Oplossing Isofix Kapjes

Cantaloop

Nieuw lid
Wij hebben sinds gisteren een Karoq (02-2020) ... rijdt heerlijk ... nu lagen de isofix afdekkapjes voor de achterbank in de kofferbak. Horen ze daar te liggen? ... ik krijg ze nl. niet terug op de IF-gaten, zonder dat ze er steeds weer uit floepen.

Ik ben opzoek naar een (DIY) oplossing. Wie kan me helpen?

20240228_161448.jpg
20240228_161613.jpg
 

JeSko

Forumguru
Normaal moeten deze goed passen, als je de isofix punten niet gebruikt is het netter dat de kapjes erin zitten ja, bij mij liggen deze dankzij het vaderschap onder de valse bodem in de koffer. Heb je al geprobeerd ze te verwisselen onderling?
 

Cantaloop

Nieuw lid
Ik heb al vanalles geprobeerd, incl. de wisseltruc. Het leek even te werken, toen ik de geintegreerde isofix kap bij het plaatsen vd afdekkapjes naar achteren drukte. Het afdekkapje reikte beter tot aan het rondstaal vd isofix ... maar bij het loslaten schoot het kapje er - bij het indrukken vd zitting - weer af.

Ik vraag me af of:
- ik meer kracht moet zetten;
- er een speciale manier voor is (lijkt redelijk straight forward);
- ik iets over het hoofd zie.

Nu ik het zo op een rijtje zet ... vraag ik me af waarom de interne kap-rondstaalafstand überhaupt groter dan gewenst is . Deze spanning lijkt de oorzaak te zijn vh makkelijk 'losfloep'gebeuren > ik ga op onderzoek uit.
 

JeSko

Forumguru
Dat is wel gek ja, je zou haast denken dat het niet de juiste kapjes zijn voor jouw auto... Normaal gezien moeten ze er met minimale kracht losjes inschuiven, als ze erin zitten zit er ook voldoende speling op, als ze eruit floepen staat er inderdaad gewoon te veel kracht op de kapjes en dat kan volgens mij enkel zo zijn als de kapjes iets te groot zijn voor het rondstaal en de opening... Je kan ze er ook niet anders of foutief instoppen, dus dat kan het probleem niet zijn.
 

hemi24

Forumguru
Bij mijn Kodiaq van 03-2020 waren de kapjes al ‘wegbezuinigd’.
Die werden domweg geleverd zonder.
Ik heb de kapjes later zelf bijgekocht; wellicht heeft de vorige eigenaar van jouw Karoq dat ook gedaan?

De buitenste kapjes willen soms wel een beetje loskomen van de isofix punten, dan komen de binnenste kapjes ook los, wellicht is dat bij jou ook het probleem?
 

Wullum

Actief lid
Bij mijn S3FL "plopten" de kapjes er ook uit toen ik de auto net had. Blijkt dat ook het plastic "raamwerkje" wat in de rugbekleding zit op het isofix beugeltje zit geklikt. Was bij mij losgekomen. Teruggeklikt en de kapjes klikten ook weer gewoon vast...
 

Cantaloop

Nieuw lid
Het lijken idd verkeerde kapjes te zijn ... onveranderd zullen ze iig niet passen.

Hier zit er ook behoorlijke wat (3-4mm) speling tussen de beugel en de (alle) raamwerkjes. Weet je nog of dat je ze recht-toe-recht-aan hebt aangedrukt? ... dat hielp bij mij nl. tot dusver niet.
Het zou wel mooi zijn als dat het was.

NB. Om de gaten/greepjes van de kapjes schoon te houden heb ik ze opgevuld. Bij gebrek aan compriband maar een stukje polystyreenschuim met een marker zwart gemaakt. Het kan er goed mee door en voorkomt wat kruim.
 

Cantaloop

Nieuw lid
En een foto ...
Uiteindelijk heb ik de kapjes met wat sanitair-kit teruggeplaatst : boven-links-rechts (nog nat op foto). Deze is tzt ook weer los te trekken. Het gekleurde polystyreen gaat er (voor nu) mee door. Bedankt voor het meedenken.

20240305_105316.jpg
 
Bovenaan Onderaan