Opvolger O3RS, vakantie/boodschappenkar

Fmoon

Forumguru
Hey,

De Octavia combi RS 2.0TSI van mijn vrouw uit 2014 is nu alweer bijna 8 jaar oud. Vorig jaar had ik een O4 RS gekocht en gelukkig weer geannuleerd, iets waar ik nog steeds heel blij mee ben als ik alle ellende lees! Dus… ik ben nog steeds aan het oriënteren naar iets nieuws en denk dat ik de Skoda stal ga verlaten.

Nu is het zo dat het in principe onze boodschappen auto is en de auto die we voor vakanties gebruiken, voor de fun en beleving hebben wij nog een andere auto ernaast.

Ik zoek dus wat betrouwbaars en praktisch voor dagelijkste korte ritjes en om vol te stampen met vakanties naar zuid Europa.

Nu ben ik gister wezen kijken bij 2 auto’s. Heb er bewust nog niet in gereden omdat ik aan beide auto’s 2 nadelen vind kleven. De shortlist bestaat nu uit 2 autos.

-Toyota RAV4 2.5 Hybride (geen stekker)
-Nieuwe Kia Proceed 1.6 met 204PK.

Iemand een mening over deze auto’s? Het lijken mij betrouwbare auto’s waarbij de Kia het voor me winnen zal op de looks en de RAV4 wellicht op de kwaliteit en duurzaamheid, wat eigenlijk het belangrijkste is voor mij. Ook is de RAV4 wat ruimer echter is de achterkant… Lelijk.

Ook zou ik de Octavia RS kunnen houden, er staat pas 83dkm op en daar komt elk jaar Max 10-12 bij. Ik merk aan mijn eigen gevoel dat ik het spannender begin te vinden om met een oudere auto op vakantie te gaan, daarom ook de oriëntatie naar een nieuwe.


Of heeft iemand nog een andere leuke tip?
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Los van alles 8 jaar is toch niet oud voor een auto? Vroeger reed mijn vader rond in auto's van 15 jaar en die gingen ook steeds los door de keuring, enkel Opel gaf veel problemen. Maar goed dat is wat de maatschapij geworden is denk ik, wegwerpmaatschappij. Ik zou zo'n VRS zeker niet inruilen voor die twee auto's die jij noemt, maar dat ben ik. :D
 

Japanese Power

Donateur
Ook zou ik de Octavia RS kunnen houden, er staat pas 83dkm op en daar komt elk jaar Max 10-12 bij. Ik merk aan mijn eigen gevoel dat ik het spannender begin te vinden om met een oudere auto op vakantie te gaan
Klinkt een beetje als geen vertrouwen meer in je eigen auto. Als je hem al 8 jaar rijdt zou ik er lekker in blijven rijden. Zeker met deze KM stand.

Maar als je zekerheid wilt, RAV4. Rijdt prima, betrouwbaar maar met een supergedateerd en traag multimedia systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

Fmoon

Forumguru
Hmmm, ja met de Octavia is niks mis, is ook nog nooit wat mis mee geweest. Als ik dan deze 3 reacties lees moet ik wellicht de gedachte weer even resetten . Ik krijg overigens nog wel een aardig bedrag terug voor de Octavia als ik hem inruil, de helft van de aanschafwaarde.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar de Kia en de Hyundai komen allebei met 7 jaar (overdraagbare) garantie, mits het onderhoud bij de dealer gedaan is.
 

Fmoon

Forumguru
Die 7 jaar klinkt inderdaad interessant. Voor mij is het echter niet zo heel boeiend. Denk dat een probleem voornamelijk de eerste 2 jaar tevoorschijn komt en onderhoud doe ik zelf, dit scheelt zo een aanzienlijk bedrag tov elk jaar naar de garage, daar kan ik een aardig probleem mee oplossen.
 

Tees

Donateur
Als ik t zo hoor zou ik idd lekker die Octavia RS blijven rijden. Problemen kan je natuurlijk altijd hebben, en dat is vervelend, maar ik denk dat als je er al zo lang probleemloos mee rijdt, er niet direct iets groots tevoorschijn komt. Juist als je een andere auto koopt, heb je kans dat er problemen tevoorschijn komen. Ik denk wel eens dat door wisseling van eigenaar en daarmee rijstijl er opeens dingen kunnen opkomen.

En ik ben niet anders gewend dan oudere auto's rijden, de Faab was 17 jaar oud, de Octavia nu 10, en ik heb nog nooit stilgestaan langs de weg of op vakantie (klop af).
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zou zeker geen Rav4 kopen als je bepaalde ervaringen leest op het net. De RAV4 is zoals de vRS van hetzelfde bedje ziek … met je O3 verder rijden zal je een hoop miserie besparen … :pardon:

CB614013-3676-4C79-BBBF-FA9CBE245805.jpeg
 

leon-cupra

Forumguru
@Japanese Power uiteraard helemaal niet objectief maar gezien eerdere topics en “ervaringen” van de TS met een vRS had ik zo iets van “:arghh:”. Daarmee dergelijke reactie. Binnenkort zien we wel een reactie van “blij dat ik vanonder het contract kon gezien de ellende met een RAV4” :pardon::pardon:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je bv de reviews op Autoweek een beetje leest, zie je dat het wemelt van dit soort problemen, bij allerlei merken
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat was ook mijn gedachte. En als ze wel IT ers inschakelen, wat me voor de hand liggend lijkt, worden zoals vaker bij nieuwe ontwikkelingen, zaken uitgerold voordat het spic en span is. In zekere zin ook niet te vermijden. Dus beter wachten tot de kinderziektes er uit zijn of een iets oudere auto aanschaffen. Ik heb 0.0 van dit soort problemen
 

MY00

Senior Member
Ik merk aan mijn eigen gevoel dat ik het spannender begin te vinden om met een oudere auto op vakantie te gaan, daarom ook de oriëntatie naar een nieuwe.

De enige keer dat wij (verplicht) stil hebben gestaan tijdens dat vakantie was met een 11 maanden oude auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield is net het probleem voor de Duitse auto-industrie. Ze vinden geen ITers. Onlangs eens een artikel over gelezen. De it-whizzkids zitten in the USA volgens het artikel.
 

sitechris

Donateur
Ik vind de shortlist weinig consistent. Een Kia Proceed vs een RAV4. Er zijn weinig overeenkomsten tussen beide modellen?
 

brepus13

Forumguru
@sitechris

ze hebben beide de letter A?

Een collega heeft 2 rav4 auto’s gekocht voor haarzelf en man en is uitermate tevreden over. We hebben in de werkvloer inmiddels ook de Kia zitten en het ziet er best goed uit. Dat gezegd hebbende zou ik lekker de RS blijven rijden :-)
 

Fmoon

Forumguru
Helder allemaal, Misschien nog een optie: Wachten tot alles goed werkt in de O4RS (2.0 TSI DSG) en dan toch die scoren tegen die tijd. Het zal toch wel ooit eens goed moeten komen?
 
Bovenaan Onderaan