Op- en terugschakelen DSG omdraaien

Volgens mij heb ik het ergens gelezen maar ik kan het niet meer terugvinden...
Wat ik mij afvraag is het volgende:

Opschakelen met de DSG = naar voren duwen.
Terugschakelen met DSG = naar achteren duwen.

Ben ik de enige die dat "verkeerd om" vind?

Blijkbaar niet, want onze vrienden van Autoweek hebben het volgende geschreven over een Porsche :

Voor het terugschakelen moest je de pook naar achteren trekken en je moest hem naar voren duwen om op te schakelen. Compleet tegen de wetten van de fysica in. Immers; wanneer je hard remt, word je naar voren geduwd en om dan de pook naar achteren te trekken, is lastig. Bovendien is het tegenovergesteld aan alle systemen die in echte racewagens zijn gemonteerd. Twee keer mis dus.

Nou werkt alles volgens mij electronisch en moet het dus eenvoudig zijn om dat in de computer aan te passen.
Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja, hoe moet de dealer dat over 2 weken instellen (als ze dat zelf niet weten)?

Alvast bedankt weer.

Groeten Tobberloth

Ronnie

Forumguru
In 2008 was er een tuning bedrijf in Duitsland wat dit soort dingen ook deed, kosten waren rond de €800,-,
Citaat:
Schaltumkehrung am Wahlhebel
Schaltzeitenverkürzung
Wegnahme der Drehmomentkappung
Wegnahme des Kick-Down in manuellen Modus
Wegnahme des autom. raufschaltens im manuellen Modus

Das ganze wohl so um ca. € 800

Tja maar het ziet er naar uit dat dat slechts een onderdeel was van een totaalpakket. Maar het kan dus wel!
Trouwens wel veel geld voor het uploaden van nieuwe software...
Bedankt voor je antwoord.
Nu nog hopen dat er iemand de locatie van de "Schaltumkehrung" in VAGCOM weet..

Rosinfield

† In Memoriam
je bent niet de enige, is al eens eerder iemand geweest met dezelfde ervaring, dat het "tegennatuurlijk" voelt. Mij persoonlijk maakt het totaal niets uit, gewoon een kwestie van je ergens op instellen. Naar voren opschakelen? Prima. Naar voren terugschakelen? Net zo prima.
Overigens gebruik ik de manuele bediening nooit. Vind het net zoiets als op je mobiel een nummer met de hand intoetsen, terwijl het in je telefoonlijst staat. Misschien ooit in de bergen als het steil naar beneden gaat, maar dan lijkt de S stand me ook prima.

MarcoO2

Forumguru
Ik zie het er bij de DSG-dokter niet tussen staan, verder dan het omwisselen van de D en de S kom ik niet. Of kijk ik ergens overheen?

RobPG

Lid
@MarcoO2: klopt, staat er ook niet tussen, maar wellicht dat zij met hun kennis van de DSG-bak wel raad met de vraag van TS weten. Lijkt me wel dat 't niet een veel voorkomende wens is: een automaat anders/beter handmatig laten schakelen...

Bovenaan Onderaan