Onze Skoda Fabia 1.4 combi staat voor de deur!

SkodaKid

Nieuw lid
Vandaag onze Fabia combi opgehaald bij Grouwstra te Deventer.Auto was voorzien van nieuwe remblokken en raammechanisme, en motorlampje (niet esp) dat bij de proefrit brandde was uit. In de kofferbak lag een paraplu 'je weet maar nooit'...
Erg positief dus wederom over dit bedrijf!

Eerste dat ik deed toen ik achter het stuur zat is de maxidot checken, en ja hoor! Ik kan zien wat het verbruik was etc! Op de terugweg naar huis 1:20 met de cruisecontrol over de snelweg, superfijne auto!

Helaas is het lampje van de motor inmiddels weer gaan branden, ik wil graag een kabeltje kopen om zelf uit te lezen, iemand enig idee of die marktplaatskabels van 15 euro wat zijn? Of ze uberhaupt werken... Auto is uitgerust met VAG-motor, en uit 2001.
Als iemand me kan vertellen welke kabel/software ik moet gebruiken, graag!

Voorlopig maken we de blits in de straat met onze mooie Fabia cayenne orange!

imagejpeg

Cordoba

Forumguru
Goedkope (illegale) software en kabels geven nogal eens problemen: bij de eerste poging tot updaten schijnen ze definitief door Ross Tech geblokkeerd te worden. Originele software en kabel kost je een paar honderd euro. Overigens schijnen er mensen te zijn bij wie deze illegale kopieën wel goed werken.

Als het vooral om het uitlezen van foutcodes gaat, kun je ook voor een bedrag van 50-100 euro een handscanner kopen.

Een voorbeeld van die handscanners: Diagnose Handscanner VAG 003 VW/Audi/Seat/Skoda CA :: Marktgigant

Foto zo te zien gemaakt in een Fabia uit 2002 of ouder:
obd-diagnosescanner-obd-scantool-rdt40-1.jpeg

Andere opties:
OBD Diagnosescanner / OBD Scantool RDT40 :: Marktgigant
of
OBD Diagnosecomputer voor VAG - VW, Audi, Seat en Skoda :: Marktgigant

SkodaKid

Nieuw lid
Foto's volgen nog, helaas zit ik thuis eigenlijk altijd op mn iphone of ipad, en dan kan ik dus geen foto toevoegen vanaf mijn telefoon.. Ik kan je garanderen dat de auto inderdaad een mooie kleur heeft ;)

@cordoba
Thanks voor de info! Ik snap 1 ding even niet, die uitleescomputer van jouw laatste link, die kan ook resetten. Word diedan niet geblokkeerd door rosstech? Want dat is precies wat ik zoek, wil zien wat er is, en eventueel de melding resetten als ik het heb gerepareerd of gevoel heb dat het een valse melding is. In hoeverre kun je eigenlijk gedetailleerd zien wat er mis is op dat ding?
Zag deze voorbijkomen, ljkt me wel wat : http://www.onlinekopendaar.nl/diagnoseapparatuur/OBD%20Scantool/VU01.html

Of deze van mp? http://link.marktplaats.nl/532411952

turboturbo

Forumguru
Nogmaals gefeli! En welkom bij de club van enthousiaste Skoda rijders!
Welke 1.4 had je nou precies? Die 100pk 16 klepper?

Edit: moest die motor nou euro 98 peut?

Cordoba

Forumguru
@SkodaKid: het blokkeren geldt alleen voor kabels, op het moment dat je de software probeert te updaten. Bij losse uitleesapparaten wordt de diagnose software dus nooit geupdate, en die heeft geen verbinding met het internet.

Veel info over Vagcom en lijsten met foutmeldingen kun je ook vinden op de site van Gerrit Speek: VAG-COM: uitleg - tips - trics

Bij kabels en software op een laptop heb je het voordeel dat dit steeds geupdate kan worden, en dat je ook de nieuwste autotypes steeds aan kan, zoals bijvoorbeeld de VW Up!, Seat Mii en Skoda Citigo, kun je op deze manier toch volledig uitlezen, en instellingen aanpassen ook al is je kabel 5 jaar oud: je kunt gewoon de software updaten.

Overigens worden foutcodes automatisch gereset als je ze uitleest (dit geldt voor alle apparaten), en met Vagcom kun je ook nog allerlei instellingen aanpassen. Voor wat oudere auto's zoals onze Fabia's is er weinig in te stellen, voor jongere auto's vanaf pakweg 2006 kun je veel meer zaken instellen/aanpassen via vagcom, wat via zo'n handscanner niet of beperkt kan. Overigens is zo'n handscanner snel terugverdiend: als je rekent dat even uitlezen van een foutcode al snel 20-25 euro kost bij de dealer, heb je dat na een paar keer al terug verdiend.

SkodaKid

Nieuw lid
Overigens is zo'n handscanner snel terugverdiend: als je rekent dat even uitlezen van een foutcode al snel 20-25 euro kost bij de dealer, heb je dat na een paar keer al terug verdiend.

zo dacht ik er ook over, daar komt bij dat uitleesbezoekjes onder werktijd of op zaterdag moeten, en het fijn is dat je het op elk gewenst moment kunt doen. Ga eens zoeken naar een originele kabel, en anders wellicht toch zon scanner...

SkodaKid

Nieuw lid
Hierbij de foto van onze aanwinst!
Storing was bij de garage de EGR-klep, die hebben ze schoongemaakt, maar de melding verschijnt dus weer (ga ervan uit dat het weer dezelfde melding is).
Kan ik dat ding zelf schoonmaken? Las ook iets van afsluiten... :S
fotcdco.jpg

Fabia

† In Memoriam
Inderdaad, die ziet erg nog heel mooi uit. Jammer van die terugkerende mededeling, hopelijk kan de garage je toch goed helpen.

SkodaKid

Nieuw lid
Zo zeg, die zit nog strak in de lak voor de leeftijd!
Ja dat was ook zeker een pluspunt! daarover gesproken, achteraan naast de achterruit is een stuk van 4x1cm van de blanke lak weg, weet iemand of dat te repareren is?

Inderdaad, die ziet erg nog heel mooi uit. Jammer van die terugkerende mededeling, hopelijk kan de garage je toch goed helpen.
Had de garage gevraagd wat de storing was, zij hebben hem namelijk weggehaald. De garagehouder mailde me dat het de EGR-Klep was, die hebben ze schoongemaakt, en vervolgens de storing verwijderd. Wellicht is het dus iets anders bij de klep. Ik had al gezien dat je hem ook dicht kunt maken, en dat dit beter is voor de motor. Vaag verhaal zo natuurlijk, maar ik ga me daar nog eens in verdiepen.

turboturbo

Forumguru
EGR klep afdoppen wordt geloof ik vooral met diesels veel gedaan. Ik dacht niet dat er zoveel problemen mee zijn met benzine motoren. Maar van wat ik er van gelezen heb, kan het idd geen kwaad, maar moet de EGR klep dan ook 'weggeschreven' worden uit de computer. Anders blijft de computer een foutmelding / storing geven.

SkodaKid

Nieuw lid
Ik kan als het goed is binnenkort de storing resetten met een VCDS-kabel, en kijk het nog wel even aan, wellicht kan het nog verholpen worden daardoor voordat ik allerlei dingen ga afsluiten...

Bovenaan Onderaan