Operatie vliegwiel geslaagd, ombouw naar vast vliegwiel (+ andere zaken aangepakt)

Dag mensen,

Operatie vliegwiel :grin:

Ik heb laatst al aangegeven dat mijn vliegwiel wat trilde, auto reed niet lekker en soepel meer. En dit is een probleem wat vaker bij VAG auto's voorkomt.

Vandaag is het volgende gebeurd de ombouw van een 2 massa vliegwiel naar een 1 massa vliegwiel.

Er is het volgende aan de auto gedaan ivm met vliegwiel.

Nieuw 1 massa vliegwiel gemonteerd
Nieuwe Sachs koppeling
Nieuwe drukgroep

Het oude 2 massa vliegwiel later ook gezien, hier zat inderdaad te veel speling op en drukvingers/waren niet gelijkmatig versleten. Koppelingsplaat zelf was nog wel oke.

17032011151.jpg

Prijs vliegwiel inclusief montage en onderdelen ..... euro.

Het wegrijden, nieuwe SACHS koppeling laat zich veel lichter bedienen. Grijpt heel mooi soepel direct aan. Het rijden zelf, auto trilt niet meer tussen de 1600 en 2000 toeren, voelt levendiger aan. Reageert minder stroperig op gaspedaal, maar versneld in een soepele vlotte lijn.

Auto reageert ook beter op het gas en loopt ook veel mooier stationair. Het schakelen van de bak is ook strakker geworden door nieuwe 0 afstelling voor de bak en smering van alle delen icm met vliegwiel en koppeling.

Conclusie: Vast vliegwiel een goede update voor de auto, geen trillingen of speling meer. Qua kosten erg interessant en goed te doen, gelijk ook verse koppeling en drukgroep. Totale kosten voor nieuw 2 massa vliegwiel inclusief montage denk rond de ..... euro, vast vliegwiel inclusief montage ...... euro.

Verder heeft de auto vandaag:
Nieuwe distributieriem, spanrollen, waterpomp en multiriem gekregen.
Olie + oliefilter
Nieuw interieur filter
Airco is volledig gecontroleerd en opnieuw afgevuld (kennelijk doet de dealer dit nooit )

Totaal prijs inclusief vliegwiel en alle bovenstaande zaken: .....euro.

Dit laten doen bij RD techniek te Grootegast (ik weet niet of ik de naam mag noemen, anders kunnen mensen ook een PM sturen) Echt een hele goede monteur met passie voor VAG auto's en heeft meestal paar auto's per week met het vliegwiel probleem.

Kortom: ik heb weer een goed onderhouden Octavia met een goed werkend vliegwiel.

yal

Lid
Sow klinkt goed, scherpe prijzen overigens.
Voor mijn bora tdi met 6bak moest er helaas weer een 2 massa vliegwiel op, dat is inderdaad prijzig.

Veel plezier met je upgrade,

Yal

VEEJAY

Forumguru
Bedankt voor het delen van je ervaring, zeer goede prijs voor de vliegwiel. Had je ook bij Van Vught naar de prijs geinformeerd? Die zit ook ergens in die buurt en schijnt ook veel met VAG te kunnen.

Veel plezier met je wagen!

Van Vught en RD techniek werken samen :)
Vliegwielen komen van RD techniek, en de tuning krijgt RD van Vught volgens mij maar 100% zeker weet ik het niet. Zit idd vlakbij elkaar in de buurt en beide erg goede bedrijven.

Maar hij rijdt lekker, koppelt en schakelt ook een stuk beter!

hemi24

Donateur
Super dat je auto er zo'n stuk van opgeknapt is, al vind ik de conclusie wat voorbarig aangezien je niet weet hoe de auto zich zou gedragen als er een nieuw 2-massa vliegwiel in was gebouwd...

Ja dat zal ik nooit weten, maar het prijsverschil is wel doorslaggevend denk ik. Nu voor vliegwiel, koppeling en drukgroep ..... euro betaald inclusief montage. En bij de dealer ging het al naar de .... a .... euro.

Mijn vliegwiel was beginnend maar ik irriteerde er me er gewoon aan. Voordeel van vast vliegwiel schijnt wel te zijn dat de motor veel sneller en directer reageert. En dat kan ik beamen hij voelt minder stroperig aan en klimt sneller in de toeren en ben van de trillingen af.

Wijnand850

Forumguru
Dat is inderdaad een prima keuze geweest. Mocht die van mij zover zijn, dan komt er ook een vast vliegwiel in. En de O2 zal met een nieuw twee massa vliegwiel ongetwijfeld ook als nieuw hebben gereden, maar dan was je wel honderden euro's meer kwijt geweest met het risico dat 'ie op een gegeven moment weer trillingen gaat veroorzaken. En als je, zoals ik, de auto "op" wilt rijden, is dat ook een belangrijke afweging.

Groet,
Wijnand.

Nog even over de prijzen. Deze zijn op te vragen bij RD techniek en zijn voor iedere auto weer verschillend. Zie voor meer informatie de prijslijst of neem contact op.
1.9 tdi is weer anders dan de 2.0 tdi enz

Ik heb zo'n kleine 10.000 kilometer geleden ook het vliegwiel moeten laten vervangen, samen met de aandrijfassen. Ik heb dit bij de dealer laten doen. Sindsdien heb ik ook last van een trilling die door de auto gaat bij ongeveer 2000 toeren. Mijn dealer zegt dat de oorzaak van de trilling in de versnelllingsbak ligt, die volgens hem ver aan zijn eind is (300.000km). Persoonlijk vond ik dit vreemd omdat de bak (handgeschakeld) nog steeds uitstekend schakelt. De versnellingsbak rammelt wel aardig (een hoog klingelend geluid) wanneer de koppeling niet ingedrukt is, maar dat deed ie ook al voordat het vliegwiel vervangen werd.
Heb ik volgens jullie reden om te reclameren bij de dealer?

Grts
Math

Deze vraag ook op het juridisch draadje plaatsen!?

Het probleem hier is de bewijslast (denk ik) als je de dealer in gebreke stelt!
Jij zult hard moeten aantonen dat voor de reparatie dit geluid er niet was.
Hoe ga je dit doen?

Zie: ForumMedia & Sport--Skoda--Algemeen

Bevalt nog steeds prima! Hij is er in gekomen bij 118 000 km en zit nu alweer bijna op de 127 000. Het rijdt wel wat anders en directer en geluiden zijn wat anders maar schakelt en koppelt goed en trekt zonder rare chop chop geluiden.

darkprojectx

Forumguru
beetje jammer dat het topic zn waarde verliest door alle prijzen weg te halen..

dubbelzinnige zin by the way

als iemand dit ook wilt doen is het wel zo handig om te weten wat het kost.

De prijzen wisselen per motortype en motorcode er zit vrij groot verschil tussen de 1.9 TDI en de 2 liter TDI bijvoorbeeld.
Gewoon even informeren bij de garages die dit doen en kunnen ze een prijs opgave doen voor jouw specifieke auto. Ik ben zelf bij RD-Techniek geweest wat zeer goed beviel, handig als je in het Noorden van het land woont.

Ik vind het ook overbodig om de prijzen weg te laten. Het is toch fijn om een prijsindicatie te hebben. Als je overweegt om deze ingreep te laten doen moet je toch eerst bellen om je autogegevens door te geven en dan zullen ze je de juiste prijs alsnog aangeven.
En een beetje prijsconcurentie kan geen kwaad, misschien dat de skodaimporteur zijn buitensporige prijs aanpast als ze zien dat men liever kiest voor een vast vliegwiel voor de helft van de prijs. Het risico voor de skoda dealer is dat ze tevens het onderhoud gaan verliezen.

Octavia32

Forumguru
Ik ben bij JB autoservice geweest in Dieverbrug voor mijn 2massa vliegwiel en Sachs koppelingset voor ca €1200.Van mij mogen de prijzen er wel bij dit geeft namelijk een indicatie voor de mensen die deze topics lezen en willen weten wat ze ongeveer kwijt zijn.Verder wat betreft onderhoud als je dit bij de dealer laat doen en de rest zoals reparaties en modificaties bij een ander behoud je ook mog de mobiliteits garantie LOL :)

Ik heb mijn octavia 1.9 TDI gekocht bij een Bosch car service dealer en heb er 1 jaar garantie en 1 jaar gratis mobiliteitshulp bij gekregen, dit onder dezelfde voorwaarden als bij de Skoda dealer. Dus verlengd met 1jaar na een onderhoudsbeurt. Ik weet alleen nog niet of er veel prijsverschil in zit. Dit zien we bij de eerst volgende beurt wel.

Bovenaan Onderaan