Oranje motorlampje blijft branden

IvoB

Lid
Beste allen,

Het oranje lampje blijft maar branden, zaterdag bij de dealer geweest en uit laten lezen. Valse melding en gereset. Echter is ie vandaag weer gaan branden. Ik kan niet meer dan 4000 toeren rijden. Heeft iemand hier ervaring mee? En eventueel een oplossing? Lampjes los halen geloof ik niet in.
Alvast bedankt.

Groetjes, Ivo

H@RM

Senior Member
Ergens moet er wat aan de hand zijn met de motor. Anders krijg je de storing niet
Zoek anders een forumlid bij jou in de buurt op met VCDS.

IvoB

Lid
De temp meter is ook niet helemaal jofel meer, zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?

Joske

Forumguru
je zult toch wel een boel meer info moeten geven hoor ;)

1. WELK oranje lampje?
2. bouwjaar, motortype, etc...

niet meer dan 4000 toeren? (wsl een benzine dus) en een motor in noodloop!

IvoB

Lid
Even kiekn, het motorblok lampje is oranje. Net toen ik even ging kijken ging ie weer uit?????

Het is een:
Octavia uit 2003, 2.0 ambiente
Benzine

Lampje gaat soms aan en blijft dan een dag aan staan en gaat dan weer een paar dagen uit. Temp sensor is ook niet helemaal goed meer, maar die wordt vervangen.

Morgen komt trouwens mijn uitleesapparatuur binnen. Veel VAG auto's binnen de familie.

Groeten

Joske

Forumguru
ok, motorstoring dus.. :)

uitlezen zal normaal een boel MEER te vertellen hebben ;)

post het hier en dan bekijken we het wel

IvoB

Lid
Hallo allemaal,

Vandaag eindelijk tijd gehad om uit te lezen, lampje was wel uitgegaan weer. Het blijkt foutcode p0322 te zijn, ofwel, de krukassensor. Dat verklaart waarschijnlijk ook het onregelmatig stationair lopen. Ik heb even snel gezocht, maar weet niet waar ik kijken moet. Dus het haynes boek maar besteld.
Groeten!!

IvoB

Lid
Oh hey relaxt!! Thanks!! Hopen dat ik daar een beetje makkelijk bij kan. Kan ik donderdag even kijken hoe en wat. Denk dat de aansluiting niet goed meer is, als ie kapot geweest zou zijn start de auto niet meer.
Dankjewel voor de duidelijke tekening!!

Nog een aanvullende vraag, als ik m los haal, vliegt de olie dan niet om m'n oren?

Laatst bewerkt door een moderator:

Octavia 4T

Senior Member
Klopt, had ik laatst ook. Al bij 491000 kilometer op de teller... De krukassensor voorziet het motormanagement van de nodige informatie om ontsteking en brandstof optimaal te regelen. Als deze krukassensor hapert, neemt de nokkenassensor deze taak over en gaat de motor in noodloop. Bij mijn Octavia 2.0 is dan ook het EPC lampje gaan branden (Electronic Powertrain Control o.i.d).

ventovice

Senior Member
ff dit topic uit het slob halen...

Ik heb een soortgelijk probleem:
Ongeveer 3-4 maanden geleden ging ook bij mij het oranje motorblok-lampje plots branden.
Ik merkte verder niks van verschillen in het rijden, ook niet in het verbruik.
Toen ik vervolgens een paar dagen later naar de dealer ging om hem eens uit te laten lezen,
werd er gezegd dat 'er iets is met de luchtmassameter of de lambdasonde o.i.d.; i.i.g iets met de lucht-benzine-huishouding'.
Op de ontvangen factuur staat dan ook geen foutcode; heel geheimzinnig doen ze erover dus, eigenlijk...
Op dat moment van uitlezen in de garage stonk-ie ook meer uit de uitlaat, wat ik overigens nog niet eerder had geroken...
De boel is vervolgens door hun gereset en ze wilden natuurlijk wel graag een afspraak maken voor 'een nader onderzoekje', maar dat is er verder niet van gekomen....,
Want ik had daarna helemaal geen problemen meer en bovendien is het lampje ook niet meer aan gegaan...
Ik heb daarna voor de controle het verbruik goed in de gaten gehouden, maar ook daar was niks vreemds...
Toch best wel raar...

Een lange tijd lang daarna 'gewoon' probleemloos doorgereden; vorige maand zelfs weer een nieuwe APK-goedkeuring, maarrr:
Op zondag 9 augustus; terug naar huis van vakantie vanuit Limburg: "Hé! Het lampje is weer aan gegaan!" K*T ! :(
Sindsdien is ook het verbruik toegenomen van ca. 1:13 naar 1:9 en als je bij het stoplicht staat met je ramen open (hete zomer...) ruik je de stank uit de uitlaat weer goed... (net als toen, bij de dealer-garage)
Wegens omstandigheden heb ik tot nog toe geen bezoek aan de garage gebracht... (is geen goede reden; ik weet 't...)

En nu komt de reden dat ik het nu hier heb gepost: het lampje is plots (dus na bijna 3 weken) 'gewoon' weer uit gegaan vandaag: (?!)
En dit vind ik helemaal raar..., want:
Als er een storing is, blijft-ie toch aanwezig tot de computer ge-reset wordt?
Anders gezegd: een storing kàn toch niet vanzelf verdwijnen??

Graag jullie ideeën/bevindingen/ ervaringen over deze kwestie aub!

P.S.: ik ondervind niet echt verschil in rijden; minder vermogen ofzo...
Het gaat dus om een Skoda Octavia Elegance 2.0 AQY uit 1999

Bovenaan Onderaan