Favorit Ouwe Skoda Favorit

Sjors

Nieuw lid
Beste Skoda liefhebbers,

Vandaag heb ik een oude Skoda Favorit opgehaald. Hij is van 28 april 1989. Hij heeft, volgens zeggen, 47.000km gereden en zit nog strak in de lak. Weet iemand wanneer men begonnen is met het leveren van deze Skoda's in Nederland?
De wagen rijdt fijn maar heeft ook een paar probleempjes. Voordat ik ga sleutelen leek het me slim eerst eens advies te vragen aan de kenners. Misschien kunnen jullie mij hulp, raad en evt. onderdelen verstrekken zodat ik hem weer netjes op de weg kan zetten.
1: Als ik over klinkerwegen rij hoor ik een zacht kloppend geluid uit de voorvering komen. Als ik mijn hand op de veerpoot leg en de auto wat inveer lijkt het of ik wat speling voel. Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er aan doen?
2: De kilometerteller telt niet maar de snelheidsmeter geeft wel de snelheid aan. Wat is hier mis en hoe los ik dat op?
3: Ik mis twee afdek plaatjes van de knoppen op het dashboard, van het licht en de mistlamp achter. Ook mist de dummy die onderaan bij de lichtknoppen zit. Het is een beige dashboard. Kan iemand mij hier aan helpen?
4: Ik mis een wieldop. Het is een vlak type met 5x twee gaatjes en een apart gat voor het ventiel. Hij wordt vastgezet met de wielmoeren door vier zwarte gaten. Wie heeft er voor mij zo'n dopje?

Met dank en vriendelijke groet,
Sjors
 

Roel

Lid
Vraag 1: misschien rubber van de spoorstang?
Vraag 2: nu begrijp ik de kilmeterstand: 47.000 km......
 

Sjors

Nieuw lid
Bedankt voor je tip. Zal daar eens naar kijken.
47.000 zal wel wat meer zijn maar gezien de rest van de auto, bekleding, lakwerk, etc, kan het niet zoveel zijn. Ik heb wat foto's geplaatst bij mijn "profiel?".
 

Sjors

Nieuw lid
Hoe ben je er aan gekomen? De auto ziet er op de foto's behoorlijk goed uit.
Bedankt voor het compliment ( m.n. aan de vorige eigenaren). De auto is inderdaad in een hele nette staat. Op een enkel butsje na. Interieur is heel netjes. Onder de motorkap een plaatje.
Ik heb de auto via internet (marktplaats gevonden). Gewoon een handelaartje. Ik heb echter een copie van het kentekenbewijs met de naam van de vorige eigenaar en wil het verhaal van de auto wel natrekken. Dat heb ik ook gedaan bij mijn andere auto's. Leuk om te doen. En vaak vinden de vorige eigenaren het ook leuk om te horen hoe hun auto terecht is gekomen.
Zo zet ik dan een map in elkaar met zoveel mogelijk gegevens van en over de desbetreffende wagen.
Vaak komen dan ook zaken als oude boekjes en folders nog boven tafel.
Ik hoop dat me dat ook bij dit exemplaar lukt.
De geschiedenis klonk heel aannemelijk gezien de staat van de auto. Of het echt zo is...? Afwachten.
 

Sjors

Nieuw lid
Kloppende veerpoten

Het geklop dat uit de veerpoten komt is afkomstig van de bovenste rubber.
Ik ben vandaag even langs de Skoda dealer in Emmen gegaan. Daar kon de auto meteen even op de brug. Een paar bokken eronder en dan iets laten zakken tot de voorwielen vrijkwamen. Toen konden we even flink sjorren. Triagels goed, fusees goed, en spoorstangen goed. Maar gekraak boven uit de veerpoten. De poot hangt in deze positie in het rubber en zo konden we goed voelen dat daar speling op zat. Het rubber aan beide zijden is oud en te ruim. Meteen even een afspraak gemaakt en volgende week komen er nieuwe rubbers in. Super service.
Rijden we weer als nieuw.
 

Daniel

Lid
Welkom,

Wat een plaatje zeg onder de motorkap!!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang de teller het al niet meer doet,maar gezien de staat van de auto zal het niet zo gek veel zijn.

Hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Maar i.i.g veel plezier er mee.
 

Sjors

Nieuw lid
Welkom,

Wat een plaatje zeg onder de motorkap!!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang de teller het al niet meer doet,maar gezien de staat van de auto zal het niet zo gek veel zijn.

Hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Maar i.i.g veel plezier er mee.
Ja. dat mag je vragen............





Hetzelfde heb ik mij ook al afgevraagd. Hoelang staat die teller al stil? De rest van de auto wijst er echter op dat dat inderdaad niet zo heel lang kan zijn.





Nee, flauw. Je mag best weten wat hij heeft gekost. Ik heb er het kapitale bedrag van zeshonderdvijfenzeventig euro voor neergelegd. Mij lijkt dat niet verkeerd.
 
Bovenaan Onderaan