Origineel bagagerek/hondenrek in de Kodiaq

maik1

Forumguru
Om het topic van @Japanese Power niet verder te vervuilen heb ik even dit topic aangemaakt.
Je kan hier je vragen en weetjes kwijt, en ik zal hier te zijner tijd wat foto's en tips plaatsen van het monteren. Dat monteren is nog best een nauwkeurig projectje blijkt uit de montagehandleiding die erbij zit.

Ik had het rek zondag besteld bij Superskoda.com (zie link hieronder), en vanmiddag om 2uur werd hij keurig door GLS geleverd, lekker snel dus.

http://www.superskoda.com/Skoda/KODIAQ/Kodiaq-original-Skoda-Transverse-trunk-grille

Ik heb het rek gelijk maar gepast in de auto, om er maar zeker van te zijn dat hij past in combinatie met het panoramadak, Het gordijn daarvan rolt op onder de hemel en die komt daardoor een stukje naar beneden. Maar zie de foto's hier beneden, het past dus gewoon, wat je ook zou verwachten met een originele Skoda accesoire.

Hemel.jpg

C-stijl.jpg

Dit zat er in de doos, gelukkig zit er een uitgebreide montagehandleiding bij:

overzicht.jpg

Bevestigingsmateriaal.jpg

Mallen.jpg

Montagehandleiding2.jpg

Montagehandleiding1.jpg

Het lastige is dus de gaten op de goede plek te krijgen, maar ook de airbags missen, mits je die daar achter de C-stijl hebt zitten, bij de 7-zitters dus zou ik zeggen (ik heb zelf de 5-zitter), maar dat ga ik nog even goed uitzoeken.
De gaten in het stalen chassis zitten er al, en daar moeten stalen blindklinkmoeren in geklonken worden, leuk klusje ook :)

Nu een keer een weekend prikken om aan de klus te beginnen.
 

Japanese Power

Donateur
Lekker snel geleverd en zo te zien is de pasvorm prima. Denk alleen dat de montage wat meer werk is dan de hele bestelling ;) Succes in elk geval!
 

andrehj

Forumguru
Om het topic van @Japanese Power niet verder
De gaten in het stalen chassis zitten er al, en daar moeten stalen blindklinkmoeren in geklonken worden, leuk klusje ook
Als de gaten er al in zitten, is het monteren van een blindklinkmoer erg makkelijk. Wat wel erg belangrijk is, is dat je de juiste tang erbij hebt. En die is heel wat zwaarder dan een popnageltang! Reken op zoiets:
hbm-090-52.jpg-1920x1080-827f137c8d.jpg
 

maik1

Forumguru
Een blindklinktang heb ik, maar dit zijn stalen M8 blindklinknagels, daar begin je weinig mee met zo’n handtangetje :arghh:
De handleiding laat een speciale tool zien die ze hiervoor gebruiken, waarmee je een soort bout aandraait en de moer zo inelkaar draait, daar moet dan een flinke steeksleutel op om genoeg moment te kunnen uitoefenen. Zo moet het wel lukken en zo’n tooltje kan ik zelf wel inelkaar klussen.

@Japanese Power , ik denk dat het in 3-4 uurtjes gepiept moet zijn, tenzij ik mis prik in de hemel, dan duurt het 12u langer want dan moet er eerst weer een nieuwe hemel in :yeah:
 

maik1

Forumguru
Het was mooi weer, dus gelijk dit weekend maar aan de slag gegaan om het bagagerek in te bouwen.

Eerst een tooltje bouwen om de blindklinkmoeren te kunnen monteren (wat moeten we zonder youtube):


Ik heb hem met een verlenger moeten maken omdat de blindklinkmoeren voor deze klus een stuk verdiept zitten:

tool 1.jpg

tool 2.jpg

Nog een voorbereiding, de blindklinkmoeren alvast iets uitbuigen zodat je ze makkelijker laat knikken met het tooltje. Met een schroevendraaier erin en een beetje wrikken. Ietsje uitbuigen maar anders krijg je ze niet meer in de gaten.
Voor het uitbuigen:

blindklinkmoer voor.jpg

Na (goed kijken):

blindklinkmoer na.jpg

De mallen uitgeknipt:

mallen.jpg

En dan het aftekenen (gaatje prikken met de priem):

c-stijl aftekenen.jpg

hemel aftekenen.jpg

Begonnen met het eerste sloopwerk, de C-stijl:

c-stijl boren.jpg

Gelijk even spieken of het montagegat er mooi achter zit, yes!

c-stijl gelukt.jpg

Blindklinkmoer gemonteerd:

c-stijl met blindklinkmoer.jpg

Steun gemonteerd (een soort van verlenging van het schroefdraad, hierin draai je de uiteindelijke bevestigingsknoppen):

c-stijl met steun.jpg

Afwerkingsmof eroverheen en klaar:

c-stijl met afwerking.jpg

Volgende post gaat de hemelbevestiging verder.
 
Laatst bewerkt:

maik1

Forumguru
De hemel, een iets secuurder werkje omdat daar een gordijnairbag achter zit.

Eerst aftekenen van het gat:

hemel afgetekend.jpg

Dan voorzichtig met een scherp mesje de cirkel eruit snijden. Let goed op dat het mesje niet tever de hemel in gaat omdat daar dus een airbag zit! Ga niet verder dan ongeveer 1 cm diep:

hemel snijden.jpg

Daar in die stoffen zak zit de gordijnairbag:

hemel airbag.jpg

Hier even gek belicht zodat je het gat erachter ziet waar de blindklinkmoer in moet:

hemel airbag en gat.jpg

Dan de blindklinkmoer monteren. De airbag moet je tijdens het naar binnen brengen van de tool iets naar beneden duwen met bv een dun schroevendraaiertje, maar let op dat je de airbag niet beschadigd! Met beleid is het niet moeilijk.

hemel met tool.jpg

Een beetje draaien aan die tool (ik zal nog het youtube filmpje plaatsen voor de liefhebbers) en de blindklinkmoer zit erin:

hemel met blindklinkmoer.jpg

Dan de steun erin draaien (met een M8 bout en moer, simpel te doen):

hemel steun monteren.jpg

En daar zit de steun, alleen helaas wel een beetje uit het midden van het gat in de hemel. Gelukkig zijn de afwerkingsmoffen een stukje groter.

hemel met steun.jpg

Om de afwerkingsmof te kunnen installeren moet eerst het gat rond de steun iets groter gemaakt worden aan de kant waar het hierboven wat krap is (3mm moet er ongeveer tussen zitten):

hemel gat groter.jpg

En dan gelijk de mof eromheen en hopen dat het gat niet meer te zien is, gelukt!

hemel met afwerking.jpg

Helaas bleek wel dat het gat aan de andere kant in de hemel nog ietsjes slechter zat. Als je daar nu met je neus op de afwerking zit zie je een haartje van het gat in de hemel aan 1 kant. Mijn tip is daarom voor iemand die dit in de toekomst gaat doen, eerst een kleiner gat te snijden meer naar de achterkant van de auto, zeg een halve cm meer naar achteren. Dan kijken of het gat een beetje oplijnt en dan pas iets groter maken.

Alle bevestigingen waren toen klaar, tijd om het rek te monteren. Eerst de bevestigingsknoppen van de hemel erin gedraaid, niet helemaal vast, en toen gekeken of het lekker uitkwam voor de C-stijlen. Niet helemaal goed:

rek monteren gat.jpg

Maar het rek buigt makkelijk, zodat je die kier er prima uitdraait als je die knoppen aandraait. Maar mij bekruipt het gevoel dat die gaten in de hemel bij een bepaalde serie Kodiaqs misschien iets tever naar achteren zitten :)
Maar uiteindelijk past het dus prima, het eindresultaat:

rek gemonteerd.jpg

De vakantie kan beginnen!
 

maik1

Forumguru
Held, lefgozer, dat ben ik allemaal niet hoor :), gewoon een beetje handig zijn en je komt een heel end.
Een boormachine of zaag in je auto zetten moet je gewoon niet te angstig voor zijn, mits je niets sloopt ;)
Ik heb al aardig wat ervaring op het gebied van auto's modificeren (om iets beter te maken), en wat minder op het gebied van slopen gelukkig...
Ik hoop dat dit topic in ieder geval de drempel wat verlaagt om dit zelf te doen, want het is gewoon een handig en veilig ding en via Superskoda redelijk goedkoop. Bij de dealer dit bestellen en laten inbouwen zal best prijzig zijn.
 

maik1

Forumguru
Ohja, ik had nog nagevraagd bij een skodadealer hoeveel het originele "Skoda" blindklinkmoertooltje zou kosten, en die kost dus 79 euro incl. btw met een levertijd van 1 a 2 weken. Ik zou er zelf 1 maken dus als je deze klus gaat doen, of je kan zo die van mij lenen, die bewaar ik nog wel even.
 

Duijzer

Donateur
Mooi gedaan! En handig, zo'n tooltje maken. Want als je 'm koopt gebruik je hem niet heel vaak meer en is het toch een duur ding om alleen het hondenrek te monteren.
 

maik1

Forumguru
@Japanese Power , dat valt mij dan weer erg mee, ik had verwacht dat de dealer voor alleen het rek al de onafgeprijsde prijs die bij Superskoda genoemd staat zou rekenen (330 euro uit mijn hoofd), en daar bovenop nog 2 uurtjes (ofzo) werkplaatstarief.
 

Hakar

Donateur
Mooie reportage, met mooi resultaat.
En wat is het leuk om af en toe zelf gereedschap te maken hè?
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb hetzelfde scheidingsrek in onze Kodiaq, gelukkig hebben wij het gekregen bovenop de riante stockkorting en dealerkorting, plaatsing inbegrepen!
Alleen zoek ik nog een scheidingsrek voor in het midden van de koffer, verticaal, liefst met deurtjes, maar dit is in de webshop van Skoda zelf niet te verkrijgen, mss van Octavia of Superb ofzo, mits kleine aanpassing iemand ervaring mee?
 

maik1

Forumguru
Hoi @Bas Kruip , als het goed is heb ik die nog ja, zal ze eens opsnorren in de garage en zal er een pdf van maken met een checkmaatje erbij voor de schaal (mocht daar iets mee gebeuren tijdens het scannen.
Let dus wel op met die mallen voor de bovenste montagepunten, die kwamen niet heel zuiver uit bij mij, eerst kleine gaatjes maken in het hemeltje dus en dan rustig groter maken in de richting waar het gat echt zit!
 
Bovenaan Onderaan