te hebben…. Mijn broertje heeft een golf 7 met het zelfde probleem. Dus ben bang dat het een product eigenschap is…..
 
Bovenaan Onderaan