Opel Corsa EcoFlex

sitechris

Donateur
In afwachting van mijn lease-Octavia rijd ik mijn zakelijke kilometers in een voorloopauto van een collega die vorige maand is vertrokken. Helaas voor mij, het is een Opel Corsa EcoFlex. Klinkt naar, is het ook.

Nu heb ik op zich geen hekel aan kleine auto's, ik heb zelf ooit wel eens in een Clio gereden. Fijne auto, net als een VW Polo, Seat Ibiza, Peugeot 206 en Suzuki Swift (allemaal wel eens kort in gereden). Dat vind ik best wel prettige auto's.

De Corsa noem ik niet in dat rijtje. Ik vind het een draak van een auto.

- Motorisch: traag (75 pk), rauw en niet overdreven zuinig voor een kleine Eco diesel (5,5 liter per 100 km alleen snelwegkilometers). Vervelend, beneden de 2000 toeren valt de auto volledig dood, boven de 3000 toeren gilt de auto het van ellende uit en neemt de trekkracht af. De powerband is erg smal. In de praktijk betekent dit dat als je bij 2500 toeren doorschakelt naar volgende versnelling, de auto daarna volledig doodvalt. Is irritant als je wegrijdt bij een stoplicht.
- Geluidsisolatie is slecht. Veel motorgeluid dringt tot de cabine door.
- Besturing uiterst vaag. Als je een bocht neemt, moet je altijd bijcorrigeren. Sterker, ook tijdens rijden moet je vaak bijsturen.
- De ECO banden zijn een drama. Maken een pokkeherrie, wil je niet weten. Verder is de wegligging niet super. Korte hobbels krijg je vrij hard terug, terwijl op andere gebieden de auto nog wel eens deint. Kortom, een goede mix hebben ze niet gevonden.
- Materiaalgebruik in auto een beetje des Opels. Net niet all the way. Ook al veel slijtageplekken in interieur, terwijl de auto pas 30k op de teller heeft (kan ook met vorige eigenaar te maken hebben)
- De stoelen zijn gelukkig wel hard met wat steun in de rug, alleen zijn de zittingen wel erg kort.
- De standaardradio is gelukkig wel van redelijke kwaliteit.

Verder heb ik echt weinig positiefs te melden. Snap niet dat deze auto zo goed verkocht wordt, als ik dit vergelijk met zijn concurrenten. Is waarschijnlijk de naam die het hem doet.

Mijn eigen leasert gaat hopelijk binnen nu en 2 weken besteld worden. Ons bedrijf heeft nu een offerteronde lopen bij een aantal leasemaatschappijen. Ik hoop dat ik dan een andere voorloper krijg. Zo niet, dan zal ik nog wel een paar maanden moeten afzien met deze 'Slopel'.
 

sitechris

Donateur
in mijn geval zelfs geen bijtelling. Ik rijd alleen zakelijke kilometers. Voor privé kilometers gebruik ik de BMW.
 

Michel

Forumguru
Je moet maar zo denken: Dit vehikel ben je straks op slag vergeten als je je Octavia hebt. Die ga je dan nog meer waarderen.
 

sitechris

Donateur
eens, dat is zeker zo. Gelukkig heb ik eerder in een Octavia II gereden en weet ik wat ik kan verwachten. Een erg fijne auto :)
 

Ronnie

Forumguru
Ik bedoel die 14% hokjes ozals oa die Corsa Ecoflex.
En een 1.4TSI Greenline die is nog niet op de markt.
????? 14% hokjes?
De schoonvader van m'n dochter rijdt nu een Lexus LS600LH, V8, 435 pk, maar 14% bijtelling van wege het hybride verhaal!

(hoe hypokriet is Nederland !)
 

sitechris

Donateur
De Lexus is idd een mooie uitzondering. Maar verder ben ik het met LenK eens dat de 14% autootjes over het algemeen mijn liefhebbershart niet sneller doen kloppen. Ja het rijdt van A naar B en ook nog zuinig, maar daar is alles mee gezegd. Overigens heeft het ook wel een voordeel om veel kilometers in zo'n klein, traag, slecht sturende auto te rijden. Als ik nu in mijn einser stap, geniet ik echt vier keer meer van de rit :).
 

LenK

Forumguru
????? 14% hokjes?
De schoonvader van m'n dochter rijdt nu een Lexus LS600LH, V8, 435 pk, maar 14% bijtelling van wege het hybride verhaal!

(hoe hypokriet is Nederland !)
Inderdaad een heel mooi voorbeeld van de idioterie van het co2 systeem.
En die 5 liter 8 cilinder hoeft straks ook nog geen wegenbelasting meer te betalen :koffie:
 

bat

Lid
????? 14% hokjes?
De schoonvader van m'n dochter rijdt nu een Lexus LS600LH, V8, 435 pk, maar 14% bijtelling van wege het hybride verhaal!

(hoe hypokriet is Nederland !)
Niet zo hypokriet, want dei Lexus is géén 14% bijtelling, maar gewoon 25%. Bijtelling is gebaseerd op de CO2 uitstoot en die is ondanks de hybride technologie nog behoorlijk hoog voor deze bakbeesten.
 

higgy

Forumguru
Ik zou me in een Honda Civic Hybrid ALS ik hybride moest rijden, niet eens heel erg gestraft voelen geloof ik. In een Prius daarentegen...
 

LenK

Forumguru
De nieuwe Prius ziet er een stuk beter uit, maar is nog ver van mijn shortlist verwijderd.
De nieuwe Honda hybride is een gedrocht en schijnt ook nog beroerd te rijden.
De rest is imho oubolligheid (Prius II en Civic).
 

cvegreen

Forumguru
Ik vind slopel ook wel het stomste merk dat er rond rijd.
Ik begrijp niet dat het merk nog steeds zo erg in trek is .
 

sitechris

Donateur
Even kijken: er is geen enkele Koreaan, Daihatsu, Suzuki, Dacia, Opel, Toyota en Peugeot die ik voor mijn deur wil zien staan. Ik zeg niet dat het slechte auto's zijn, er is alleen geen enkele versie die ik graag wil rijden. Zelfs een Insignia OPC vind ik niet echt een aantrekkelijke optie, zeker als je naar de absurde prijs kijkt.

Maar ook mbt de andere merken. Neem als voorbeeld de nieuwe Toyota Avensis. Ongetwijfeld een goede auto, comfortabel, ruim en stil. Maar saaier kan gewoon niet. Ik heb overigens wel eens in vorige model gereden, dat was geen toppertje. Echt een wollige besturing en te zachte vering. Plus gewoon een lelijk hok (ook matig interieur). Nieuwe model nog niet in gereden.
 

sitechris

Donateur
Goed nieuws vandaag: mijn leaseauto is besteld en deze week ruilen ze (godzijdank) mijn Corsa in voor een andere vervangende auto. Gaat een Audi A4 2.0 TDI worden. Leuke verbetering. Inmiddels is mijn Octi ook besteld :)

Mijn mening over de Corsa na 10.000 km:
- Een ongelooflijk waardeloos klotehok. Besturing indirect, interieur niet goed afgewerkt, veel herrie, een rauwe motor (en ook nog eens traaaaag), eco bandjes die wel lijken te ontploffen, waardeloze rechtuitstabiliteit en last but not least.....een verbruik van 5,5l/100km met alleen snelwegkilometers is echt beneden de maat voor een eco diesel. Stoelen en zitpositie waardeloos: stoeltjes zijn veel te klein, je zit in een vervelende houding achter het stuur.

Positieve punten: vooruit, de standaard stereo is best ok. Verder kan ik niets positiefs verzinnen.

De vergelijking maak ik overigens niet met mijn BMW, of een Octi oid....maar wel bv met een Clio (die heeft mijn moeder). Ook geen perfecte auto, maar klassen beter dan de Corsa. Ik ben echt diep gelukkig dat ik deze week afscheid neem van de Corsa. Ik moet er toch wekelijks zo'n 1200 km mee rijden.
 

tlpeter

Actief lid
Goed nieuws vandaag: mijn leaseauto is besteld en deze week ruilen ze (godzijdank) mijn Corsa in voor een andere vervangende auto. Gaat een Audi A4 2.0 TDI worden. Leuke verbetering. Inmiddels is mijn Octi ook besteld :)

Mijn mening over de Corsa na 10.000 km:
- Een ongelooflijk waardeloos klotehok. Besturing indirect, interieur niet goed afgewerkt, veel herrie, een rauwe motor (en ook nog eens traaaaag), eco bandjes die wel lijken te ontploffen, waardeloze rechtuitstabiliteit en last but not least.....een verbruik van 5,5l/100km met alleen snelwegkilometers is echt beneden de maat voor een eco diesel. Stoelen en zitpositie waardeloos: stoeltjes zijn veel te klein, je zit in een vervelende houding achter het stuur.

Positieve punten: vooruit, de standaard stereo is best ok. Verder kan ik niets positiefs verzinnen.

De vergelijking maak ik overigens niet met mijn BMW, of een Octi oid....maar wel bv met een Clio (die heeft mijn moeder). Ook geen perfecte auto, maar klassen beter dan de Corsa. Ik ben echt diep gelukkig dat ik deze week afscheid neem van de Corsa. Ik moet er toch wekelijks zo'n 1200 km mee rijden.

5,5 liter is best veel voor een eco met maar 75 pk
Mijn fabia rijdt met gemak 5,5 en heeft 105 pk
Met een beetje moeite zit je op 5,0 en die is dan geen a of b label
De 1.9 tdi valt niet eens in de 20% categorie

Met de megan 1,5 diesel haalde ik met gemak 4,5 liter op 100 km en die had zelf nog 80 pk
 

cvegreen

Forumguru
Dat is nu gelijk ik opel ken. Gaat niet vooruit , steekt voor een duits heel slecht ineen en verbruikt heel veel voor weinig prestatie's .
Ik heb ergens op het net gelezen dat de nieuwe opel astra veel beter is , nu ik geloof er niets van . Voor mij is het en blijft het een derde rangs merk .
 

sitechris

Donateur
ja, ik ben ook geen Opel fan. Ik heb niets tegen het merk oid, maar de Opels die ik gereden heb (Insignia, Corsa, Zafira) hebben bij mij echt geen enkele indruk gemaakt. Sterker, ik vind ze allemaal de slechtste in hun klasse.
 
Bovenaan Onderaan