Oprolbare hoedenplank Combi fabia 1

Ted

Forumguru
Mijn oprolbare hoedenplank rolt niet meer in. Wellicht is het opwindsysteem defect. Wie heeft dit aan de hand gehad en hoe demonteer je deze?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb hem wel eens deels uit elkaar gehaald, maar de veer is behoorlijk strak. Om hem weer in elkaar te zetten, met de veer onder voldoende spanning is eigenlijk een 2-persoons job.
Ik zal kijken of ik er foto's van heb, het is meer dan 5 jaar terug dat ik de rollo zelf deels los heb gehad.
 

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan dat je weet hoe je de rollo uit de auto haalt, ik heb slechtst één foto terug kunnen vinden die hiermee te maken heeft:
PICT1057-tekst.jpg

Als ik het me goed herinner heb ik de kap waar je tegenaan kijkt deels losgehaald, en met een tang de veer extra gespannen door de as een keer rond te draaien voor ik de boel weer in elkaar heb gezet. Het is helaas niet meer dan een globale aanwijzing, ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.
 

Ted

Forumguru
Bedankt voor je reactie!
Ik heb 3 torx schroefjes los gedraaid en dan krijg ik hem nog niet elkaar! De rol wil er niet uit komen en blokkeert
 

Ted

Forumguru
Net de kant van de 3 torx, van de rol 2 lipjes naar binnen gebogen en vervolgens komt het hele opwindmechanisme eruit. Hier blijkt de veer losgeschoten en die heb ik weer teruggeplaatst en gelijk geborgd met een staaldraadje, 2 windingen. Vervolgens teruggeplaatst en de rol opgewonden. Zaak in elkaar geschroefd en voila, als vanouds!!!
 

Hakar

Donateur
Had die voor die tijd al een beetje stroef gelopen bij het uittrekken dan wel oprollen?
Ik spuit er eens in de zoveel tijd een beetje WD in, en dan gaat het weer soepel.
 

Cordoba

Forumguru
Mooi dat het gelukt is, ik weet nog dat ik even aan het klooien geweest ben, maar wist niet meer precies hoe het zat. En door het geworstel met de veer, destijds ook niet meer foto's gemaakt.
 

Ted

Forumguru
De veer zit als het ware op een nylon rol geschroefd en daar was hij uit los gedraaid. Dat is van het ene moment op het andere gegaan zonder dat hij stroef liep of een voorteken gaf. Als het dekje niet goed oprolt kan je ook hem meer voorspanning geven door hem een paar extra windingen te geven. Dat doe je door de rechterkant in te drukken, het dekje even eruit te werken en dan opwinden tegen de draairichting. Wellicht moet je de paraplubak even losnemen dat had ik wel gedaan.
 

Hakar

Donateur
Het lijkt er op dat mijn ervareing niet dezelfde is als jouw ervaring.
Maar misschien wel raakvlakken.
Het dekje gaat hier meerdere keren per week open en dicht.
Het wordt ook zeker 1 keer in de week in zijn geheel uit de auto gehaald.
Mogelijk dat het geheel door wat vaker in beweging te zijn soepeler blijft, en ik het iets eerder opmerk en verwen met WD.
 
Bovenaan Onderaan