Onze gekke Cactus op wielen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Heb inmiddels een ca. 500 km met de C4 achter de rug, aangenaam maar er zijn wel wat puntjes.

- onlangs hoorde ik een soort geklapper, bleek om een losgekomen onderste raamlijst te gaan, deze moet ik nog met loctite opnieuw hechten.

- de rechte vertanding van de achteruit zit wel erg vaak op elkaar, maar goed even in vooruit en het is opgelost.

- de versnellingspook moet je echt goed in eerste "duwen", de vitessen zijn erg lang en dit maakt dat je soms net niet goed in de vertanding zit ( terwijl je dat wel denkt ), waardoor de bak gaat schuren, daarbij komt nog eens dat ik hem soms gewoon niet in eerste krijg, moest zo overlaatst zelfs even in achteruit en opnieuw koppelen/ontkoppelen vooraleer ik hem in eerste kreeg, heel appetant aan een groen licht. Hopen dat dit geen signaal is van eventuele versnellingsbak problemen, want echt normaal vind ik dit niet.

- mijn vrouw heeft er minder last van maar ik kan niet wennen aan de ergonomie, door de hoge zit zit je meer met je benen bovenop je pedalen, waardoor ik naar mijn gevoel meer van boven naar onderen moet duwen om te koppelen/gas te geven, geef mij maar een gewone auto waarbij je meer de pedalen van je wegduwt in een meer horizontale lijn, lange ritten in de cactus zijn gelukkig niet nodig, die doe ik met de Superb, al moest ik laatst wat verder met de Cactus en na 20 minuten kreeg ik last van mijn knieën ( oude Voetbalblessures ) en mijn benen. Ook het touchscreen kan ik niet aan wennen, ogen van de weg en zoeken naar die temperatuur sliders, dat werkt voor mij niet.

Positieve punten

- het gemak waarmee deze auto vertrekt vanuit elke versnelling is bizar, vb, ik zit in derde en zak met de snelheid tot 22-25km/h, hernemen kan ik dan gewoon doen door gas te geven, veel of weinig maakt niet uit, van onderin komt dit blokje moeiteloos weer omhoog in toeren en je zit zonder horten of stoten weer op 40-50km/h, naadloos, met de Sup moet ik sneller terugschakelen.

- toch erg ruim voor zo'n model auto!

- vind de looks hoe langer hoe knapper, vooral het stoere front met de smalle drl's vind ik mega staan.

- zuinig, ben tot nog toe één maal wezen tanken, denk dat ik een 700-800 km ver op één tank kom.

- taksen zijn spotgoedkoop, ca 100 euro per jaar, vs de 300+ van de Sup.

- goede zijspiegels, ik weet niet precies waarom, maar deze zijn echt helder, groot en makkelijk om zicht met te houden op achterliggend verkeer.
 
Laatst bewerkt:

nakharry

Forumguru
300 euro taks voor de Sup... das minder dan de helft van wat je in Nederland kwijt ben voor een benzine uitvoering.

Sup. met 1.6 TDI met een gewicht van 1435 kg kost je in Zuid-Holland 397 per kwartaal (is 1.588,- per jaar), dus meer dan een factor 5 duurder... Tel je zegeningen ;)
 

JeSko

Forumguru
Klopt @nakharry , NL is extreem duur in auto-rijden, 1600 per jaar voor een onozel 1.6 dieseltje, belachelijk.
 
Laatst bewerkt:

nakharry

Forumguru
Vind 1300 euro minder aan taksen (wegenbelasting) weer heel bizar..:sterretjes:

Dan reed ik allang een Dodge RamVan als ik in Belgie woonde denk ik..

De Toyota uitvoering dan uiteraard :deuk:
 

JeSko

Forumguru
Full LED vooraan nu, ik moet zeggen de snoet van de Cactus vind ik best stoer, met die smalle venijnige lichtblokken bovenaan :nailbiting: like it!

20210316_174817_copy_3024x2268.jpg 20210316_174833_copy_3024x2268.jpg
 

JeSko

Forumguru
@nakharry

Een Multipla is echt lelijk :D Cactus heeft mooie en minder mooie facetten, als autoliefhebber zie ik vaak dingen, details, aan auto's die knap zijn maar anderen ontgaan ;)

@EdK , oké Ed :thumbsup:
 

nakharry

Forumguru
@nakharry

Een Multipla is echt lelijk :D Cactus heeft mooie en minder mooie facetten, als autoliefhebber zie ik vaak dingen, details, aan auto's die knap zijn maar anderen ontgaan ;)

Net zo lelijk als de Multipla is tie niet , maar dat grote vlak met plexiglas in de voorbumper is niet mijn smaak, maar over smaak valt niet te twisten..;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
Na de winterprik een poos terug hadden de wissers van de Cactus toch wat veel geleden, daarom maar vervangen door aerotwin wissers van Bosch, 30 euro ben ik klaar. En moet zeggen wat een verschil, net alsof je door een pas gepoetste bril tuurt :geek:

Winparts altijd toppie

20210404_133910_copy_1209x1612.jpg

Oud vs nieuw, de kleur van het rubber alleen al.

20210404_134102_copy_2016x1512.jpg 20210404_134307_copy_2016x2688.jpg

De wissers van een Cactus kan je enkel omhoogklappen met geopende kap, althans de wisser aan de bestuurderskant toch, anders schuur je hard tegen de lak, de vorige eigenaar zijn dealer heeft dat duidelijk niet gedaan, knap beschadigd op de rand van de motorkap.

20210404_134009_copy_2016x1512.jpg

Voila, weer lekker zicht:geek:

20210404_134544_copy_2016x1512.jpg

Trouwens inventief dat de wasser jets niet meer op de auto zitten maar op de wissers zelf, zo sproei je geen ruitenwisser vloeistof over de auto maar valt alles netjes op het raam boven de wissers.
 

JeSko

Forumguru
Nope geen idee, wellicht ooit meegekregen op school maar zoiets blijft bij mij niet hangen :(

Geen idee, ziet er inderdaad niet fris uit, weet niet zoiets normaal is voor een moderne auto.
 

hemi24

Forumguru
@JeSko : net zoals bij je S2, direct na contact uitzetten nog een tik tegen de ruitenwisserhendel en je ruitenwissers maken nog een halve slag.

speciaal voor vervangen van ruitenwisserbladen, schoonmaken van onderste deel van de ruit, of voor het klemmen van een deken tegen aanvriezen van de ruit...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan