Opgegeven vermogen/koppel en daadwerkelijk vermogen/koppel

Noord26

Forumguru
Leden,

Gisteren was mijn vader met zijn Fabia II Combi GL ergens op bezoek in het Noorden van het land. Die kerel, tevens houder van een autoschade bedrijf, bleek een eigen rollenbank te hebben. Om een lang verhaal kort te maken: de GL ging op de rollenbank. Auto had 12Dkm gelopen.

Het resultaat:
topvermogen: 81pk (geen idee bij welk toerental)
koppel: 204Nm bij 2180tpm

Dat is toch aardig wat meer als de standaard opgegeven 75pk/180Nm.

Is dat wel vaker het geval bij auto's van het VAG-concern? Kan er een afwijking in de rollenbank zitten?

Iedereen die in mijn GL een stuk rijdt is ook tamelijk verrast door het aangename koppel en vermogen. Helemaal niet zoals men van tevoren had verwacht uit horen en zeggen. Is het 1.2 TDI blokje over het algemeen toch stiekem niet wat sterker als opgegeven, vooral wanneer de auto ingereden is?
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn weten, komt het bij VAG-auto's regelmatig voor dat de blokken zo'n 10% meer vermogen leveren dan opgegeven. Bij mijn weten is er maar één uitzondering die de specificaties niet haalt: de Seat Leon Limited Edition 310: deze speciale Nederlandse editie door ABT getuned, haalt standaard eigenlijk nooit de beloofde 310pk. In mijn ervaring halen VW's, Audi's, Seats en Skoda's (met VAG-blok) de specificaties nog als ze rijp zijn voor de sloop.
 

Cordoba

Forumguru
Daar loopt ook een behoorlijk topic over op het Seat forum.

I know. Ik heb één van de eerste LE310 bezitters ook wat adviezen (op verzoek) gegeven, over het aanpassen van zijn luchtinlaat. Mijn adviezen gingen op enkele punten lijnrecht in, tegen die van een aantal mensen die heel wat auto's hebben getuned. Vanwege de uitleg over het hoe en waarom van bepaalde keuzes, heeft ie besloten mijn adviezen op te volgen, en is nu een aantal keren positief verrast over de positieve effecten daarvan. (voorkomen motor/turbo-schade, reduceren geluid én extra vermogen)
 

piair1982

Forumguru
Het inrijden van een auto zal ook zeker van invloed zijn op het uiteindelijke koppel en vermogen.

Althans dat ervaar ik met flink wat auto's die ik gereden heb...
 

laagvlieger

Forumguru
Ik ben blij dat hier nog iemand dit nieuws meldt. Ook een kennis van mij, die zijn 1.2 TDI op de rolbank heeft gezet, kwam uit op een vermogen van 81 pk en een koppel van 202 Nm bij 2.200 tpm. Deze cijfers zijn dus bijna identiek!! Wat de kans op 'een toeval' al meteen kleiner maakt. Wat ook opvalt is dat het koppel wel wat later inkomt, verklaart deels het dode karakter onderin. Maar als je toeren maakt voelt de motor inderdaad sterker dan de opgegeven waarden.

Zo hebben mijn ouders een 1.4 TDI. Volgens de boekjes 80 pk en 195 Nm. Maar dat kan gemakkelijk 10 pk en een berg koppel meer zijn. Hoe dat die aan het gas hangt, zo heeft nog niemand een driecilinder ervaren :laugh:
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn 1.8TSI is (voor dat ze 'm gingen tunen) op de rollenbank van JD geweest. Resultaat: 184 pk in plaats van de beloofde 160 pk en 285 Nm in plaats van de beloofde 250 Nm. Dus ook ruimschoots hoger dan de fabriekswaarden. Ook toen werd door JD al gezegd dat dat bij VAG-motoren heel vaak voorkomt.
 
ff off topic.

Ik krijg mijn GL in week 31 en wil binnen een paar dagen op vakantie met de auto dus de eerste 1000km zal dus voornamelijk uit snelweg bestaan. Heeft dit dan nadelige invloed op het uiteindelijke koppel en vermogen?
Zo ja hoe kun je de GL dan wel het beste inrijden?
 

MarcoO2

Forumguru
Da's inderdaad offtopic, beter ga je hier geen discussie over inrijden van maken. Zoek maar eens op inrijden op dit forum, die vraag is al vele keren langsgekomen.
 

Noord26

Forumguru
ff off topic.

Ik krijg mijn GL in week 31 en wil binnen een paar dagen op vakantie met de auto dus de eerste 1000km zal dus voornamelijk uit snelweg bestaan. Heeft dit dan nadelige invloed op het uiteindelijke koppel en vermogen?
Zo ja hoe kun je de GL dan wel het beste inrijden?

Mijn vader rijdt zijn 50-60Dkm kilometers per jaar voornamelijk 's-nachts op de cruise-control met 100-105 km/h. Hij rijdt vrijwel alleen snelweg waar je max 100 km/h mag. Dus als er iemand wel een slecht ingereden auto zou moeten hebben is het mijn vader met zijn GL. En laat dat nu juist de auto zijn die op de rollenbank geweest is..
 

Hetzer

Forumguru
Die van mij heeft ook op de rollenbank gestaan, ook 80+ pk
Misschien dat Skoda bewust het aantal pk's lager heeft vermeld i.v.m. een gunstiger co2 uitstoot/verbruik
 

VEEJAY

Forumguru
Ja ik d8 toen ook dat tunen geen zin had 162pk naar 180pk is natuurlijk niet veel.

Uiteindelijk heeft de tuner er 198pk van gemaakt toen, dat ging best hard. :-)
 
Bovenaan Onderaan