Panoramadak bestellen bij de Karoq?

Panoramadak bestellen bij de Karoq?

  • Niet doen, want......

    Stemmen: 11 32,4%
  • Wel doen, want......

    Stemmen: 23 67,6%

  • Totaal aantal stemmers
    34

De Stip

Forumguru
Zo'n panoramadak ziet er kek uit. Het is een mooi luxe optie voor een redelijke prijs. Zijn jullie (diegene die hem erbij besteld hebben) er tevreden over?
Of rij je in de praktijk meestal met de blindering dicht ivm invallend zonlicht en opwarming van je interieur? Maakt een Karoq met panoramadak meer lawaai van binnen dan een exemplaar zonder? Of is het goed geïsoleerd?

Graag jullie ervaringen en reacties met voors en tegens om een panoramadak te bestellen.
 

Beauri

Forumguru
Ervaringen met een panoramadak heb ik momenteel wel, niet met de Karog, maar met mijn huidige Sportage.

Het dak staat idd erg mooi en de blindering kan bij de Sportage over 2 delen geopend dan wel gesloten worden,
zo kunnen de voor of achter passagiers zelf beslissen of ze wel of niet over extra licht willen beschikken of hun
kruin wel of niet extra verwarmd willen hebben. Het dak van de Sportage is geen bron van herrie, al hoor je van
diverse merken en mensen wel eens klachten over windgeruis, maar dat schijnt te maken te hebben met een
slechte afstelling van het dak. Zelf het geluk gehad dat ik met het panadak van de Sportage geen problemen heb
gehad.

Bij de Karoq geen panoramadak besteld, was geen centenkwestie, meer een overweging of ik het nu wel of niet
een fijne optie vind en dan kom ik helaas voor mij en wederhelft tot de conclusie dat het voor ons weggegooid geld
is. De zonnewering staat bijna altijd in zijn geheel dicht en er werd zelden of nooit met het dak open gereden, want
kan eigenlijk alleen maar in de stad, want bij snelheden boven de 50km/u wordt het al snel rumoerig door het windgeruis.

Rijd voor het grootste deel van het jaar met de airco aan en bij mooi weer als het zonnig is moet de airco voor
koeling in het interieur zorgen en met zo'n panadak werkt de airco voor Jan met de Korte Achternaam als je het dak zou openen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je kan het nemen voor het mooie, maar als je net als ons niet echt zit te wachten op extra licht in het interieur en
niet van windgeruis houd van een open dak dan is het wat ons betreft niet een optie waar wij spijt van hebben dat we het NIET hebben genomen deze keer, was mooi om een keer te hebben voor de heb maar voor de rest was het geen uitnodiging om het nog een keer te nemen, het werd immers zo goed als niet gebruikt.

Oh...... het heeft ook onderhoud nodig, zeker regelmatig smeren want anders gaat het dak niet dicht als het te zwaar loopt en je moet er niet aan denken als het defect gaat, reparatiekosten van zo'n dak zijn vaak geen kleinigheid.

Oh....... en voor lange mensen die normaal al bijna met hun kruin het dak beroeren kan zo'n dak net het verschil tussen
wel en niet aanraken zijn.

Voor de mooiheid....ja, voor de heb.....leuk, maar praktisch is toch weer een ander verhaal voor ons als niet zulke
zonaanbidders, je zult voor jezelf gewoon de overweging moeten maken waar je je prettig bij voelt, zelf mis ik er niets aan en dat maakte het in ons geval gemakkelijk:jaja::)
 

50tintenfaab

Senior Member
Panoramadak maakt de auto vele malen mooier, ruimer en houd langer waarde vast voor eventuele verkoop in de toekomst, ik persoonlijk vind het altijd zo armoedig als mensen zeggen nee ik heb daar niet voor gekozen was te duur en wat heb je er nou aan, maar goed smaken verschillen gelukkig is net als iemand die een audi q3 of q5 koopt ipv een q7 , is zo van kwil er bij horen maar kan het niet betalen.
 

petertje1970

Actief lid
Ik heb nu 5 jaar in me Octavia een panorama dak.
Rij eigenlijk altijd met blindering open ,mooi veel licht naar binnen.
Op de snelweg op kiepstand en zogauw het kan dakje open.
Heerlijk met top weer aico zachtjes aan zodat een koel briesje voelt en tegelijk genieten van de zon.
Karoq in bestelling en ook weer een panorama dak. Is een persoonlijke keuze of je het wel of niet fijne vindt, Ik vindt het top
 

Japanese Power

Donateur
...ik persoonlijk vind het altijd zo armoedig als mensen zeggen nee ik heb daar niet voor gekozen was te duur...

...is net als iemand die een audi q3 of q5 koopt ipv een q7 , is zo van kwil er bij horen maar kan het niet betalen...

Je opmerkingen slaan nergens op, alsof jij in iemands portemonnee kunt kijken. Kom op.

Maar ik sluit mee aan bij @Beauri , ik heb hiervoor 5 jaar met een panoramadak gereden en vrijwel altijd zal het zonnescherm / dak dicht. Voor mij is het een leuke verkoopoptie met meer licht/lucht in de auto maar zodra de zon gaat schijnen gaat het gordijntje vaak dicht. Maar ieder zijn meug. Ik weet dat er hier genoeg rijden die niet meer zonder willen.
 

Blacky

Forumguru
Heb een O3 met panoramadak, zou niet meer zonder willen. Zodra het zonnetje eventjes doorkomt gaat het dak op kierstand ook in de winter. En bij zon lekker open. Nadeel, heb een paar keer mijn kop verbrand, dus pet op. Het is dus zelden dat ik de zonwering dicht heb.
 

Captain Hook

Forumguru
Het hangt er natuurlijk ook vanaf, wat voor een soort panorama dak...
Slechts een groot glazen dak, of eentje die ook open kan.

Bij onze Roomster zijn we er zeer content mee. Geeft een uitstekend ruimtelijk gevoel en licht in het interieur. Het is er eentje die gelukkig niet open kan. M.a.w. ook geen mogelijke problemen met een open/sluit mechanisme of een dikke rand aan de binnenzijde van je plafond, waardoor je minder hoofdruimte overhoudt.


Roomster10
by Erik Haak, on Flickr

De jaloezieën hebben we eigenlijk nooit gesloten. Alleen als midden in de zomer, de auto ergens in de volle zon geparkeerd staat. Maar tijdens het rijden is onze blik-op-de-hemel, altijd vrij.

Bijkomend voordeel: vogelpoep op het (glazen gedeelte) van het dak, bijt niet in. Glas is makkelijker schoon te maken dan gelakte metalen delen...;)

Oh ja, er is één nadeel; levertijd was destijds een stuk langer omdat we de optie 'panoramadak' hadden gekozen.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Ik heb in de Kodiaq een panoramadak en in 99,9% is het zonnescherm open, dat geeft een heerlijk ruimtelijk gevoel, de achterpassagiers kunnen dat ook erg waarderen. Bij zomers weer in de bebouwde kom rij ik veel met het dak volledig open, de kiepstand gebruik ik daarentegen vrijwel nooit. Op de snelweg rij ik altijd gesloten vanwege het geluid. Het is een optie waar ik zeker geen spijt van heb, zou niet meer zonder willen.
 

RonaldSkodiaq

Donateur
In de wintermaanden staat de zon laag en schijnt niet naar binnen via je glazen dak met geopende blindering maar wat later in het jaar gaat de blindering bij mij dicht. Het kan ook storend zijn als je in het donker de verlichting van lantarenpalen naar binnen ziet flitsen.
Als het dak open staat vind ik het al snel veel te veel herrie dus rij bijna altijd met het dak dicht.
Bij echt warm weer als de auto in de volle zon geparkeerd heeft gestaan dan is het lekker om ff je dak open te doen om snel de hitte uit je auto te halen maar een must vind ik het dak niet.
Voor mij is het een hebbedingetje maar niet echt nodig. Als het budget het niet toelaat en je moet keuzes maken dan zou ik bijvoorbeeld een digitaal display of getinte ramen (slaappakket) eerder kiezen dan een open dak.
Ik heb voor de Kodiaq alleen 2e hands auto's gereden waarvan verschillende met open dak.
Als een auto ouder gaat worden, +10 jaar is er vaak iets kapot aan het open dak. Niet goed meer open/dicht of de welbekende lekkage waardoor je hemel en andere lichte delen bruine vlekken gaan krijgen na het opdrogen.
 

Spector

Forumguru
Vorige week in Oostenrijk al weer met het dakje open gereden, het blijft voor mij een heerlijke optie. Het zonnescherm is alleen in de zomer dicht als ik ergens langere tijd de auto in de zon weg moet zetten anders altijd open. Soms zal de airco op lange stukken dan wat harder moeten werken met mooi weer. Waar ik het altijd een twijfelpuntje vond ben ik nu wel overtuigd van de meerwaarde.
 

Canon-Eye

Forumguru
net als iemand die een audi q3 of q5 koopt ipv een q7 , is zo van kwil er bij horen maar kan het niet betalen
:fool:

Men kan tal van andere redenen hebben om juist niet de grootste of duurste versie te kopen. Al was het maar omdat je domweg niet zo'n bakbeest wilt rijden. Zo heb ik nooit een Superb Combi willen hebben toen die prima in het bedrijfsautobudget paste, simpelweg omdat ik die veel te groot vond en me veel prettiger voelde in een Octavia én omdat mijn vrouw er ook een beetje prettig in moest kunnen rijden.

En een panoramadak is voor mij een no go: ik had ooit een schuifdak in mijn eerste F1c en dat is in bijna 6 jaar tijd misschien 3x open geweest om even de warmte te laten ontsnappen en daarna binnen een paar honderd meter weer snel dicht. Hou er simpelweg niet van, zeker niet als dat het de hoofdruimte reduceert. En wat je van de meerprijs 5 jaar later bij inruil of verkoop nog terugziet of niet is zo'n onzekere factor dat die hoegenaamd geen rol speelt. De enige relevante vraag is of de meerwaarde in genot zo groot is dat je meerprijs er voor overhebt. Dat geldt in principe trouwens voor elke aankoop, maar dat terzijde...
 

CharlesTucker

Forumguru
Octavia hier, met panoramadak, en ik ben erg blij met het extra licht in de auto, dat vind ik echt wel wat toevoegen. De blindering dicht doe ik eigenlijk nooit (m'n vrouw wel trouwens), en ik zet het dak al helemaal nooit open, ik vind dat toch teveel herrie, zelfs in de stad. Comfort betekent voor mij licht, ruimte en stilte (de stilte alleen "verstoord" door het Canton systeem). Het liefst had ik dus gewoon een glazen plaat in het dak gehad, maar dat kan niet :).
 

Captain Hook

Forumguru
:fool:

En een panoramadak is voor mij een no go: ik had ooit een schuifdak in mijn eerste F1c en dat is in bijna 6 jaar tijd misschien 3x open geweest om even de warmte te laten ontsnappen en daarna binnen een paar honderd meter weer snel dicht. Hou er simpelweg niet van, zeker niet als dat het de hoofdruimte reduceert.
Destijds, bij de bestelling van onze Roomster, was het een harde eis, dat een panorama dak, een panorama dak is! Geen te openen dak. Dat reduceert idd de beschikbare hoofdruimte.

Juist omdat het puur een groot glazen paneel is, win je zelfs iets aan hoofdruimte. En geen gezever met windgeruis wegens mogelijke afdichtingsprobleem en/of dikke rubberen randen. Want die zijn er simpelweg niet bij deze constructie.
Het zit in feite net zo gemonteerd als een voorruit.

Bij sommige auto's/merken/modellen kun je kiezen wat voor een soort dak het is; al dan niet te openen c.q. te schuiven of echt alleen maar een venster op de wereld boven je. :jaja:

Buiten het feit dat ik het in mijn geval niet zinvol vind, is het grootste nadeel het verlies van je houder voor je zonnebril...
Ehhh, zal ongetwijfeld afhangen van de specifieke uitvoering, maar bij onze Roomster zit er nog steeds een zonnebrilvakje in het plafond, vlak voor de plafond lichtunits.
 
Laatst bewerkt:

robvv

Senior Member
S3 met panodak.
Aanrader. Juist vooral in de winter met blindering open geeft het binnen veel licht. De auto is geen donker hol meer.
 

M@cer

Lid
Buiten het feit dat ik het in mijn geval niet zinvol vind, is het grootste nadeel het verlies van je houder voor je zonnebril...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik WIL helemaal niet veel daglicht in de auto. Ik heb niet voor niets de sunsetramen in combinatie met Sonniboys om het lekker donker te maken en zodoende de inkijk te minimaliseren. Het liefste had ik ook nog een zwarte dakhemel gehad, maar dat pas je niet zo makkelijk aan...
 

Rocket013

Nieuw lid
Karoq met Pano-dak. Blindering nooit dicht, lekker licht en ruimtelijk gevoel. En zodra het kan gaat hij helemaal open.
Rijd (tour) soms bewust woon-/werk verkeer op "binnendoor"-wegen om er van te kunnen genieten. Op snelweg te gehorig.
Maw TOP.
 

De Stip

Forumguru
Bij mijn huidige Octavia, merk je qua ruis het verschil tussen blindering open of dicht. Nu zit er in zo'n O2 een dikke blindering en als we het over een huidige Karoq hebben, dan is dat slechts een dun doekje.
 
Bovenaan Onderaan