Oplopend toerental tijdens rijden en veel rook uit de uitlaat

Raymond1980

Nieuw lid
Beste, ik ben eigenaar van een fabia 1.2tdi uit 2010 en heb een probleempje.

Probleempje, tijdens het rijden loopt ineens het toerental op en produceert hij veel rook, ook komen er harde tikken onder de kap vandaan?! Heeft er iemand een idee?
 

aiva tco adoks

Forumguru
Harde tikken en veel rook, ik zou hem direct laten staan...
eerst uitlezen!!!
Turbo stuk?
Egr stuk?
Injector??
Bedenk het maar...
 

GJS

Senior Member
Hoe is je oliepeil, klinkt een beetje of hij de motorolie aan het verbranden is.
Defecte/verstopte carterventilatie misschien?
Geen brandende indicatielampjes op je dashboard?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Maar het is absoluut niet goed!!!! Meestal is het een turbo gerelateerd probleem. Door bijvoorbeeld olielekkage nabij de turbo komt er olie in de motor. De motor gaat als het ware op motorolie lopen i.p.v. op diesel. Dit kan resulteren in het op hol slaan van de motor en dan is het einde verhaal als je niet op tijd de motor kunt stoppen. En dat laatste is niet gemakkelijk, zelfs de sleutel uitnemen is dan niet voldoende.
 

brepus13

Forumguru
Euhm, doet een diesel niet ook vergelijkbaar bij een regeneratie? Wellicht dus een roetfiltergerelateerd probleem?
 

Raymond1980

Nieuw lid
Hij heeft wel een storing gehad met het roetfilter, maar dat hadden ze verholpen zeiden ze. Ik ga in ieder geval morgen naar de garage, ik ben weer iets wijzer. Dank allen.
 

brepus13

Forumguru
Waar rook is.... is een regeneratie :laugh:


Succes iig met je probleem en laat vooral horen hoe het afloopt!
 

brepus13

Forumguru
Als een motor eenmaal echt op hol slaat ( en dus op je Motor olie draait ) dan stopt dit niet zomaar. Topicstarter geeft aan dat het af en toe gebeurd en niet continu aanwezig is. Lijkt me dan dus (nog) niet aan de orde dat hij op olie loopt.

Blijft natuurlijk wel goed om er zsm naar te laten kijken.

Off-topic: een beetje rookmachine is er inderdaad niks bij als hij losgaat :rockon:
 

Arjann

Forumguru
Weet je wat voor kleur de rook is? Ik denk dat het een roetfilter gerelateerd iets is, dus aan het regeneren (dan zou je ook bijgeluiden kunnen horen) of een mechanisch defect, óf misschien een verstuiver die niet fris is. Ik zou het een en ander wel na laten kijken in ieder geval.
 
Bovenaan Onderaan