ontluchten koelsysteem

kees klus

Nieuw lid
Skoda forum, even voorstellen Kees Rij zelf nu al wat jaartjes een goede fabia 2 hatchback. Ik klus wel eens wat, en in deze auto past veel en hij brengt me trouw bij elke klus. Nu heb ik een kennis die vroeg of ik de koppakking van een fabia 1 hatchback kon vervangen. na wat onderzoek ben ik er aan begonnen.
Motor loopt nu weer maar.... ik vul het koelsysteem. laat de motor lopen, de motor word warm radiator ook. maar voordat de fan aanslaat begint de koelvloeistof uit het reservoir te lopen. Gloeiend heet. Fan thermostaat losgemaakt, in een hete kop thee gehangen, en dan gaat de fan aan. Bij het vullen is me opgevallen dat er lucht in de radiator slang vanaf bovenkant motor naar radiator blijft. Ik denk dat dit geen goede doorstroming geeft naar de radiator. Om een en ander uit te sluiten had ik ook de koelwater thermostaat er al uit gehaald. Hoe ontlucht je nadat het gehele systeem leeg is geweest? alvast mijn dank
 

Pindasaus

Forumguru
Begrijp ik goed dat je de dop niet op het reservoir hebt gedraaid?

De dop is nodig om het kookpunt van de koelvloeistof te verhogen. De vloeistof is niet overal in het systeem even heet, het kan best dat hij al > 100 graden is in de motor, terwijl hij bij de radiateur / temp sensor nog niet warm genoeg is om de ventilator aan te laten slaan.
 

kees klus

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reactie. De dop heb ik niet op het reservoir gedraaid dacht dat het wel makkelijk zou zijn om gelijk bij te vullen als er lucht uit het tankje kwam.
wist niet dat de dop erop cruciaal zou zijn. Eerst heb ik nu een ander klein probleempje. De aftap plug lekte en ik wil graag de plastic radiator flens aan de onderkant radiator eraf halen. Ik heb het ijzeren beugeltje omhoog geschoven en dacht dat hij er nu af getrokken kon worden maar er zit geen beweging in. Wat moet ik nog meer doen om dat los te krijgen?
 

Ted

Forumguru
Het ijzerbeugeltje hoef je er niet af te halen, slechts een stukje open trekken en dan moet je gaan wrikken en vervolgens komt hij los. Althans zo ging het bij mij onlangs.
 

kees klus

Nieuw lid
De aftap flens van de radiator eindelijk binnen gekregen en erop gezet, koelsysteem gevuld. Daarna de temp sensor op de koelwaterthermostaat eraf gehaald. daar blijkt op dat moment geen koelvloeistof in te zitten. Daar ook nog een halve liter erin gegooid.
Nieuwe dop of het tankje! Alles werkt nu! motor word warm radiator ook, en de koelvin slaar ook aan. Geen water uit het koelwater reservoir. Bedankt Forum:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan