P0401 EGR klep storing na vervanging van EGR klep en magneetklep

Informatie auto:
2003 Octavia combi I PD Rider 1.9 tdi ASZ 130 pk (460000 km jong)
Geen vermogen tune, compleet standaard ECU.


Na een mooie 450000 km zonder problemen met het EGR systeem, ging er helaas tijdens de vakantie met de vouwwagen erachter het motorstoringslampje gaan branden. Na uitlezen bij een lokale Skoda dealer ging het om de foutcode P0401; Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient. Kortom het EGR-systeem werkt niet (voldoende) meer. Vanwege de vakantie toch maar door blijven rijden en met flinke hellingen en een paar keer goed gas geven geen verlies in vermogen vernomen.

Na de vakantie toch maar gaan kijken voor oplossingen naar het probleem na ongeveer 10k, (zelfde brandstof gebruik, +- 5l/100km) met het lampje te hebben doorgereden de EGR-klep vervangen samen met de magneetklep die de klep aanstuurt. storingscode verwijderd en een stuk gaan rijden, tot mijn verbazing kwam het storingslampje terug..

Ik loop nu een beetje vast omdat in naar mijn weten dat de 2 hoofdoorzaken zouden moeten zijn.

Heeft iemand hier zelf ervaring mee, zo ja welke stappen hebben jullie hierbij ondernomen?
is het verstandig om de EGR toch maar weg te schrijven of is er een betere oplossing?

Bij voorbaat dank!
 
Mijn zoon heeft van de oude EGR klep een foto gemaakt
hentsw.jpg

hier is te zien dat de klep zelf niet erg was dichtgeslipt, bij inspectie van de andere kanalen ook niet een grote hoeveelheid roet gevonden. Dus in onze ogen waarschijnlijk niet de oorzaak
 

Gbn

Actief lid
De ASZ was 1 van de eerste PD modellen, waar de ECU controle hield op de air flow via de EGR. als dit te weinig was (bijv. door een plaatje ertussen) ging het lampje aan.
Het kon uitgeprogrammeerd worden in de ECU, ik weet zo niet meer of dat via tuning ging, of zonder. Ik weet zo ook niet meer hoe de ECU dit kon meten, zoek even op www.tdiclub.nl in de oude data, mogelijk dat je daar nog wat meer info vindt.
Gerard
 

turboturbo

Forumguru
Ik lees even mee op Gerrit Speek:
Extra info:
  • Als alleen de EGR wordt vervangen dan komt in 75% van de gevallen het probleem terug omdat waarschijnlijk de (DPF-)EGR sensor de oorzaak is

Is er is in jouw geval iets bekend over die DPF- EGR sensor?


tot mijn verbazing kwam het storingslampje terug
Hoe zeker ben je ervan dat deze storing ook dezelfde foutcode is? Heb je ook opnieuw uitgelezen? Ik zou dat zelf wel willen weten, stel dat bijv. er nu een andere foutcode is aangeslagen, dan ga je voor niks nu verder met die EGR aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Gerard, bedankt voor je reactie, ik ga me inlezen op www.tdiclub.nl
Ik heb niet veel ervaring met forums, mijn zoon is de (hobby) monteur, hij heeft ook alles vervangen en mij geholpen met de opzetjes voor dit forum.
Maar hoe ik nu op iedereen apart moet reageren heb ik nog niet in de gaten.
Wel weten we zeker dat de storing na vervanging nog dezelfde code geeft na opnieuw uitlezen.
En ik ga het navragen over die DPF-EGR sensor aan mijn vaste monteur.
Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet John
 
Bovenaan Onderaan