Opvolger Skoda Roomster (die bestaat niet)

guidoscm

Senior Member
Afgelopen 2 jaar heb ik veel plezier gehad met mijn Roomster. Hij ziet er wat raar uit maar zeeën vn ruimte en 2 mountainbikes neem ik makelijk mee als het voorwiel er uit is.
Dit gebeurd 2x per week.

Over een maand begin ik bij mijn nieuwe werkgever, bij deze baan hoort ook een lease auto.
Dat betekend afscheid nemen van mijn Roomster en verder kijken.
Ik mag een cat. C auto kiezen maar we hebben prive al een passat B8 station als reis auto.

Ik wil eigenlijk wel bij het simply clever merk blijven.

Er zijn wat mogelijkheden.
Eisen:
* Trekhaak (fietsen recht op in de auto lukt bijna nergens meer)
* Airco
* Cruise control (onze passat heeft adaptive cruise control, wel fijn maar niet noodzakelijk)
* benzine
* Camera is fijner dan PDC
* liefst automaat, zeker in combi met AAC

1) een redelijk vol uitgeruste Skoda Fabia . de Fabia 3 is natuurlijk wat ouder model en de opvolger is nog niet beschikbaar. Ik kan dan wel de hele optie lijst aanvullen nog steeds een net maand bedrag houden.

2) Skoda Scala en rapid spaceback vind ik geen mooie auto's , smaken verschillen. Maar zou niet mijn directe voorkeur hebebn.

3) Skoda Kamiq , in de ambiant versie al voldoende gevuld maar is iets duurder dan de fabia.

Het ruimtelijk gevoel van de Roomster zal beter terug komen bij de Kamiq.
Ik ben al wel even bij een dealer wezen kijken, misschien binnekort maar een proefrit plannen.
misschien dat ik daardoor nog andere keuzes kan maken.

Iemand nog suggesties of andere iedeeën?
 

Duijzer

Donateur
Ik denk dat een Kamiq qua leaseprijs niet zo veel uit de pas gaat lopen. De Fabia heeft mee dat het model bewezen is en de restwaardes bekend zijn. De Kamiq is daarentegen een veel nieuwer model en Suv’s liggen beter in de markt dan combi’s. Hij is duurder (bijtelling..) maar zal voor de leasemaatschappij ook een hogere restwaarde hebben over 3-4 jaar. Dat zie je terug in de leaseprijs, op onderhoud zal het zoveel niet schelen.
Voordeel van de Fabia is wel dat uitloopmodellen nog wel eens lekker vol hangen met opties, maar daar is het eigenlijk nog net te vroeg voor....
 

RefleCs

Forumguru
Heeft je werkgever geen mobiliteitsregeling zodat je lekker je Roomster kan blijven rijden? Je kan altijd nog overstappen naar lease ;)
 

Captain Hook

Forumguru
@guidoscm Beschrijft het goed!
Dat ruimtegevoel wat ik nog steeds ervaar als we onze Roomster gebruiken vind ik helemaal top.

Voor de grap zeg ik wel eens, het is net een rijdende Tardis; van binnen groter dan dat je aan de buitenkant zou denken.
Hetgeen ik vaak hoor als er iemand meerijdt; "Jeetje zeg, wat is 'ie ruim en groot van binnen!"
Hoe vaak ik wel niet in een andere auto met m'n hoofd dicht tegen het plafond aanzit of anderszins me 'opgesloten' voel; dat vind ik gewoon niet prettig.

Pas een ruime Superb (maar da's een hele andere prijsklasse) of de Octavia, komt wat in de buurt daarvan.

En zeker het glazen dak geeft nog een extra dimensie aan dat fenomeen: :cheer:




Iemand een suggestie van een vergelijkbaar Roomster model (ook andere merken)? Want onze Roomster heeft ook niet het eeuwige leven.
En nee, alsjeblieft geen flauwe grappen over een Fiat multivlaai ofzo.
 

Okki

Donateur
Berlingo? Ook zo'n eigenwijs model (ik zeg niet lelijk)

citroen-berlingo-299728-1920.jpg


He kan er sowieso (race) fietsen in kwijt net als in de RR
 

Canon-Eye

Forumguru
van binnen groter dan dat je aan de buitenkant zou denken.
Die ruimtebeleving herken ik van de twee Twingo's (1994 & 2004) die ons elk ruim 10 jaar voorbeeldig hebben gediend. Die voelden ook qua rijden aan als een middenklasser, maar dan wel met een goeie kuub bij opgeklapte achterbank.
 

AGTon

Forumguru
Ook ik was enig tijd op zoek naar een opvolger voor de RR. Heb maar besloten om de RR helemaal op te rijden tot dat de kosten de pan uit stijgen. Een waardige opvolger is er in ieder geval niet, niet binnen Skoda.

Als je binnen VAG wenst te blijven dan kom je uit op een VW Caddy maar dan de personen uitvoering. Zoals hierboven aangegeven is dat hetzelfde soort als de Berlingo.

Ga je buiten de VAG stal gaat kijken en geen omgebouwde bus wilt, dan kom je uit op de c3 picasso, kia soul etc.

Succes met de zoektocht.
 

Okki

Donateur
In een C3 Picasso kan je volgens mij geen fietsen achterin zetten zoals in de RR en Berlingo.


partner-berlingo.jpg




Wel een leuk model zo'n C3 Picasso. Alleen voor mij een hele slechte zit achter het stuur...
 

Canon-Eye

Forumguru
Niet letterlijk, nee, maar de quasi-tegenstelling binnen VAG vs. buiten VAG (zoals beschreven) suggereert dat impliciet wel, althans voor de scherpe lezer. Maar mogelijk bedoelde je dat niet.
 

EdK

Forumguru
Jongens kijk nou ff op de Dacia site voor welke modellen er nog wel en niet zijn !

Zullen er verder niets over zeggen als jullie even kijken hoor .....:banghead:
 

guidoscm

Senior Member
Het is niet dat ik vast geroest zit aan een Skoda, maar het merk en mijn RR bevallen erg goed.
De caddy en de touran zijn er niet meer. De caddy wel als grijs kenteken auto, maar dat is niet interessant in de bijtelling.

De berlingo zou een oplossing kunnen zijn maar de staat niet bij de lease maatschappij in het lijstje.
De dacia valt niet zo in de smaak.

Bij de oude scenic van Renault passen de fietsen wel rechtop achter in.
De nieuw is al weer meer afgerond.

Het wordt waarschijnlijk toch een auto met trekhaak en drager.
Met een easyfold is het minder slepen.

We gaan er nog maar eens een paar nachtjes over slapen.
 
Bovenaan Onderaan