Oude lak caravan mooi maken

Niels83

Forumguru
Hoi niet skoda gerelateerd, hoewel mijn Faab staat er voor.

Ik heb een caravan van 36 jaar oud. We hebben hem voor de komende paar jaar weer helemaal keurig gemaakt en voldoet weer aan onze wensen.

alleen de buiten kant, de bobbeltjes plaat is niet echt wit meer, vlekkerig en vies. Er zitten bruine lijnen op, die geven af als ze nat worden. ik heb gedacht hem te schilderen, maar dat id mij te veel werk.

Toen ik hem ging schoonmaken met 123 caravan shampoo liepen de bruine strepen uit.

Hoe kan ik hem het beste veilig schoenmaken? Zou ik de caravan licht kunnen oppoetsen en waarmee dan het beste?
 

Tomvw

Lid
Als je hem eerst goed schoon maakt kan je hem oppoetsen met commandant cleaner. Of je moet van dat spul krijgen waar ze het zijl/doek van vrachtwagens trailers mee schoonmaken.
 

Zwapp

Forumguru
Goed inborstelen met groene zeep, in laten weken en met een spons en water ontdoen van de zeep en resten, zo doe ik dat bij mij 40 jaar oude Knaus...
 
Je zou op een onopvallend plekje eens Dasty van de Wibra kunnen proberen. Heb ik wel eens op een oudere caravan gedaan, werkte goed, daarna poetsen met autowax. Pas wel op dat de lak van een caravan veel dunner is als autolak. En voor - en na foto's zijn altijd leuk:pardon: btw; Dasty is best wel agressief dus begin voorzichtig en laat het niet te lang zitten, het is een paardenmiddel als alle normale spullen het niet meer goed krijgen
 

Niels83

Forumguru
de lak is op sommige plekken al wat aan het verdrogen. dan lijkt iets aggressief als dasty mij niet geschikt.

over zij verschillende bruine strepen die zijn na 123 shampoo uitgelopen. zij zeggen dat dit veilig is voor oude lak. niet dus. er zit nu dus op sommige plekken een roodbruine waas. die wil ik eraf poetsen of een beetje. ik heb laatst een kano gedaan met commandant en een hand spons dat ging goed maar een caravan is een stuk groter.

beter net de hand vanwege de dikte of kan een machine ook?
 

Okki

Donateur
Ik denk dat de lak aan het verpulveren is. Daar is dan weinig aan te doen vrees ik.
 

Cordoba

Forumguru
@Niels83 Kun je een foto plaatsen van de strepen, en hoe de structuur van de plaat is? Is het kunststofplaat of ander materiaal? Voor een goede foto van de structuur kun je het beste een stukje tape van een andere kleur plakken naast de plek die je scherp in beeld wil hebben. Het kleurcontrast zorgt dan dat de camera op de juiste afstand scherp stelt, en bijvoorbeeld niet op wat er in een reflectie is te zien.

Commandant en Dasty lijken me geen van beiden de beste optie. Als ik het goed heb is fijn polijsten de beste optie (dat wordt volgens mij ook gedaan bij campers met kunststofpanelen zoals een Hymer), ik zal dit nog even nazoeken voor je.

Edit: ik heb het even nagezocht en verschillende detailers geven aan voor camper/caravan met middelgrof polijstmiddel aan de slag te zijn geweest om dat netjes te krijgen.

Edit2: die bruine strepen, dat is toch niet toevallig (vlieg-)roest die uitgelopen is in strepen? In dat geval kun je het beste met een ijzerverwijderaar aan de slag (net als voor remstof dat in lichtmetalen velgen is ingebrand).
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Met dingen als Dasty zo ver als mogelijk wegblijven van alles op wielen wat je dierbaar is. Ik weet de oplossing niet, ken niets van Caravans en hun lak, maar ik weet dat Dasty de oplossing niet is.
 

emilio3333

Forumguru
Heb laatst de lelijke plekken van de caravan van mijn buurman weer weg gekregen met Professional Polish 1 van Poorbys. Gewoon met een handpad gedaan.
Had doffe plekken en net zoals jij veel bruine strepen.
Caravan is 22 jaar oud.
Professional Polish 1 is erg mild en bevat geen schuurkorrel.
Erg belangrijk want de lakdikte op een caravan is vaak niet denderend.
 
Bovenaan Onderaan