Openluchtfilter!

Beste Leden,

Ik dacht laat ik dit jullie niet onthouden. Ik heb afgelopen week een open luchtfilter van K&N gemonteerd in mijn lieve schattige burgerbak (zoals mijn broer hem noemt). In samenwerking met mijn Sebring uitlaat klinkt hij nu meer als een Toyota Celica dan een Skoda!

De installatie was erg eenvoudig en in ongeveer 15 Minuten te doen. Gewoon de slang aan de linkerkant van het filter ontkoppelen (zie foto's in mijn album). Het hele filter verwijderen, K&N filter door middel van een slang koppelen aan de slang aan de linkerkant. Filter erop duwen (op je inlaatspruitstuk, zo heet die geloof ik :tongue:) en je cold-air intake buisje leggen. Daarna genieten van ongekende geluiden uit een Skoda!

Ik moet zeggen dat hij ook positieve veranderingen teweeg heeft gebracht motorisch gezien. Met een gangetje van 50 km/uur rijd hij nu gemiddeld 3.8/100 km en met 120 zo'n 5,2. Dit waren eerst 4,5 respectievelijk 5.8! Dus zeker een verbetering! Het enige nadeel wat ik heb ondervonden op dit moment is dat het geluid je rijgedrag beïnvloed ;). Nu sparen voor een Cruisecontrol zodat alles nog zuiniger is en dan rijdt ik zuiniger dan een Aygo (en ik heb dan wel een auto en geen koekblik!)
 

SkodaMan

Actief lid
geen gooed idee

.....Het enige nadeel wat ik heb ondervonden op dit moment is dat het geluid je rijgedrag beïnvloed ;)......

Kennelijk vind jij dat je medeweggebruikers en andere stervelingen het kabaal uit jou uitlaat ook mooi moeten vinden. Nu, wat mij betreft, nee dank je wel. :biggthumpdown:

Buiten dat het hinderlijk is, is het ook nog eens niet toegestaan omdat de auto niet meer aan de fabrieksspecificaties voldoet en hiervoor kun je een bekeuring krijgen. Als het namelijk zo fantastisch is als jij nu beweert dan hadden ze dat wel vanuit de fabriek zo gedaan.
 
Ieder natuurlijk zijn eigen mening. Het geluid is niet denderend hard, het is alleen wat donkerder geworden. Hier hebben andere mensen dus betrekkelijk weinig last van. Het is niet zo dat ik een billig uitlaatje heb waar ze alles uit hebben gehaald om een open verbinding met je uitlaatspruitstuk te krijgen. Ik zou zeggen, kom naar de meeting van 15 November zodat je zelf kan zien dat het wel meevalt.

Nog een vraag over dat aanpassen van de auto en wettelijk niet mogen. Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar waarom worden dan niet alle aangepaste auto's van de weg gehaald? Kan de politie mooi hun quota mee opkrikken hier in de achterhoek...! Ik zou graag een wettelijk artikel hiervan zien (overigens geen aanval op u als persoon, meer een interesse vraag). Ik wil natuurlijk niet bekeurd worden met mijn Skoda...
 
lol, ik weet zeker dat mijn auto wel binnen die grenzen blijft...Ik bedoelde alleen aan te duiden dat hij nu (vergeleken bij eerst) een mooier geluid geeft. Het is geen straalmotor en al zeker geen zwaar getuned bak. Zoals iedereen weet begint de 1.4 16V van 2000 pas bij 3500 toeren te trekken. Mijn auto is daarop geen uitzondering. Het "zware" geluid komt dus ook pas bij deze toeren. Alleen 3500 toeren is niet bepaald het nieuwe rijden, waardoor ik dit dus ook bijna nooit red (behalve op de snelweg natuurlijk). Een mooie agent die mij gaat controle op geluidsoverlast als ik gewoon rijdt (wat ik braaf doe want benzine is al duur genoeg).

Maar goed, het wordt kennelijk niet al te zeer op prijs gesteld door de leden van dit forum om een technische toevoeging aan de auto mede te delen (helaas).
 

SkodaMan

Actief lid
Nog een vraag over dat aanpassen van de auto en wettelijk niet mogen. Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar waarom worden dan niet alle aangepaste auto's van de weg gehaald?

Beste MrBeeswax,

Als de RDW een auto toelaat op het Nederlandse wegennet is dit op basis van een typekeur. Zonder dit typekeur kan een auto geen Nederlands kenteken krijgen.
In het typekeur liggen een heleboel zaken vast zoals motorspecificaties, verlichting en nog veel meer. De politie kan helaas niet iedere auto controleren dus worden alleen de meeste overlastgevers er uit gepikt.
Niet alleen de politie is op zoek naar lieden die hun auto laten tunen. Ook verzekeringsmaatschappijen gaan grondig te werk bij een vermoeden van eigenschuld en keren liever niet uit als het even kan.
 

Hetzer

Forumguru
Volgens mij is het niet toegestaan om bijvoorbeeld een custommade uitalaat onder je auto te gooien, maar een "sportuitlaat" zoals een Remus of een Sebring is dacht ik wel toegestaan omdat deze uitlaten specifiek voor elk type auto worden ontwikkeld en daarom ook een typegoedkeuring hebben voor dat speciefiek automodel.., ze blijven binnen de marges van de fabrieksspecificaties vallen.
Je krijgt bij deze uitlaten daarom ook een TUV/TNO typegoedkeuringscertificaat
Het zelfde gaat voor de luchtfilters, inleg of zo, 573i kit van bijvoorbeeld K&N, ook deze hebben een goedkeuring, en zijn daardoor legaal.. (in Nederland)

Het is maar dat je het weet
 

Hetzer

Forumguru
Het zelfde gaat trouwens voor verlagingsveren, alleen degene monteren die speciaal voor de auto zijn gefabriceerd, en door de fabrikant zijn goedegekeurd..
dus nooit die standaard troep monteren die je in veel van de bekende auto onderdeel catalogi vind.
 
ik ben niet van plan mijn autotje dat aan te doen. Ik vind dat Skoda de Fabia een prima uiterlijk gegeven heeft. Waar ik nog wel naar op zoek ben is een ander inlaatspruitstuk. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Hetzer

Forumguru
ik ben niet van plan mijn autotje dat aan te doen. Ik vind dat Skoda de Fabia een prima uiterlijk gegeven heeft.

Het staat en rijd toch niet verkeerd, zo was mijn eerste Skoda een F-1 Hb 1.4 MPI uit 2002 ook uitgerust met (goedegekeurd) Eibach verlagingsveren....
 

Bijlagen

  • user53_pic281_1218476543.jpg
    user53_pic281_1218476543.jpg
    59,3 KB · Weergaven: 24
Bovenaan Onderaan