Optische weergave bij achteraf montage parkeersensoren

k.veenstra

Nieuw lid
Ik zit te denken aan het achteraf door de dealer laten monteren van originele parkeersensoren.
Nu heb ik de navi columbus in de fabia II zitten, gaat deze na montage dan ook een optische weergave
op het scherm van mijn navi weergeven bij ingeschakelde parkeersensoren of moet er dan meer aangepast worden?
 

Fabia

† In Memoriam
En dan heb ik dezelfde vraag voor een FabiaII 2009 met dance radio. Kan dat ook achteraf?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik gok dat dit een erg dure hobby gaat worden als je dat allemaal aan de praat wilt krijgen. (originele sensoren, nieuwe bumper, spuiten, pdc unit, bekabeling en nog het bijkomende werk)
Waarom niet gewoon een aftermarket set die je dan ook nog eens achter je bumber (en dus onzichtbaar) kunt monteren?
Ik heb nu de weergave op m'n Amundsen en hiervoor in de OCtavia niet (daar zat een JVC in) ik moet eerlijk zeggen dat ik er de toegevoegde waarde niet echt van inzie. Als ie begint te piepen kun je op het scherm zien aan welke kant je bijna ergens tegenaan zit, maar stoppen moet je toch. Daarnaast kijk ik liever naar buiten als ik aan het manoeuvreren ben in plaats van op het schermpje van m'n navigatiesysteem.
 

nomad

Senior Member
Valt best mee hoor. Het is altijd duurder dan een aftermarket setje, maar sensoren kun je gewoon in je bumper plaatsen en je zult wat can bekabeling naar voren moeten trekken. Een parkeer ECU kost je ook de kop niet. Het is wel een hobby project, maar als je weet wat je doet niet al teveel werk.
Zitten er voor wel sensoren op ?
 

Antera

Donateur
Of het zichtbaar is op de radio durf ik niet te beloven wel is mij bekend bij diverse PDC systemen dat je ze wel voor en achter moet hebben om de functie de laten zien in het scherm. Dit heb ik diverse malen bij Audi ondervonden.

BTW sensoren achter de bumper??? dan zien de sensoren de bumper en blijft ie piepen lijkt me niet echt goed werken dan want andere auto;s hebben ook kunstof bumpers en dan zou die daarop ook niet reageren
 

Bakkertje

Forumguru
BTW sensoren achter de bumper??? dan zien de sensoren de bumper en blijft ie piepen lijkt me niet echt goed werken dan want andere auto;s hebben ook kunstof bumpers en dan zou die daarop ook niet reageren

Je kunt ook gewoon even Google gebruiken en erachterkomen dat er meer bestaat dan enkel de sensoren die in de bumper geboord zitten :winkie:
 

jboerma100

Nieuw lid
Wij hebben achteraf, originele sensoren laten inbouwen en gevraagd of deze op de radio zichtbaar zouden zijn. Ondanks dat het gezegd werd dat het kon is dit bij ons niet aangesloten. In de handleiding staat ook duidelijk dat de PDC unit niet kan worden aangesloten op "het systeem". Het is wel een veel prettiger systeem dan de standaard in de handel verkrijgbare systemen, maar we hebben nu wel dat met de fietsdrager op de trekhaak je zo snel mogelijk de achteruit moet verlaten, anders ben ik bang voor gehoor schade. Als iemand nog een idee heeft horen we graag.
 

My1stIbi

Actief lid
In theorie, als de PDC én de trekhaak goed zijn aangemeld in de auto zou dit, PDC geluid met fietsdrager, m.i. niet moeten gebeuren. Misschien dat iemand met VCDS hiernaar kan kijken voor je. (Als je in de buurt van Enkhuizen woont kijk ik wel even).
Heb je dan wel de stekker voor de verlichting van de fietsdrager aangesloten? Anders weet de PDC niet dat er wat aanhangt.
 

jboerma100

Nieuw lid
In theorie, als de PDC én de trekhaak goed zijn aangemeld in de auto zou dit, PDC geluid met fietsdrager, m.i. niet moeten gebeuren. Misschien dat iemand met VCDS hiernaar kan kijken voor je. (Als je in de buurt van Enkhuizen woont kijk ik wel even).
Heb je dan wel de stekker voor de verlichting van de fietsdrager aangesloten? Anders weet de PDC niet dat er wat aanhangt.

Helaas geeft de handleiding aan van onderdeel BEA630.001 Park Distance Control: De PDC is niet op de dataleiding aangesloten en kan daarom door het VAS apparaat niet worden vastgesteld. Verder op staat een heel verhaal over analoge aansluitingen op pin 19, met als conclusie dat de parkeerinrichting na het aankoppelen van een aanhangwagen niet inactief wordt.
 

My1stIbi

Actief lid
Ai, da's jammer. Wel vreemd dat het originele sensoren zijn en dat ze niet module '5F0 07V 010 1' gebruikt hebben, die is wel op de CAN-bus aan te sluiten... Voor de doe-het-zelfers, zie hier voor de handleiding van een ECS-set die een Seat-online forum lid onder z'n Ecomotive gebouwd heeft.
 
Bovenaan Onderaan