Onvindbare storing in een OII 1.4TSI (1,5 maand oud)

rogiertje

Nieuw lid
Beste formlezers,

Sinds december de gelukkige eigenaar van een OII 14TSI en al ruim 5000 kilometer en een wintersport verder. Sinds 1,5 week staat hij alleen bij de garage (een skoda service punt) ivm een motor storing. Het EPC and uitlaatgas systeem lampje branden. Bij de garage zijn ze al 1,5 week bezig met het zoeken naar de storing. De computer schijnt vol storingen te zitten. Na een reset kwamen deze direct terug. daarna een test rit proberen te maken maar helaas viel de motor direct uit. Ik kan me herinneren direct bij het optrekken. De monteurs dachten aan een brandstof probleem dus vandaar is dat hele systeem (brandstofpomp, regelaar en bedrading) vervangen. Helaas heeft dit geen oplossing geboden. Op het forum las ik dat het ook een bobine probleem kan zijn en dat dit vaker bij volkswagen voorkomt. De dealer vertelde dat zij dit ook al hadden vervangen. Tevens is de gehele computer vervangen maar helaas blijft de auto storingen geven.

Volgens pon is er een bekend probleem weten zij alleen geen oplossing. Er is al diverse malen iemand van pon bij geweest maar helaas zonder werkende oplossing.

Zijn er toevallig forum leden die dit wel is vaker gehoord hebben? mocht iemand een tip hebben laat het dan even weten

Groet,

Rogier
 

ertromp

Forumguru
Helemaal eens met Jasper02. Als zelfs Pon het al niet meer weet?????!!!!!
ik heb het overigens zelf nog niet eerder gehoord bij de O2.
Wellicht Marter in de buurt die ergens op de bekabeling heeft lopen knagen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb hetzelfde gehad met dan met het esp lampje. Ging af een toe aan en na herstart weer uit. Verder geen klachten. Nieuwe sensor hielp niet. Uiteindelijk na 1,5 dag zoeken (tuning box moest er ook tussen uit), alles maar gereset en nieuwste software geïnstalleerd.Daarna tot op heden niet meer terug gehad
 
Geen beste monteurs daar dan als ze het niet meer weten.
Als ze gestructureerd te werk gaan is elk probleem goed op te lossen, zeker als foutcodes ed gelijk terug komen.
Systeem kennis is zeer belangrijk bij dit soort storingen, en vaak beter dan als een kip zonder kop van alles maar te vervangen. En ja dan weet je het niet meer....
Ik zou zeggen breng de auto naar een dealer die goede diagnose mensen heeft.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ze hebben wel degelijk alles systematisch nagetrokken, auto is 1,5 dag weggeweest. Echter niets kunnen vinden. Dit soort dingen gebeurt soms met elektronica blijkbaar
 

Antera

Donateur
Geen beste monteurs daar dan als ze het niet meer weten.
Als ze gestructureerd te werk gaan is elk probleem goed op te lossen, zeker als foutcodes ed gelijk terug komen.
Systeem kennis is zeer belangrijk bij dit soort storingen, en vaak beter dan als een kip zonder kop van alles maar te vervangen. En ja dan weet je het niet meer....
Ik zou zeggen breng de auto naar een dealer die goede diagnose mensen heeft.


Een reactie waar je helemaal niks mee kan. Je weet vast niet hoe lastig storingen soms kunnen zijn vakmensen of niet. Vakbladen staan er vol mee en zelfs de allerbeste monteur kan niet alles oplossen. Soms zijn storingen niet zomaar te herleiden weet ik mede ook uit ervaring en blijkt iets kapot te zijn wat er glad niks mee te maken zou moeten hebben.


Het is nu eenmaal zo dat bepaalde conclusies getrokken moeten worden aan de hand van de storingslijst en dat zeker niet altijd duidelijk is wat de oorzaak is. Zeker niet als de boel vol blijft staan met storingen die alle kanten op wijzen en zoals de eigenaar al aangeeft valt de auto uit en is dus een testrit en dus een logfile niet mogelijk om betere conclusies te trekken. Er zijn mij zelfs 2 gevallen bekend van VW (1) en skoda (1) die ook klachten kregen die nooit opgelost zijn geraakt na vele vervangingen en andere zaken en zelfs door diverse vakkundig personeel bekeken en onderzocht. Beide hebben een nieuwe auto gehad en de oude zijn de schroothoop op gegaan.

Dus voorbarig conclusies trekken dat ze niet erg hun best doen. Je mag pas oordelen als je het zeker weet en zoals ik het lees doet de garage echt wel moeite zelfs ism Pon

PS. Zou je eens willen vragen of je een storingslijst kan krijgen van de auto?
 

rogiertje

Nieuw lid
Hij staat gewoon bij een skoda dealer. Ze hebben nu diverse componten vervangen. De computer is ook 2 maal vervangen. Die ging weer stuk door een defect component. Gister is er een lange proefrit gemaakt omdat er geen storingen meer waren. Tijdens de rit kwam er weer een storing en bleek de lambdazonde te zijn. Maandag ochtend wordt deze vervangen en hopen ze dat alles werkt.
 
Mijn excuus voor mijn reactie.

Ik weet maar al te goed hoe moeilijk het is om aan complexe storingen goed te diagnose te stellen.
Het geen wat ik niet begrijp is dat Pon niet meer weet wat het is. ( daar bedoelde ik die geen beste monteurs mee, niet de dealer )
Het kan toch niet zo zijn dat er jonge auto's op de schroothoop belanden enkel omdat er een electronische storing in zit?
Ik neem aan dat Pon ook contact heeft met een fabrikant om juist complexe storingen op te kunnen lossen. Het moet alleen niet zo zijn dat de klant er de dupe van wordt. Dit moet correct worden afgehandeld. Of het dan een andere auto betreft of een deugelijke reperatie.
Ik heb in mijn leven al veelvuldig gezien en meegemaakt hoe onnodig veel componeneten eerst worden vervangen en dan tot de conclusie komen dat het probleem niet hierin zat. Ik bedoel maar te zeggen dat als er op de juiste mannier diagnose wordt gesteld aan de hand van o.a metingen en aansturingen en doormiddel van systeem regelingen het zoekgebied al veel kleiner wordt om de storing te vinden. En zeker kunnen de beste vakmensen op het verkeerde been gezet worden, betrap mezelf hier ook nog wel eens op maar ik vind dat je altijd moet kunnen verklaren waarom je een component wilt vervangen en wat daar de reden voor is. En is het dan een oorzaak of een gevolg schade?
Niet dat straks je auto half vervangen is, het weer doet maar dat ze niet exact kunnen zeggen wat het probleem was. Dat geeft niet alleen de klant een onprettig gevoel maar ook de mensen die er aan gewerkt hebben.
En vaak zoals altijd is het achteraf simpel.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben volkomen a-technisch, maar naar ik heb begrepen is dit een keerzijde van de hoge vlucht van de elektronica in moderne auto's. Soms doen zich storingen voor waarvan de precieze oorzaak niet of uiterst lastig is te achterhalen. Het vervangen van onderdelen of resetten is dan de next best oplossing
 

CharlesTucker

Forumguru
Ze hebben wel degelijk alles systematisch nagetrokken, auto is 1,5 dag weggeweest. Echter niets kunnen vinden. Dit soort dingen gebeurt soms met elektronica blijkbaar
Zulke dingen gebeuren inderdaad, maar gelukkig zo weinig dat er wat mij betreft op een andere manier mee omgegaan moet worden. Wat mij betreft moet je als organisatie (Skoda, PON, dealers) op zo'n moment je verlies nemen, en gewoon een nieuwe auto bouwen voor die ene klant die toevallig de pech heeft dit exemplaar te treffen. En dat "verlies" kun je vervolgens weer omzetten in winst, die oorspronkelijke auto hoeft helemaal niet naar de schroothoop, integendeel, die kun je inzetten als zeer waardevol studie-object.

Laat de beste monteurs en ingenieurs binnen je concern (niet alleen bij de dealers, maar ook binnen de rest van VAG) toch op zoek gaan naar het werkelijke probleem, daar leer je heel veel van. Als het vervolgens echt opgelost is kun je hem weer als trainingsobject gebruiken, misschien heb je er genoeg van geleerd om het probleem voortaan te voorkomen, etc etc.

Kortom, best of both worlds, waarschijnlijk een beretevreden klant (laat hem als ie de nieuwe auto heeft nog een keer weten hoe nuttig de "oude" gebruikt wordt, hij koopt waarschijnlijk nooit meer iets anders, hij gaat voor positieve reclame zorgen, in z'n vriendenlring en op dit soort fora, etc.), en je hebt een hoop kennis opgedaan waardoor je volgende auto's nog beter en betrouwbaarder worden dan ze al zijn, nog meer kennis binnen je bedrijf, nog beter opgeleide monteurs. Win-win situatie. Af en toe 20-30.000 euro op deze manier investeren lijkt mij bedrijfsmatig een hele goede investering (voor alle duidelijkheid, voor een individuele dealer lijkt me dit idee geen optie, voor Skoda/VAG als geheel lijkt me dit een uitstekende oplossing).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat zou dan denk ik wel moeten afhangen van de hardnekkigheid van het probleem, vind ik. In mijn geval was ik de auto1,5 dag kwijt en rijd ik er al weer vele duizenden kms mee zonder problemen, al is de precieze oorzaak dan nooit gevonden. In dergelijke gevallen lijkt me zo'n oplossing van en nieuwe auto onnodig, buiten proporties en niet realistisch. Dat zou wat mij betreft alleen aan de orde zijn met hardnekkiger en meer persisteerde storingen, die naar ik aanneem nog sporadischer zijn
 

Antera

Donateur
Een Technisch probleem alsmede is wel of niet afwijkende waarde waar de ECU b.v. niet goed op reageerd of net ergens dat ene kabeltje wat net voor te veel weerstand zorgt en zo zijn er tal van zaken. Iemand die echt heel erg veel tijd wil nemen en letterlijk alle mogelijke onderdelen aan de osciloscoop te hangen en te zien wat wat doet en veel meten. Dan KAN er een oplossing gevonden worden. 99% van de gevallen worden daarmee dan uiteindelijk alsnog opgelost. maar zoals je ook wel begrijpt heeft een dealer dat soort zaken niet of is het niet altijd mogelijk iemand er dagenlang mee bezig te hebben die tot in de puntjes erin kan duiken.

Zoals ik wel vaker in o.a. AMT lees zijn er mensen die zicht er helemaal in gaan verdiepen en daar nog meer een uitdaging in zien. Die zijn soms dagenlang bezig alles door te lichten om dan nagenoeg altijd het probleem boven water te halen en ja dat is altijd dan een logisch onderdeel.

Hoe je het ook went of keert. Als PON of wie dan ook alles in hun macht liggende dingen doen die ze in hun ogen nog rendabel vinden en wat uit dit verhaal toch wel blijkt dan denk ik niet dat je ze niets mag verwijten. Dat er vaak zinloos onderdelen al snel vervangen worden daar ben ik het volledig mee eens. Er word duidelijk wel moeite voor gedaan want elk onderdeel kost de dealer geld. Garantie zaken zijn voor dealers geen pretje. Die worden niet zomaar vergoed door PON helaas.

Maar goed de bedoeling is om aan het eind van het verhaal weer met de "nieuwe" skoda probleemloos te kunnen rijden.

Ik hoop daarom ook dat dit snel opgelost is
 

Monteurtje

Forumguru
Ik vermoed dat hier wat dingen door elkaar lopen. Als een dealer met een bepaald probleem er niet uitkomt, dan nemen ze contact op met de technische afdeling van PON. Daar zitten een paar mensen, 2 voor Skoda. En die proberen aan de hand van diagnose gegevens en het verhaal van de monteur een beeld te krijgen. Zij hebben ook weer contact met de fabriek en proberen je dan adviezen te geven wat mogelijk de oplossing is of wat er nog gecontroleerd moet worden.
Ik denk dan ook dat er geen mensen van PON letterlijk bij deze auto zijn geweest. Maar als het probleem dusdanig lastig is. Of heel speciaal dan kan de auto naar de importeur toe en wordt het probleem daar verder onderzocht en naar mijn ervaring ook gevonden. Kan uit dit verhaal nog niet opmaken of dat ook is gebeurt. Misschien komt dat nog.
Het kan zo zijn dat de auto na 2 dagen terug is. Maar kan ook na 2 weken.
 

Cordoba

Forumguru
Even een aanvullende opmerking op de bovenstaande zaken: een auto kan bijvoorbeeld het probleem hebben dat 'ergens' een kabelboom niet goed is vastgezet, met als gevolg dat de kabelboom ter plekke ongecontroleerd kan bewegen, en dat er isolatie beschadigd wordt, waardoor kabel van totaal verschillende systemen toch met elkaar in contact staan. Probeer maar eens te achterhalen hoe, wat en waar, zeker als zo'n plek totaal uit het zicht ligt. Dit is maar een willekeurig voorbeeld van een storing die wel te achterhalen is als je de complete auto punt voor punt gaat nameten, en zo alle delen van kabelbomen checkt, maar hoeveel manuren dat gaat kosten wil je niet weten. Als een dergelijk probleem vaker voorkomt, zal men er tijd en energie in willen steken vanuit de dealers/importeur/fabrikant, maar als er maar 1 of 2 gevallen zijn, is een nieuwe auto gewoon een goedkopere optie. Bij voldoende vergelijkbare klachten, kan er een terugroepactie of check komen voor de auto's die daarvoor in aanmerking komen, en is dat dus goedkoper.
 

Skodatek1

Forumguru
Sorry hoor, maar 1,5 maand oud en dan deze problemen? Ik had gezegd NIEUWE auto zonder enig commentaar.
Je gaat er toch vanuit dat je een deugdelijk nieuw produkt koopt??!

Ik heb zelf ook een 1.4 TSI bijna een jaar oud, afkloppen geen problemen tot nu toe.

Maar zo iets? En dan het probleem niet kunnen vinden? Niet echt professioneel bij PON!

Succes met de O 2, hopelijk komen ze er nog uit!! :smiley29:
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik vraag me dan toch wel af of je de voorgaande posts wel (goed) hebt gelezen. Zo simpel is het echt niet, noch wat betreft zo'n storing, noch wat betreft het eisen van een nieuwe auto.
 
Bovenaan Onderaan