Overstap van Fabia naar VW Golf

ArjanGr

Senior Member
Na 6 jaar heerlijk rondgereden te hebben in mijn Skoda Fabia 1.2 HTP uit 2006 sinds begin deze maand hem toch maar de laan uit gestuurd. Door de komst van kinderen werdt de auto simpelweg te klein. En de kilometerstand was ook wat aan de hoge kant geworden (214000). Maar hij deed het verder nog helemaal prima.
Ik ben zelf al lange tijd lid van dit leuke forum ,voor de fabia heb ik een felicia gehad. Maar kennelijk had ik me nooit officieel in dit deel van het forum aangemeld. Hierdoor kun je geen advertenties in de 'bazaar' plaatsen.
Maar gezien ik nu een nieuwe auto heb, kan ik die gelijk even laten zien. Toch soort van nieuwe start.

Het is een Volkswagen Golf 6 Variant comfortline geworden uit 2011 met een 1.2 TSI motor 105 PK. Hij was betaalbaar doordat de kmstand al wat hoger was (102000). Maar gezien ik de komende jaren toch niet meer zoveel kilometers ga maken als vroeger, maakte dat voor mij niet zoveel uit. Ik heb de zij- en achterramen professioneel laten blinderen en er een net setje wintervelgen+banden bij gekocht.

Na de koop kwam ik er wel achter wat voor 'gedoe' er is (geweest) met TSI motoren. En dat de distributieketting vervangen moet worden. Na wat rondbellen met de garages waar hij onderhouden is blijkt deze bij mij bij 32614 km al vervangen te zijn. Deze is vervangen op 16-08-2012. Maar ik kan nergens vinden of dit dan al de gemodificeerde distributieketting is of dat dit nog de oudere versie is, die waarschijnlijk nog een keer stuk kan gaan... Weet iemand vanaf wanneer er bij de 1.2 TSI motoren de betere ketting is toegepast?

Daarnaast loopt de motor af en toe niet constant stationair. Hij schommelt om de 30 / 50 seconden van 700 naar 1100 toeren om vervolgens weer een tijdje wel netjes rond de 700 te blijven hangen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou de PCV klep aan vervanging toe zijn? Het rare is is dat hij dit gister bijvoorbeeld wel deed tijdens verschillende ritjes. Maar de afgelopen week had ik er helemaal geen last van en bleef de motor netjes op 700 toeren draaien.
Verneem graag reacties!
 

Bijlagen

  • Skoda Fabia.jpg
    Skoda Fabia.jpg
    873,9 KB · Weergaven: 62
  • VW Golf Variant 1.jpg
    VW Golf Variant 1.jpg
    638,2 KB · Weergaven: 77
  • VW Golf Variant 2.jpg
    VW Golf Variant 2.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 81
  • VW Golf Variant 3.jpg
    VW Golf Variant 3.jpg
    589,3 KB · Weergaven: 61

Cordoba

Forumguru
Veel plezier met de Golf Arjan. Ik dacht eerst even "een Golf heeft niet zoveel meer ruimte dan een Fabia" maar zag op de foto's dat je ook van een hatchback naar een variant gaat, en dat scheelt natuurlijk wel een stuk.

Wat schommelend stationair toerental betreft: dat kan ook aan defect 2-massa-vliegwiel liggen. In bepaalde gevallen kun je dat vervangen door een vast vliegwiel (veel goedkoper en geen kans op herhaling van het probleem)
 

ArjanGr

Senior Member
Bedankt voor je reactie. Op de achterbank is een golf (variant) toch een behoorlijk stuk ruimer dan een fabia of seat ibiza (station). Vandaar onze keuze voor een Golf.

Is met uitlezen te achterhalen of het 2-massa-vliegwiel kapot is? Ik heb nog Bovag garantie, dus zou er mee terug kunnen.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij geeft uitlezen geen uitsluitsel, het is vooral op basis van ervaring van een monteur om de diagnose te stellen. Het typerende bij dit mankement is dat het stationair toerental onrustig is, en dat hoor je vooral als ie minuten lang stationair draait.
 

ertromp

Forumguru
Welkom!
De eerste stap die je kunt/moet maken is uitlezen. Afhankelijk van dat resultaat kun je natuurlijk een monteur een diagnose laten doen maar eerst "meten is weten"

Wellicht kun je de garage contacten bij wie destijds die ketting vervangen is en vraag dan naar het onderdeelnummer van de ketting die er ingezet is. Daar aan kun je zien of je een gemodificeerde ketting hebt gekregen
 

Arjann

Forumguru
Schommelend toerental kan komen door een vervuilde gasklep. Vliegwiel zal het niet zijn verwacht ik hoor
 

ArjanGr

Senior Member
Welkom!
De eerste stap die je kunt/moet maken is uitlezen. Afhankelijk van dat resultaat kun je natuurlijk een monteur een diagnose laten doen maar eerst "meten is weten"

Wellicht kun je de garage contacten bij wie destijds die ketting vervangen is en vraag dan naar het onderdeelnummer van de ketting die er ingezet is. Daar aan kun je zien of je een gemodificeerde ketting hebt gekregen

Ik heb even contact gezocht met een VW dealer. En die hebben t nagekeken. Er is destijds een gemodificeerde distributieketting geplaatst. Dus dat is mooi.

Wat het schommelende stationair betreft: is het een probleem/schadelijk om met een 2 massa vliegwiel die versleten is door te rijden? Ik dacht zelf ook meer aan een vervuilde gasklep / PCV klep of vacuumlek.. Het treedt trouwens alleen met warme motor op en dus niet altijd.. Sluit dat nog iets uit?
 

Arjann

Forumguru
Als een vliegwiel kapot is kan je ervan uitgaan dat de klachten altijd aanwezig zijn. Ik denk dus dat dat wel uitgesloten is ja
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb er even een filmpje van proberen te maken. Achter de ruis(als je t geluid hard zet) hoor je een soort zagend geluid / wasmachine achtig. En de auto trilt dan ook elke keer kort. Dus om de seconde. Hij loopt dan gewoon stationair ( niet in de versnelling en koppeling op).
Ik kreeg t even niet op film dat ie plotseling stijgt in toeren, dat doet ie ook maar soms. (Op t filmpje geef ik zelf gas)
Iemand hiermee een beter idee wat t zou kunnen veroorzaken?
 

ArjanGr

Senior Member
Heb m uit laten lezen bij de garage waar ik m gekocht heb. Kwamen geen fouten naar voren. Volgens de monteur hoorde hij ook geen bijzondere geluiden. Dus ik zal er gewoon effe aan moeten wennen. En wat vertrouwen erin krijgen.
 

ArjanGr

Senior Member
Het schommelende stationair draaien blijkt waarschijnlijk een afgebroken pcv-klep op het motorblok. A.s. vrijdag wordt deze vervangen. De auto stinkt namelijk ook behoorlijk naar olie rondom het motorblok en als je stilstaat in het interieur.
 
Bovenaan Onderaan