Op vakantie en metalen plaat achter remschijf afgebroken

eriktv

Forumguru
Wéér iets met de Superb: net vlak bij de camping in Zuid-Duitsland reed ik over een kleine hobbel en hoorde ik ineens een schrapend geluid rechtsachter. De metalen plaat achter de remschijf hangt los, af en toe tegen de remschijf aan :nono:. Gelukkig niet halverwege een rit maar ik moet vrijdag wel weer een goede 800km naar huis dus doorrijden kan zo niet. Ik kon het in andere topics niet vinden, maar is er een provisorische fix mogelijk? Demonteren? Of moeten de remschijven er dan af? Als ik de auto leeg heb kan ik hem opkrikken en ik heb ook wel basisgereedschap mee. Maar geen slijptol zeg maar.

Het liefst zou ik namelijk thuis alle schijven en blokken rondom laten vervangen (en dus ook deze beschermplaten :D). Dat stond al op de planning en mag ook wel een keer, want de blokken gaan al 160.000km/vijf jaar mee en de schijven 246.000km/tien jaar.
 

Captain Hook

Forumguru
@eriktv Da's mooi balen, zo op vakantie.
Aan de andere kant; jij doet wel lang met je schijven/blokken! :jaja:

Kun je niet b.v. de ANWB/ADAC bellen en vragen om advies?
 

Tees

Donateur
Is t idd de beschermpkaat achter de remschijf? Ik zou denken dat je daar wel tijdelijk zonder kan. Heb je een kniptang oid mee? Denk dat je daarmee een eind kan komen, iig het deel dat in de weg zit wegknippen. Als dat niet voldoende bereikbaar is, dan zit er toch niets anders op dan de schijven eraf te halen... Of de Wegenwacht?
 

PizzaPieter

Forumguru
Abdeckblech.
Ook eens met Passat gehad. Schrok me rot.
Spin/elastiek lijkt me geen slim idee, want hij kantelt op de naaf. Trek je aan ene kant, dan drukt ie aan andere kant juist extra.
 

Thijs4motion

Forumguru
je moet ze er zo af kunnen krijgen,
maar wat je ook doet doe het veilig, pak niet zomaar de standaard krik en kruip er dan onder.

misschien kan een lokale garage voor weinig helpen
iets lekkers voor bij de koffie in ruil voor enkele minuten op de brug
 

Sjoerdb

Forumguru
Laat de ANWB lekker sleutelen, of heb je daar geen abonnement op? En anders skoda mobiliteit bellen voor de oplossing. Verder lekker genieten van je vakantie!
 

eriktv

Forumguru
Dank voor de suggesties, ik heb het erop gegokt en ben gewoon naar de dichtstbijzijnde dealer gereden (Vollmer in Müllheim) en die heeft een gaatje voor me vrijgemaakt aanstaande woensdag! Ze zetten er direct een nieuwe op en denken dat het een uurtje werk is. Prima oplossing zonder al te grote onnodige kosten.

In maart vroeg ik nog naar de remschijven en ik kreeg het advies door te rijden totdat de blokken op zijn. Dus op dat moment gaan er sowieso nog drie nieuwe platen op! Ook een tip voor anderen; als het onderdeel niet zoveel kost zou ik ze altijd preventief laten vervangen als je schijven aan de beurt zijn. Nu eerst een laatste Italiaans biertje op de camping in Duitsland! :cheers: Fijn dat het voor de poort van de camping gebeurde en niet ergens op de groteReisetagebuch de afgelopen dagen. Een mooi plaatje en ik heb het de auto al vergeven
BDD52CB2-A1D7-453A-9BFC-CA537774AD06.jpeg
 

eriktv

Forumguru
Voor wie dit topic ooit vindt en er zelf mee aan de slag wil: google maar even op Ankerblech of Spritzblech. Bijvoorbeeld hier staat een topic voor zelfsleutelaars. Onderdeel kost een eurootje of 10-20.

Ik zal bij de remschijven(-en afdekplaten)wissel nog even navragen of er ook exemplaren van betere kwaliteit leverbaar en betaalbaar zijn. De originele hebben het tien jaar volgehouden, maar langer mag de volgende ronde ook ;)
 

Eltjo

Forumguru
Het verbaast me weer! Zo’n duf plaatje zullen ze ook wel weer dunner hebben gemaakt.... en rot dan kennelijk eerder door.
Goed dat je niet hebt hoeven tobben en de plaat vervangen is.

Ik heb vorig jaar de schijven en blokken laten vervangen door TRW materiaal. De paar tientjes duurdere blokken genomen die minder remstof afgeven. Totaal ca. €190. Misschien toch niet zo’n goede keus geweest omdat de schijven al weer wat roestpunten/vlekken vertonen die er met gewone blokken misschien niet geweest zouden zijn.
De aanleiding van vervangen was dat men al 3 jaar ca. 80 dkm lang bij de apk zei dat de voorschijven dun waren en bij de laatste apk ook achter dunner waren. De blokken waren nog lang niet versleten, maar met zacht remmen schokte het een klein beetje. De blokken voor hebben er 165 dkm op gezeten. Maar aangezien toen de montage op vakantie in PL slechts €100 kostte, was de keuze om preventief alles te vervangen makkelijk gemaakt. Via mijngarage.nl was alleen voor al €300, welk materiaal niet bekend.

Omdat mijn 12 jaar oude S2 inmiddels op de 317 dkm zit ben ik bang dat bij mij de platen ook eerder slecht zijn dan de schijven en blokken.
 

Cordoba

Forumguru
@eriktv Zo te zien alleen de beschermplaat vernieuwd en niet de schijf, ik kreeg even het idee dat het plan was om 1 schijf compleet met plaat te vernieuwen (lijkt me niet raadzaam omdat je dan onbalans krijgt in de remkracht).

Wat was er nu eigenlijk kapot, de beschermplaat zelf, of bijvoorbeeld een afgebroken bevestigingslipje?
 

Eltjo

Forumguru
Waarschijnlijk zoals het Duitse forum al aangeeft, rond de bevestigingsboutjes was waarschijnlijk de plaat geheel doorgerot.
De oplossingen van die forumleden zijn idd mooi voor de diy want de naaf hoeft er dan niet af.
 

eriktv

Forumguru
Waarschijnlijk zoals het Duitse forum al aangeeft, rond de bevestigingsboutjes was waarschijnlijk de plaat geheel doorgerot.
Precies dat. Tip die ik las om bij zelf monteren een paar extra ringetjes om de bouten te duwen lijkt me ook wel handig, dan stel je het doorrotten even uit :).

En ik heb idd alleen de plaat laten doen, Gert, was al lang blij dat de Duitse dealer binnen twee dagen een afspraak voor me in kon plannen! Nog even gevist of ze ook de schijven wilden doen, maar ze hebben het ook hier erg druk. Ergens in het komende jaar komen er rondom nieuwe schijven en blokken op en uiteraard nieuwe ankerplaten. Als die het dan weer tien jaar volhouden zit het voor mij wel goed ;).

Ik kreeg ook nog de tip om het einde van de remleidingen (/-slangen) te laten checken, daar zitten wat barstjes in het rubber. Ik ga me binnenkort maar eens inlezen over materiaalkeuze, dank voor het delen van jouw ervaringen Eltjo!
 

Cordoba

Forumguru
Als ze steeds rondom het boutgat doorroesten lijkt dit een foute materiaalkeuze/materiaalcombinatie. Door onder de boutkop een kunststof/keramisch/rubber ringetje te leggen, komt bij regen/autowassen het metaal van de plaat en de boutkop niet direct met elkaar in contact waardoor er ook vrijwel geen spleetcorrosie meer optreedt. Als je een gewone metalen sluitring van het verkeerde metaal pakt, kun je het probleem juist verergeren. (ik ga er vanuit dat het boutje de plaat alleen op zijn plek moet houden, dus geen grote krachten, waardoor de sterkte van een isolerende sluitring tussen plaat en boutkop niet belangrijk is)
 
Bovenaan Onderaan