Onverklaarbaar verschil MAX trek gewicht

hawk8748

Nieuw lid
Ik loop al een tijdje met deze vraag rond en ik vraag me af of iemand een logisch antwoord heeft.

Ik heb een fabia II combi 1.2 TSI DSG7 105 PK Dynamic (17-06-2011)

Ik wil een caravan aanschaffen maar ik mag maar max een caravan van 1000kg met deze auto trekken.

Hoe kan het dat exact dezelfde auto, in de uitvoering Elegance (geen sportstoelen maar een airco ) een afwijkend trekgewicht (1200KG) heeft???

Heeft PON hier liggen slapen??? of was dit in het begin gebaseerd op een steilere hellingshoek en is dit later naar een minder steile hellingshoek teruggebracht?

ik weet voor 99% zeker dat hier niks aan veranderd kan worden, maar is snap de logica niet gewoon niet....

Wild Chocolate

Senior Member
Een sluitend antwoord kan ik je niet geven, maar wellicht heeft de uitvoering met airco, een andere koeling?
Of heeft de Elegance wellicht meer hulpsystemen (Trailer Stability Control/ ESP)?

erik2907

Actief lid
Als de informatie die je hierboven schrijft afkomstig is van Autoweek, dan is het antwoord heel simpel.

Elke auto website maakt fouten in het weergeven van specificaties. Daar kun je ook geen rechten aan ontlenen. De dealer is de enige die de juiste specificaties weet dan wel de RDW.

Ik zou dan ook daar eens gaan vragen naar de juiste gegevens, immers, iedereen is vrij om dat te plaatsen op internet wat hij zelf denkt dat goed is!

Jstruijk

Senior Member
Afgelopen maandag ben ik bij de dealer geweest voor mijn nieuwe octavia. Die vertelde mij dat mijn greenline uitvoering maar 1000KG mag trekken en een andere uitvoering met dezelfde motor iets van 1500KG. Bij de octavia mag de greenline minder trekken omdat ze daar 2 van de 4 koelers verwijderd hebben om gewicht te besparen en daarom is het trekgewicht omlaag gegaan.
Soortgelijk zal bij jou ook het geval zijn vermoed ik.

higgy

Forumguru
Koelers bij laten plaatsen en laten herkeuren bij de RDW?
Ben je wel het fiscale voordeel vj Greenline kwijt als het een leasebak betreft.

Cordoba

Forumguru
Als je aanpassingen doet, waardoor ie niet meer aan de 14% eisen voldoet, is het logisch dat je ook de bijbehorende voordelen kwijtraakt (anders had de importeur/fabrikant ook die aanpassingen niet hoeven doen). Waar je bij tuning, dit nog stiekem kan doen, gaat dat in dit geval niet op: om dat extra gewicht te mogen trekken moet dat ook op het kenteken gewijzigd worden, dus als je met een al dan niet aangepaste greenline meer dan 1000 kg trekt ben je altijd in overtreding:
- is de auto aangepast, zodat ie het extra trekgewicht ook aankan, dan nog mag je het zonder aanpassing op het kenteken nog steeds niet trekken
- is de auto niet aangepast en trek je het extra gewicht, dan is de 'aanhanger' te zwaar
- is de auto aangepast en herkeurd, dan mag je het extra gewicht trekken, en ben je niet in overtreding, maar is het formeel geen greenline meer.

H@RM

Senior Member
Heb net even bij de RDW Ovi het kenteken van een Fabia HB 1.2 TSI DSG7 Elegance (Datum eerste toelating januari 2011) ingevoerd.

MAX. geremd gewicht 1000kg

Rallye

Forumguru
Volgens mij heeft een wijziging van de auto na toelating alleen gevolgen voor de BPM. We hebben het er elders op het forum al eens over gehad (kan het zo gauw niet vinden).

Zie ook http://www.axp.nl/algemeen/chiptuning-en-bijtelling-geen-probleem/

Overigens lijkt de wet BPM anders te luiden dan wordt weergegeven. In de wet BPM staan twee eisen om BPM na te kunnen heffen (art. 1, lid 5, wet BPM):
- de motor moet in een zodanige staat zijn gebracht (dus zijn gewijzigd)
- dat de CO2-uitstoot omhoog gegaan is.

Dat laatste is bij tuning al vrijwel niet te bewijzen. Vraag is bij tunigng dan wel of je de mogelijkheid wilt lopen hier gezeur over te krijgen (hoe klein die mogelijkehid ook is). Als je extra koelers plaatst verander je dan de motor? Zou de CO2-uitstoot daar dan ook nog door toenemen?

Cordoba

Forumguru
@Rallye zoals al aangegeven, betekenen extra koelers, dat de motor langzamer op bedrijfstemperatuur komt, en dus een hogere uitstoot heeft bij een officiele verbruiksrit. (start volgens mij altijd bij koude motor op de rollenbank bij vastgestelde omstandigheden) Het lijkt in eerste instantie wat bizar, maar met de verklaring erbij wel verklaarbaar. Of je het verschil in de dagelijkse praktijk ook kunt meten, dat is dan weer een ander verhaal.

Rallye

Forumguru
De vraag was of het plaatsen van extra koelers gevolgen zou hebben voor je bijtelling (nee, overigens tenzij het BPM-bedrag omhoog gaat, dat zit neem ik aan in de catalogusprijs) of BPM. Juist bij dat laatste zie ik een bewijsprobleem (het uitvoeren van een CO2-test -inderdaad de rollenbanktest, niet het praktijkverbruik dus- voor één auto valt volkomen weg tegen de te verwachten extra opbrengst) en bovendien is juridisch de vraag of door het plaatsen van extra koelers je de "motor van een personenauto in een zodanige staat brengt" dat de CO2-uitstoot hoger is. Valt een wijziging aan aan de koeling onder het begrip "motor"?

micky

Forumguru
Het RDW bepaald uiteindelijk welk trekgewicht er op je kenteken komt, dus als de fabrikant aangeeft 1000KG voor jouw uitvoering, dan zul je de RDW moeten overtuigen dat dit anders moet zijn in jouw geval, als je dit kunt aantonen middels andere dezelfde auto's die wel meer mogen trekken, dan passen ze dit aan (dit heb ik onlangs zelf gedaan met mijn Citroen DS) kun je niets bewijzen dan volgen ze de opgave van de fabrikant, dus ik denk dat koelers oid plaatsen op je auto geen nut heeft. Overigens is dit ook de reden dat ik de 20% Octavia heb besteld ipv de 14%, mijn caravan weegt 1200KG

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Greenline (handgeschakelde 5-bak) met climatronic mag ook 1000kg trekken.
Binnen NL heb ik er overigens wel iets meer achter gehad - tussen 1150 en 1200, schat ik: een flinke Haflinger in een anderhalfpaards trailer. Daar had-ie geen enkele moeite mee, maar dat komt misschien ook doordat ik toen heel netjes 80-84 km/u in 4 bleef rijden en dan heeft hij wel 80% of meer van het max.koppel paraat.

micky

Forumguru
Via een ander forum weet ik (sinds een week of 2) dat je je auto kunt laten keuren voor een hoger trekgewicht door RDW, hier een stukje tekst wat deze persoon ge-"quote" heeft uit een Email aan hem van het RDW, bij deze persoon heeft de keuring plaats gevonden en is zijn trekgewicht ook verhoogt (wel had hij zijn auto laten chippen voor de keuring):

"U vraagt de RDW informatie over het verhogen van uw maximale toelaatbare massa van de te trekken aanhangwagen voor uw Opel.

U kunt inderdaad een aanvraag indienen voor het verhogen van de maximale toelaatbare massa van de te trekken aanhangwagen. Deze aanvraag kunt u via het aanvraagformulier indienen bij afdeling TTV van de RDW. De keuringen worden uitsluitend uitgevoerd op ons testcentrum te Lelystad.

Keuring
Bij de keuring wordt het voertuig beladen tot de maximale massa (staat op het kentekenbewijs vermeld) tevens wordt er een aanhangwagen beladen tot het gewicht wat u als aanvrager wenst. Het gaat hierbij om het maximale massa van het samenstel. Het voertuig + aanhangwagen wordt tijdens de test tegen een helling van 12% geplaatst en moet 5 x vanuit stilstand kunnen wegrijden dit binnen 5 minuten. Tevens wordt de handrem in beide richtingen getest. Dit alles is van toepassing op het wijzigen van de geremde aanhangwagenmassa. Tevens wordt de trekhaakconstructie afzonderlijk beoordeeld. Met door de fabrikant van de trekhaak opgegeven D-waarde wordt het gewenste gewicht uitgerekend/gecontroleerd zodat deze voldoet aan richtlijn 94/20/EG. Het gewenste aanhangwagenmassa mag ook niet hoger zijn dan de maximale massa van het voertuig.

Het zijn relatief zware proeven voor voertuigen (in de praktijk houdt dit in dat dergelijke testen een hele zware belasting voor de koppeling zijn). De RDW is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door de testen zijn ontstaan. Tevens bent u als aanvrager verantwoordelijk voor de eventuele schade die in de toekomst kan ontstaan na het verhogen van de trekgewichten. U moet hierbij denken aan kosten bij een ongeval na eventuele "metaalmoeheid".

Proeffase test
Deze test is bij de RDW nog in ontwikkeling en kan in de toekomst nog enigszins wijzigen.

Kosten
De kosten zijn afhankelijk van het te keuren voertuig en de daartoe benodigde documenten. De keuring vindt plaats op basis van uurloon (125 Euro). Meer informatie hierover kunt u krijgen bij afdeling TTV."

erik2907

Actief lid
Niets voor niets dus dat het maximale trekgewicht 1.000 kg is!(U moet hierbij denken aan kosten bij een ongeval na eventuele "metaalmoeheid")

micky

Forumguru
@erik2907 tja dat deel is natuurlijk puur om alle aansprakelijkheid uit te sluiten, maar de greenline mag maar 1000kg trekken terwijl de greentech 1500kg mag trekken, in dit geval denk ik dat het technisch gezien heel goed mogelijk is, dit op te hogen, wel zul je eea moeten controleren mbt eventuele veranderingen in de 14% bijtelling, ik heb nl. geen idee of dit er iets mee te doen heeft, maar vaak zie je hier een heel laag trekgewicht.

erik2907

Actief lid
Een Greentech is toch een Benzine en een Greenline een Diesel, twee totaal verschillende motoren!

Laatst bewerkt:

erik2907

Actief lid
In Duitsland:

Anhängelast, gebremst bei 12% / 8% Steigung (max. kg) 1.000/1.200*

* Gegebenenfalls ist eine Umrüstung des Kühlkreislaufs erforderlich.

Misschien maar eens een procedure beginnen bij de EG dat er verschillend gekeurd wordt binnen ÉÉN Europa. In Duitsland mag er 1.200 kg getrokken worden. Echter bij ritten in de bergen is een hellingspercentage van 8% dan het maximale.

http://www.skoda-auto.de/sitecollectiondocuments/pdf prospekte/fabia_hk_2014_03.pdf

RefleCs

Forumguru
Ik heb een 1.2 TSI Fabia Combi in de Scout uitvoering met 105pk en volgens RDW mag deze ook 1200 kg trekken.

Bovenaan Onderaan