Panoramadak windvanger reinigen, hoe?

Sjoda Octaaf

Actief lid
Goedendag,

Sinds kort heb ik een O3 met panoramadak met een schuifdak.
De dagen van pluis en insecten zijn er vol op, ook in de windvanger meteen.

Hoe reinigen jullie deze? en welke schoonmaak middel?

Mijn stappenplan is:
1. Met een stofzuiger/mondborstel erover heen.
2. Daarna met een vochtige microvezeldoek met interieurcleaner overheen wrijven. ( buitenkant als binnenkant)
3. Met droge micorvelendoek droog wrijven
4. Herhaal 123 als het niet schoon is.

Van Interieurcleaner heb ik een fles van Nanolex Interior Cleaner.
Of moet ik kijken meer naar een inscecten verwijderaar?
 

eriktv

Forumguru
Ik doe dat met stofzuiger en daarna gewoon schrobben met een doek met verdunde APC/allesreiniger. De vliegenvanger kan best wat hebben en ik zet hem na afloop nog even in een plastic/interieurbehandelend spulletje wat ik bij de hand heb.

Belangrijker vind ik nog om de rubbers even goed schoon te maken en daarna in een rubberverzorgend product te zetten. Maar daar vroeg je niet naar en doe je wellicht sowieso al ;)
 

hemi24

Forumguru
Mijn ervaring is dat het nooit lang schoon blijft; ik maak het dan meestal ook alleen ‘droog’ schoon, d.w.z.:

- eerst met stofzuiger met opzetborstels;
- vervolgens met een iets harder borsteltje van beide kanten schoonwrijven;
 

Thijs4motion

Forumguru
met een compressor van binnenuit naar buiten blazen,
tegen de rijrichting in. hier haal je het meeste vuil mee weg

en lekker zo laten, na een kort ritje zit deze zo weer vol
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Als het netjes was, kan het ook netjes behouden worden.
Beschik over een LuchtCompressor kan dat ook wellicht proberen eerst. Raamrubbers/kunststof al behandeld met een trimdressing....nee geen slaolie of vriendenvet. Zag er vrij droog uit. Ondanks de dealer panoramadak Onderhoud heeft gedaan. (Bewegende delen gesmeerd, gangen vrijgemaakt)
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Heb het onderwerp gelezen, betreft de 2 dure smeertubes.
Ze hadden het wel laatst als onderhoud op de bon gezet. Zie dat de bewegende delen gesmeerd waren met het witte vet.
Aan de rubbers/kunststof was het echter niet te zien.

Ik zal binnenkort maar eens reinigen, met een apc/interieur reiniger erbij met een zacht borstel/ microvezeldoek.
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Nou volgens mij heb ik het afgeroepen om aan een panorama dak beginnen.

Na vannacht een fikse regenbui, stapte ik vanochtend in de auto.
Zag ineens 2 druppels vallen op de stoel, bleek achter de deurrubber zitten bij de A-style.
Wat bij mij meteen opkwam en eerdere lezen van problemen panorama dak, slangetje verstopt of wellicht los.
Eerste lekkage verhelpen, Zachtjes met luchtdruk ( 1bar) , of ergens een aquarium slangen reiniger halen en gebruiken.
Auto gaat al op 8 juli naar de dealer garage, dan hebben ze opeens 2 opdrachten bij.

Edit: Probeer zo op mijn werk, met lage luchtdruk door heen blazen, en eventueel met pu slang 4mm voorzichtig doorheen halen.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Even voor de duidelijkheid qua smeermiddelen voor het panoramadak; er is toch een reinigingsmiddel én een smeermiddel?
In het andere topic (https://www.skodaforum.nl/forum/i/schuifdak-rubbers-smeren.37203/) lees ik 2 smeermiddelen.

Het is inderdaad een prijzig goedje. Kijk ook goed wélke delen je moet invetten!! Hier is een garage PDF van. Niet alles mag ingesmeerd worden namelijk.

Zijn hier gebruikerservaringen mee bekend? Wat is makkelijker; een spray of een flesje?
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Draai je portemonnee maar om voor Vag. Elk dingentje is wel aparte smeermiddel nodig.

vag Part No. G 060 751 A2 is for lubricating the sunroof rails.

vag Part No. G 052 141 A2 is for lubricating the sunroof seals. It's called Krytox paste.

vag Part No. G 000 115 A2 is for lubricating door hinges, door arrestors, and bonnett arrestor (hood latch). It's called universal spray oil.

vag Part No. G 052 778 A2 is for lubricating lock cylinders. It's called spray-on grease.

Er zijn alternatieve als droge (witte ) ptfe. en krytox.
Belangrijkste voor je eraan begint is alles goed schoonmaken/ontvetten, dan lekker smeren maar niet teveel.

Mijn windvanger is weer schoon.
Er zat water in de windvanger geul vreemd genoeg,
terwijl het water ( beker water erin gegoten ) in buitenste ring van de windvanger wel gewoon wegliep via de gangen.

Door het nat was geweekt kon de windvanger makkelijk schoon gemaakt worden.
Microvezel doek met een lichte apc, beetje wezen schoonblazen, en nog de stofzuiger mond met borstel erover heen.
Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Zal wellicht als de lekkage terugkomt verder gaan op een ander onderwerp.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan