Onze eerste tweede auto

CharlesTucker

Forumguru
Zojuist hebben we formeel besloten ons wagenpark, wat tot nu toe bestond uit een O2C, uit te breiden met een Citigo.

De keuze voor de auto, uitvoering, opties en kleur zijn grotendeels bepaald door mevr. Tucker, en ik vind het een prima keuze. Ik vermoed dat we (zij vooral) heel lang veel plezier van de auto gaan hebben. Het is geworden een 5 deurs "Style" (44kW/60Pk, handgeschakeld), in de kleur "dark saphire blue metallic", met als extra opties de parkeersensoren achteraan, het "travel pakket", het "all season pakket" en LED dagrijverlichting. Een vrij luxe uitvoering dus, met het idee dat ie ook wel een hele tijd (10 jaar of zo) in de familie mag blijven.

Hiermee is wel duidelijk dat de Octavia ook nog wel een hele tijd zal blijven, maar die bevalt dusdanig goed dat dat geen probleem zal zijn, die zal de 2.5 a 3 ton in kilometers wel gaan halen bij ons. We denken dat ons budget beter besteed is aan een extra auto dan aan een onnodige vernieuwing van de "family car".

Vermoedelijk zal de auto in week 3 van 2016 geproduceerd worden, dus aflevering verwachten we zo'n beetje begin februari, met een beetje geluk eind januari.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Gefeliciteerd met de beslissing. Overigens zal dat ook betekenen dat de Octavia wat minder km's zal gaan maken, waardoor ie het in tijd gezien wat langer vol moet kunnen houden. Wat volgens mij wel bijzonder is: dat de eerste tweede auto ook direct een nagelnieuwe is, volgens mij beginnen de meesten met een beestje met ervaring.

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt voor de reacties, en dat wachten zal inderdaad misschien niet meevallen, maar ach, op de O2 hebben we ook drie maanden moeten wachten, en dat viel uiteindelijk wel mee. De eerste en laatste week zijn altijd het moeilijkst.

@Cordoba, klopt wel dat je zegt, maar ik denk dat de meesten ook wat eerder/jonger aan een (tweede) auto beginnen als wij :). Auto's kopen is niet direct onze hobby, dus dat doen we zo weinig mogelijk. De bedoeling is ook dat deze minstens 10 jaar meegaat, en misschien nog wel langer. Als dat inderdaad lukt dan is het misschien wel de enige tweede auto die we ooit kopen. Het aantal kilometers met de O2 zal niet heel erg afnemen, die wordt voor woon-werk verkeer (700 km/week) en vakanties (7000 km/jaar) gebruikt en dat blijft zo. Het aantal korte ritjes met de O2 zal wel flink afnemen, waarmee de kans op grote reparaties denk ik ook wel wat afneemt.

Wat wel grappig was was dat we eigenlijk voor de "Fresh" uitvoering wilden gaan, maar dan wel met LED dagrijverlichting. Dat bleek niet af-fabriek besteld te kunnen worden, dus hebben we samen met de verkoper en iemand uit de werkplaats nog flink nagedacht en op internet gezocht over de mogelijkheden om dat zelf te doen (hierbij kwam dit onvolprezen forum ook een paar langs). Er waren wel ideeen, maar daar zaten toch wel nadelen aan, dus toen toch maar besloten om voor de Style te gaan, waarbij dat wel af-fabriek mogelijk was. De verkoper vertelde nog wel dat ie ook nieuwsgierig was, het wordt de eerste Citigo met LED DRL's die ze daar besteld hebben.

CharlesTucker

Forumguru
En vandaag wat het zo ver, de Citigo is vanmorgen opgehaald bij de dealer. Zoals verwacht een zeer nette aflevering, de auto stond klaar onder een doek, alles wat besteld was bleek erop en aan te zitten. We hebben (nog) geen foto's, misschien dat dat ik dat van het weekend nog eens doe, met name die LED-DRL's zien er toch wel leuk uit (die komen af-fabriek trouwens in de plaats van de mistlampen, aangezien ik die de laatste 10 jaar slechts 1 keer gebruikt heb vonden we dat wel prima).

Een klein beetje tegen de verwachting in de O2 maar gelijk achtergelaten, ik wilde terwijl mevr. Tucker met de aflevering bezig was een afspraak maken voor een onderhoudsbeurt, 180.000km alweer gereden daarmee. Er bleek dezelfde dag nog wel wat ruimte te zijn daarvoor, dus ik heb me maar direct door m'n vrouw in de nieuwe auto naar huis laten rijden.

Zoals ik nog niet ervaren had, maar wel in diverse reviews had gelezen, zo'n citigo maakt toch wel een heel volwassen indruk, en rijdt comfortabeler als ik verwacht had van zo'n toch wel klein autootje (vergeleken met de O2). Later op de dag nog een stukje snelweg gedaan, en dat beviel ook prima. 's Middags heeft ze me weer terugebracht bij de dealer, aan de O2 bleek niks te mankeren, dus dat onderhoud bleef gelukkig beperkt tot de bij de km-stand behorende vervangingen en controles.

Cordoba

Forumguru
Ik kan bijna niet wachten tot het weekend is: dan komen de foto's van de Citigo. Serieus: ik ben benieuwd naar de Ledlampen.

En natuurlijk gefeliciteerd met ontvangst van de 'kleine'.

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt heren, als het van het weekend een beetje weer is zal ik toch wel even serieus proberen die LED DRL's, en de rest van de auto, op een mooie foto te vangen. Wel apart, ik kan zo gauw via google ook geen fotos vinden, ze zijn kennelijk toch wel bijzonder op een Citigo (terwijl het zo op de weg te zien bij de "kleintjes" van andere merken inmiddels wel vrij normaal is).

SuperBeeb

Forumguru
Zoals ik nog niet ervaren had, maar wel in diverse reviews had gelezen, zo'n citigo maakt toch wel een heel volwassen indruk, en rijdt comfortabeler als ik verwacht had van zo'n toch wel klein autootje (vergeleken met de O2). Later op de dag nog een stukje snelweg gedaan, en dat beviel ook prima
??? had je er dan niet in gereden voor je m kocht ???

CharlesTucker

Forumguru
@SuperBeeb, nee, niet gereden in de Citigo vooraf. Het is trouwens ook niet mijn auto, ik zal er weinig in te vinden zijn. Maar indertijd in de Octavia had ik ook geen proefrit gemaakt, wel ooit eens meegereden in de O2 van m'n broer en dat beviel wel. In de auto daarvoor wel proefgereden en ik vond dat eerlijk gezegd weinig toegevoegde waarde hebben. Het rijdt allemaal prima, en van datgene wat je niet bevalt zit je je dan enorm af te vragen of dat na aankoop blijft irriteren of dat je het na wat gewenning juist heel prettig vind. Ik heb toen in een paar verschillende auto's een proefrit gemaakt, en dat maakte de uiteindelijke keuze niet makkelijker. Ik weet wel dat ik een van de weinigen ben met die mening, maar het komt vaker voor op het forum :).

(voor de Octavia was trouwens het criterium "een station met zo veel mogelijk ruimte, binnen het budget, geen Dacia en niks Frans". Dus stel dat bij een proefrit die Octavia was tegengevallen, wat hadden we dan moeten kopen?)

Bovenaan Onderaan