Origineel hondenrek zelf monteren

SuperbIV

Senior Member
Het OEM hondenrek is mooi afgewerkt, stevig in de carrosserie geborgd, heel snel te (de)monteren, kofferbakruimte wordt niet kleiner en je achterbank functioneert nog hetzelfde. Vele malen fijner dan de aftermarket rekken die ik in het verleden gehad heb.

Ik liep echter tegen wat dingen aan die ik graag met jullie deel. Hoop er iemand mee te kunnen helpen die het liefst ook een OEM rek wil.

In de online skoda shop kun je het alleen met montage bestellen. Wat mij tegen stond was dat de montage vaak slecht gedaan wordt. Ik zag veel verhalen dat de dealer het rek gewoon aan de bekleding vast zette ipv. in de voorbereidde gaten in de carrosserie. Daarnaast ben ik langs een dealer gegaan om te vragen hoe ze de montage zouden doen en ze hadden werkelijk geen idee en er ook de tools niet voor in huis naar eigen zeggen. Dit gaf allemaal weinig vertrouwen.

Ik heb toen het rek bij de onderdelenbalie besteld voor €200,- ipv. de €379,- in de online shop. Online betaal je dus €179,- voor de montage welke zelf prima te doen is.

Je krijgt bij het rek een duidelijke montagehandleiding. Wel heb je een aantal dealer tools nodig. Deze heb ik echter bij geen dealer kunnen lenen/huren. Maar hier zijn goedkope alternatieve voor die ik graag met jullie deel:
- een 26mm gatenzaag (voor de gaten in de hemel)
- een 30mm gatenzaag (voor de gaten in de kofferbakbekleding
- een haakse blindklinkmoertang die M8 aan kan (die zijn er niet veel, maar hier kun je er een vinden: https://www.amazon.nl/dp/B07D4CN8DQ/ref=cm_sw_r_apan_glt_i_5XB8BKPDWP2TAYBEZK1H)

Het gereedschap kost alles bij elkaar iets van 45 euro en dan heb je er weer wat stukken gereedschap voor andere klussen bij ;). Ik heb het ook kunnen gebruiken voor het OEM rek in onze octavia.

Dit zijn de stappen voor montage incl. tips van dingen waar ik tegenaan liep:
1) je tekent met behulp van de meegeleverde templates de plekken af waar de gaten in de bekleding moeten komen.
2) Je boort met de gatenzagen de gaten in de bekleding (hemel 30mm, kofferbak 26mm). Dit om bij de voorbereidde carrosseriegaten uit te komen. Let op! Laat de boor linksom draaien anders gaat de hemelbekleding rafelen of trek je de isolatie achter de kofferbakbekleding in de boor.
3) je klinkt de blindklinkmoeren in de gaten in de carrosserie. Ik heb hiervoor andere blindklinkmoeren gebruikt in de hemelgaten want degene die meegeleverd werden met het rek waren met geen kracht in te klinken. Ik heb degene gebruikt die bij de blindklinkmoertang meegeleverd werden. Zelf heb ik nog wat twee componenten flexibele lijm onder de blindklinkmoeren gedaan om zeker te weten dat ze nooit gaan rammelen, maar is niet noodzakelijk.
4) je plaatst de afwerkingsdoppen over de gaten in de kofferbakruimte
5) je schroeft het bevestigingsmateriaal, waar het rek uiteindelijk op vastgeschroefd wordt, in de blindklinkmoeren.
6) je plaatst de afwerkingsdoppen over de gaten in de hemel.
7) je zet het rek vast met de handmoeren.

Is een half uurtje werk (€134,- bespaard: montage - gereedschap) en daarna is echt geen beweging meer in het rek te krijgen. Om het te demonteren haal je de 4 handmoeren los wat 2 minuten werk is.

Ik heb wat fotootjes bijgevoegd van de gaten, blindklinkmoeren en uiteindelijke montage.

Hoop dat iemand er wat aan heeft. Vragen; shoot!
352e0b2b90e58c59ea07b58d6d4e5a07.jpg
b6d0b6746b6a9f5870c3e43fd76fcbe5.jpg
b0badee907deb08edcd667a7a4489736.jpg
2d74aa3faf03a0a03edf4bd4a573faf1.jpg
e92b9d146386590e63253fe6fe308f40.jpg
9acd42bcca2401e0576c68fc202a2c7e.jpg
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Petje af voor het lef. Spannend om de gatenzaag erin te zetten :nailbiting:. Maar is heel netjes geworden en je bent weer een ervaring (en wat gereedschap) rijker!
 

Tees

Donateur
Heel netjes gedaan! Ik heb wel eens gekeken wat er nodig is om het bagagenet dat in de O2 gezet kan worden te monteren, maar durfde t tot dusverre niet aan om in de hemel te boren...:nailbiting:

Hoe heb je bepaald waar de goede plekken in de hemel zitten?
 

SuperbIV

Senior Member
Vond het ook wel spannend, het is meteen zo definitief hé :nailbiting:. Maar bij het rek zitten templates, die je uit kunt knippen, waar op aangegeven staat waar je de gaten moet boren. Die van de hemel bijvoorbeeld leg je in de hoek van de ruit en de C-stijl. Voor de zekerheid heb ik toen nog met een naald in de hemel geprikt om te voelen of het gat daar inderdaad precies onder zat. Dat was telkens het geval en toen heb ik het er op gewaagd.

Ik had overigens wel eerst geoefend op onze iets oudere Octavia, daar is het ook helemaal goed gegaan. Daarbij was het overigens wel wat makkelijker omdat je meer plek hebt om je boormachine voor de hemel kwijt te kunnen. Bij de Suberp moest ik de boor wat schever houden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Slim om eerst met een naald erdoor te prikken! Nu ik dit zo lees kriebelt het wel weer om dat uittrekbare bagagenet toch te gaan installeren...:pieker:
 

eriktv

Forumguru
Ik vind hem superhandig Tees, helemaal sinds ik er (na jaren gebruik :D achter kwam dat je hem ook verder door kunt trekken bij gebruik met de achterbank plat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik ben me toch nog eens wat verder gaan verdiepen in het uittrekbare bagagenet voor de O2c, en ik had deze handleiding op Octavia-forum.de er weer eens op nageslagen. Maar hier staat dat voor de bevestiging in de hemel een beugeltje ingebouwd moet worden, en dat betekent dat de hele hemel eruit moet.
Hoe heb jij dat gedaan @SuperbIV? Je gaf aan dat je het ook op bij O2c gedaan had met je hondenrek, daar zit toch ook een hemelbevestiging in? Of is die anders dan voor het uittrekbare net? Edit: ik zie net dat er in je handtekening wat tegenstrijdigs staat, een O2 uit 2016, da ken nie! De O2 (1Z) werd gemaakt tot 2013, daarna werd het een O3 (5E). En het zal vast weer anders zitten in een O3... :(
 

SuperbIV

Senior Member
Ah, stond inderdaad fout in m'n handtekening. In de III is het denk ik minder lastig dan :(. Vervelend dat de hemel er uit moet bij de II :banghead:.
 
Bovenaan Onderaan