Opmerkingen over de 1.2 tsi.

flip

Lid
Even terug on topic.... In de Autogids deed men tijdens een gedetailleerde test toch ook lovend over dit motortje? Ik heb, toegegeven na enig twijfelen, toch gekozen voor de 1.2. Die dikke 2.000 euro extra, zonder dan nog eens de verzekering, enz.. te rekenen, die had ik er niet voor over. En dan nog de veel duurdere banden (snelheidscode!), het hoger verbruik, en ook af en toe een actiefoto als toemaatje! Het verstand heeft het gehaald op het hart. Maar of dit volgende keer ook zo zal zijn, dat valt nog af te wachten!
 

serum

Senior Member
Ik heb deze motor tijdelijk bereden in een golf VI, ik moet zeggen dat ik het een bijzonder mooi lopende motor vind. (Golf VI is een zwaardere auto) de 1.2 stelde mij niet teleur. Ook hoog in de toeren blijft hij enthousiast en constant vermogen houden. 105pk met een fatsoenlijk koppel is prima te berijden. Verwacht geen Ferrari prestaties, maar voor de 105pk is hij bijzonder prettig. Het reed veel fijner qua constante trekkracht dan onze toenmalige Volvo v40 met 122pk 1.8 motor. Veel schakelluier, door het turbootje.
 

flip

Lid
@serum: ik denk dat we inderdaad nog vergeten dat, ten opzichte van de atmosferische 1.6 die hij vervangt, dit motortje een veel hoger koppel heeft. Het is ook dit koppel dat voor een groot deel zorgt voor rijplezier. Maar vergeet nooit: wenn er lauf, er sauft: onder zware belasting zal het wel een zuipschuit(je) zijn.
 

The bone collector

Senior Member
Misschien een klein beetje off topic maar wat je eventueel een andere mogelijkheid is om goedkoper uit te zijn: de omnium verzekering laten vallen. Ik heb dat ook gedaan bij mijn nieuwe auto, omdat de premie niet in verhouding is tot het risico (je moet uiteraard wel in staat zijn om je eventuele verlies te nemen).
 
Ik rijd nu in een 1.4, maar reed hiervoor in een Golf Variant 1.2. Echt een prima motor. Ja, op de snelweg moet je zo nu en dan even terugschakelen, maar er is prima mee te rijden. Als je flink door wilt rijden wil de motor een beetje gaan schreeuwen, maar dat is absoluut acceptabel. Ik rijd nu in de 1.4 O3 en dat is heerlijk. Sportiever en vooral op de snelweg prettiger dat je in de 6e versnelling voldoende power hebt. Alleen gezien de extra bijdrage in jouw verzekering kun je prima voor de 1.2 gaan. Zal je geen spijt van krijgen! :thumbsup:
 

Rob

Forumguru
Ik doe ook nog maar even een duit in het zakje. Ik rijd met een 1.2TSI O2 Station met 7-DSG.
Ik kan dus alleen mijn ervaring delen over de 1.2TSI in combinatie met DSG. Stiekem zou ik je dat zelfs aanbevelen, maar sommige mensen zweren nou eenmaal bij zelf schakelen.

De motor is heerlijk stil, je bent niet verplicht veel toeren te maken om vlot vooruit te gaan en een verbruik tussen 5.4L/100km en 6.6L/100km is te halen, afhankelijk van route en rijstijl. De DSG helpt mijns inziens ook mee bij het realiseren van een gunstig verbruik. In no-time staat ie in "7" en als je even wilt inhalen schakelt de bak knettersnel en soepel terug naar 5 of 4. Maar goed, Dat is dus een eigenschap van de DSG. De motor voelt daarbij in ieder geval hoogwaardig aan.

Verwacht geen spetterende sprintjes of een zere nek als je bij een stoplicht wegrijd of bij 120km/h plankgas geeft maar hou je rekening met de eigenschappen van deze motor en blijf je binnen de grenzen die de 1.2 aankan, dan heb je er een betrouwbaar topding aan. Ik rij jaarlijks 30.000km en stap elke dag met plezier deze auto in.

Samengevat:
Zorgen omtrent vermogen hoef je niet te hebben. Zelfs met volgeladen wagen voor vakantie of vanaf de meubelzaak heb je genoeg kracht tot je beschikking.
Motor is krachtig, soepel, stil en voelt, klinkt en functioneert in mijn O2 na 75.000km nog aan als nieuw.

Succes!
 

erikkie

Senior Member
Ik heb nu een 1,4tsi en in mijn octavia uit 2010 een 1,2 tsi. Met die 1,2 kom je niets te kort, maar je rijdt continue zonder reserve en vol op het koppel. Als ik dacht ff gas bij, dan gebeurde er weinig extra...zonder terugschakelen. Prima motor, maar ik miste beetje extra power. Na 100.000 km gemiddeld zo'n 1:15 met die 1,2.
Ben nu erg blij met extra power van 1,4, maar 1,2 is in principe vlot zat zeker omdat de nieuwe octavia ook weer wat lichter is....
 

serum

Senior Member
Je gaat voorbij aan hetvolgende; de TS wil een berefijne 7traps DSG aan deze 1.2 wil koppelen. Perfecte combinatie in mijn beleving. Ik heb 2 jaar lang de 6 traps DSG gereden en het is een prachtige transmissie.
 
Bovenaan Onderaan