Oorzaak lage bromtoon met cadans vanuit de motorkap?

Mede forumleden,

Ik ervaar de laatste weken een vervelend bromgeluid vanonder mijn motorkap dat ik moeilijk kan duiden. Alvorens er (nogmaals) mee naar de garage te gaan, ben ik zelf op onderzoek uitgegaan wat het zou kunnen zijn. Helaas nog zonder resultaat, maar wellicht dat het delen van mijn bevindingen jullie op een spoor zet naar de oorzaak. Zo kom ik hopelijk nog beter voorbereid bij de garage.

Het betreft een Octavia Combi 1.2 benzine uit 2014 handbak met bijna 100.000km op de klok.

Het probleem: "Een lage brom vanonder de motorkap, die steeds toeneemt en afneemt, met een cadans die verandert met de snelheid van de auto, hoorbaar is bij hogere snelheden > 80km/u en weggaat als ik de koppeling intrap".

Tot ongeveer 80km/u is het geluid moeilijk waarneembaar, vanaf 100km/u en harde nadrukkelijk aanwezig.
  • Bij c.a. 100km/u neemt het geluid toe/af met een cadans van c.a. 2x / sec.
  • De versnelling waarin ik rijd, heeft geen effect. De cadans verandert niet bij een andere versnelling, enkel bij een andere snelheid.
  • Trap ik de koppeling in, dan verdwijnt dit geluid.
  • Rijd ik bijvoorbeeld constant 100km/u, dan is het geluid nadrukkelijke aanwezig indien de motor flink moet werken (heuvel op) en wordt het veel minder zodra de motor minder hoeft te werken (heuvel af).
  • Het geluid is niet heel hard maar erg vervelend. De lage bromgeluid met zijn cadans maakt het vervelend, als het een continue geluid zou zijn geweest was ik er waarschijnlijk aan gaan wennen. Als het hard regent, waait of de radio staat op redelijk volume hoor je het geluid ook bijna niet meer.
  • Ik dacht eerste dat het wellicht in de banden zat, hiertoe zijn er 2 nieuwe banden gemonteerd en de voor- en achterbanden al gewisseld maar zonder effect. Bij nader inzien sluit ik de banden ook uit als mogelijke oorzaak, aangezien het geluid met ingetrapte koppeling weer verdwijnt.
Iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?
 

Frenkie

Forumguru
Ik heb iets soortgelijks in mijn Jetta gehad een paar jaar terug. Bleek toen een defecte lager in de versnellingsbak te zijn.
 
Dank alvast zover, hiermee kom ik alvast iets beter beslagen ten ijs bij de dealer.

Mogelijke oorzaken:
* Aandrijfassen
* Homokineten
* (eind-) lagers van de versnellingsbak
 
Het is inderdaad een lager in de versnellingsbak die het eind van zijn levensduur aan het bereiken is, het goede antwoord is hier dus inderdaad voorbij gekomen! Volgende week worden de lagers vervangen óf komt er een revisiebak in. Dat is nog even aan de lease-maatschappij.
 
Eindelijk van dit hinderlijke geluid verlost. Vandaag de auto weer opgehaald met een revisie-versnellingsbak erin. Dan pas merk je hoeveel extra geluid zo'n niet goed werkende versnellingsbak eigenlijk echt produceert.
 
Bedankt voor dit topic!

Ben afgelopen vrijdag met dezelfde ervaring qua bromgeluid langs de dealer gegaan, monteur heeft meegereden. Ook bij mij zijn de lagers van de versnellingsbak het euvel. Half mei gaat de specialist er naar kijken en beoordelen of ze de lagers gaan vervangen of dat de bak wordt vervangen.

Gelukkig heb ik nog garantie.
 
Bij mij is de bak vervangen door een revisiebak i.p.v. alleen de lagers. Dit had mede als voordeel dat deze revisiebak weer een nieuwe garantieperiode kent en naar de toekomst toe dus meer zekerheid geeft. Mocht het een lease-auto betreffen, dan is het wellicht handig te weten dat Skoda blijkbaar een coulance regeling heeft voor dit soort reparaties. Details weet ikzelf verder niet.
 
Het is geen lease auto. Monteur gaf ook aan dat het verstandiger is om een revisiebak te doen. Ga daar ook proberen op in te zetten.
 
Ik merk dat het geluid van de versnellingsbak luider wordt. Ik heb een afspraak voor 14 mei bij de dealer. Ik probeer zo weinig mogelijk te rijden maar moet wel nog een aantal keer op pad. In hoeverre is het verstandig om door te rijden? Schakelen en koppelen is geen probleem. Dealer gaf aan dat ik nog wel kon rijden...
 
Bij mij nam het geluid ook steeds verder toe. Ik heb de dealer expliciet gevraagd of ik er nog veilig mee kon doorrijden en zij gaven mij toen ook aan dat dit nog wel veilig kon. Maar een lange rit naar Frankrijk o.i.d. raadde ze me wel af. Op den duur zou een van de kogellagers zo slecht kunnen worden dat deze breekt en de hele versnellingsbak in de soep zou laten lopen. Dat zou echter een langdurig proces zijn alvorens dit zover zou komen.

Bij mij betrof het een lease-wagen waardoor ik het advies blind overnam, al reed ik niet met een prettig gevoel tot de reparatie. Ik kan me voorstellen dat het met een prive-auto een andere overweging zou zijn...
 
Dank je wel voor je reactie. De reparatie valt onder garantie dus als de versnellingsbak kaduuk gaat is dat hun verantwoordelijkheid. Ik zal nog ff met de dealer afstemmen hierover.
 
Bovenaan Onderaan