Onze eerste Skoda

Jaja, voor het eerst in ons leven hebben we een nieuwe auto besteld! :cheer:
Lekker zelf alles uitkiezen wat je wilt en wat je niet wilt. En zelf de kleur kiezen die je zelf het mooiste vind. (is trouwens nog best moeilijk!)

De "echte" reden?
Mijn vrouw gaat woon-werk alleen al 20.000 km rijden, en daar komen onze gezamelijke vakantie-bezoek-plezierritjes nog bij. Dus wilden wij een betrouwbare auto met lage kilometerstand.
Omdat gebruikte auto's nog redelijk aan de prijs zijn, automaten nog geen gemeengoed en je met een nieuwe auto fabrieksgarantie hebt hebben we voor een nieuwe gekozen.
Een Fabia Dynamic Combi 1.2 TSI DSG in de echte Skodakleur Artctic Green!
Omdat je voor weinig geld (€ 900.-) een stationwagon er van kon maken hebben we dat gedaan. Mochten er nog kinderen komen dan hoeven we geen andere auto te kopen omdat we dan ruimte zat hebben. Dus kunnen we deze auto lekker afrijden! En dat is nog altijd het goedkoopste.

We hebben er trouwen nog niet in gereden. Wel in een Greenline, maar die was naar onze mening "niet voldoende" voor ons gebruik, alle financiële voordelen ten spijt. TSI motortje met DSG hebben we in de Polo getest en dat liep lekker dus hebben we die genomen. Al verbleekt het natuurlijk bij mijn Kawasaki....:tongue:

Netjes geholpen bij Auto Noordhoek trouwens. Vond ze bij Tichelaar heel erg opdringerig. In Tilburg wilden ze ook wel verkopen, maar dat ging toch op een veel vriendelijkere manier. Wij hebben er in elk geval tot nu toe een prettig gevoel bij en dat is best belangrijk vind ik.

Al met al wel een verstandige keuze hè, een Skoda: Bewezen betrouwbare techniek, zeker na de facelift een fris uiterlijk, en prijstechnisch heel interessant.

Nog 14 weken wachten! Dat is wel jammer, maar goed begin maart staat hij voor de deur...
Wij kunnen niet wachten!

Wasmachineman

Forumguru
Leuke intro Tobberloth en inderdaad een mooie keuze van jullie.
Ik heb sinds kort ook een dsg en vind het een werelduitvinding.
Qua ruimte hebben jullie ook niets te klagen straks.

Veel leesplezier hier.

Noord26

Forumguru
Voor mij is het ook de eerste Skoda en de benadering en after-sales hebben mij over de streep getrokken bij Noordhoek. Toevallig bij Stijn gekocht?

Geef maar eerlijk toe dat je geen auto wilde die niet Kawa-groen is..

:)

De Kawasaki is zwart... :winkie:
Maar idd bij Stijn gekocht (die is nu naar Mini in Breda), hoewel alles wel op naam staat van Bob Broers omdat die ons een week eerder heeft geholpen.

En, zo bleek later, heeft Stijn vroeger in dezelfde klas gezeten als mijn schoonzus. Kleine wereld...

Over de aftersales kan ik nu natuurlijk weinig zeggen, maar als dat gelijkwaardig is aan de eerdere gesprekken dan zit dat wel snor!

Nou hij is opgehaald hoor! Alleen is e.e.a. iets anders gegaan dan gepland:
Om half elf waren we bij de dealer. Later dan gepland, want ze belden ons gister nog op dat de auto er niet op tijd kon zijn...:mad:
Affijn, we komen aan en zien een auto die verdacht veel op de onze lijkt. En verdomd nog met een papiertje "Gefeliciteerd fam Tobberloth met uw nieuwe Skoda Fabia!" er op ook! Alleen zitten er geen kentekenplaten op en mis ik de Velours mattenset en Nettensysteem achterin.
De netjes en de matten staan in backorder, die worden dus volgende week ofzo geleverd. Kan gebeuren, ik zit ook in die business. Echter zorg ik wel ervoor dat de kentekenplaten aanwezig zijn.
"Eeuh we hebben een klein probleempje. De kentekenplaten zijn hier niet. We hebben gebeld maar hebben ze nog niet kunnen vinden.":disc: Ik denk da's fraai!
Nou ja dat is opgelost door duplicaatplaten (met een 1tje op de plaat) te monteren die vervangen worden als de originele platen terecht zijn. Ik heb het verder wel zwart op wit maar toch is dit slordig.
Overigens hebben ze wel de gewone mattenset in de auto gelegd, want zonder matten vonden ze neit netjes.

Verder had mijn vrouw weinig tijd want zij moest om 11.30 echt weg. Voor haar gevoel is alles dus een beetje afgeraffeld omdat zij toch weinig tijd had en daar gebruik van is gemaakt. Ik heb dit even later nog wel gemeld aan de verkoper en die was wel gbegripvol over de complete situatie. Hij stelde voor om alles nog eens rustig met een bak koffie door te nemen en het verhaal rustig aan te horen. Ik val hem er persoonlijk niet op aan (dat weet hij) en dat heb ik ook gezegd, want hij kan denk ik niet veel doen aan de vermiste kentekenplaten.

Nou ja nadat ik een half uur heb gewacht op de BOVAG om mijn verzekering te regelen (hun systeem lag plat...) kon ik eindelijk vertrekken met het bosje bloemen als bijrijder.

In mijn volgende bericht mijn eerste indrukken en foto's.

Eerst eten...

Mijn foto's doen het nog niet dus jullie moten het eerst met mijn verhaal doen...;)

Auto is lekker comfortabel. Ik zal nog wel effe zitten klooien met de afstelling van stuur en stoel, maar vooralsnog kan ik ermee werken.
De sportstoelen zitten lekker en de zijdelingse steun is goed. Hoop ik dat mijn vrouw minder moppert als ik hard de bocht om ga.
Maxidot vind ik super! Lekker duidelijk en veel functies. Ik kan zelfs mijn radio ermee bedienen (SWING) en de zender laten zien in maxidot.
DSG is lekker makkelijk, alleen wel soms even pauze idd (nu snap ik wat de andere mensen hiermee bedoelen...) voordat hij aangrijpt na het remmen/stilstaan. Net een beetje alsof hij voor iedere bocht ontkoppelt en daarna weer de koppeling op moet laten komen.
Verder al bij 40 in zijn 5... Voor het inrijden doe ik zelf wel schakelen maar verder werkt het goed. Wil je alleen van 60 weer terug naar 120 dan blijft hij in D7 staan. Wil je opschieten dus of naar de S-stand of verder je gaspedaal intrappen. Overigens schakelt hij in S-stand wel gewoon door naar 6 en 7 als de cruisecontrol aan staat. Zet je die uit dan blijft hij hoger in toeren hangen.

Nu alleen nog ruzie maken wie er in gaat rijden als we samen weg gaan!
En ik ben benieuwd hoe lang de "nieuwe auto geur" blijft hangen. Ik hoop wel een tijdje...

Als ik wat meer heb gereden zal ik nog wel wat nuttigs melden...

Bijlagen

• fDSCF6757.JPG
    fDSCF6757.JPG
    134,6 KB · Weergaven: 34
  • fDSCF6752.JPG
    fDSCF6752.JPG
    133,1 KB · Weergaven: 29
  • fDSCF6758.jpg
    fDSCF6758.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 33
Nog een paar...

Bijlagen

• fDSCF6750.jpg
    fDSCF6750.jpg
    29 KB · Weergaven: 24
  • fDSCF6749.JPG
    fDSCF6749.JPG
    133,2 KB · Weergaven: 24
  • fDSCF6748 bewerkt.jpg
    fDSCF6748 bewerkt.jpg
    39,6 KB · Weergaven: 23
  • fDSCF6751.JPG
    fDSCF6751.JPG
    125,7 KB · Weergaven: 25
  • fDSCF6756.JPG
    fDSCF6756.JPG
    143,5 KB · Weergaven: 27

Tdjee

Banned
Als eerste gefeliciteerd met nieuwe aanwinst en vele mooie en veilige kilometers! Succes met het creëren van de kids voor op de achterbank.:smirk:
Waarom niet voor de diesel gekozen, als je een dikke 20000 per jaar gaat rijden?
Alleen voor de sportiviteit van de TSI met de DSG? Financieel was het zeker met de diesel aantrekkelijker geweest ivm geen BPM en MRB(tot 2013)
Het is gewoon een nieuwsgierige vraag van mijn zijde hoor. Want de TSI rijdt heerlijk(ooit proefrit gemaakt). Wil graag weten waarom mensen voor een bepaald model zijn gevallen en hun overwegingen zijn geweest.
Hou ons op de hoogte met foto's en ervaringen:bye:

Falcon

Donateur
Ik ben heel benieuwd hoe jouw vrouw de stoelen naar 20.000km vind zitten.

Gefeliciteerd met de auto! En genieten!

Ik ben heel benieuwd hoe jouw vrouw de stoelen naar 20.000km vind zitten.

Gefeliciteerd met de auto! En genieten!
Ik ook! Maar ik heb er dan ook nog niet langer dan ong. 1 uur achter elkaar in gezeten.
Genieten doe ik, ik ga het steeds leuker vinden en, vreemd genoeg, de auto ook steeds mooier...

Als eerste gefeliciteerd met nieuwe aanwinst en vele mooie en veilige kilometers! Succes met het creëren van de kids voor op de achterbank.:smirk:
Waarom niet voor de diesel gekozen, als je een dikke 20000 per jaar gaat rijden?
Alleen voor de sportiviteit van de TSI met de DSG? Financieel was het zeker met de diesel aantrekkelijker geweest ivm geen BPM en MRB(tot 2013)
Het is gewoon een nieuwsgierige vraag van mijn zijde hoor. Want de TSI rijdt heerlijk(ooit proefrit gemaakt). Wil graag weten waarom mensen voor een bepaald model zijn gevallen en hun overwegingen zijn geweest.
Hou ons op de hoogte met foto's en ervaringen:bye:
Allereerst goed nieuws: Mijn velours mattenset, nettensysteem en, jawel, de originele kentekenplaten zijn terecht! Zullen we dinsdag eerst eens gaan regelen...
Die kids tja, die hebben nu wel een mooie en veilige zitplaats als die ooit geboren worden dus da's weer een bezwaar minder...

TSI is idd gekozen omdat ik absoluut een automaat wilde. Hadden ze de greenline met DSG gehad dan hadden we daar misschien iets langer over nagedacht, maar wij vonden de TSI wel een stuk lekkerder rijden (en ook weinig toeren). Bovendien vertrouw ik de overheid voor geen meter en zie ik mij in de toekomst dan toch volle bak wegenbelasting betalen... Heb je gekozen voor een eco-diesel voor het geld, wordt je nog genaaid. Nu betaal ik inderdaad meer (en heb ik dinsdag onderhand 30% meer betaald) maar weet ik wel waar ik aan toe ben...

Maar het belangrijkste, ik/we ben/zijn er stikblij mee en gaan er met veel plezier mee op pad!

Veel plezier volgende week!

Bovenaan Onderaan