Ontgrendeling rugleuning stuk

skoda

Nieuw lid
Bij mijn fabia 2006 gaat er een deel van de rugleuning achterbank niet meer plat. De hendel om hem te ontgrendelen is lam, het lijkt alsof er iets inwendig is gebroken.
Nu heb ik in dit forum naar zo'n probleem gezocht en ook gevonden van ene prins, maar hierin wordt uiteindelijk geen oplossing aangedragen. Kent iemand het euvel want kennelijk komt het vaker voor.
groeten Ben
 

Cordoba

Forumguru
Komt mij ook vaag bekend voor. Overigens is het systeem bij vrijwel alle VAG-auto's identiek, dus je kan ook zoeken bij andere Skoda-modellen of bijvoorbeeld Seat of VW of je daar een soortgelijk probleem vindt.

Overigens wat voor Fabia hebben we het over: een hatchback, sedan, of de combi?

Je kunt de boel loshalen en kijken of je het probleem kunt oplossen, of anders op de sloop een andere rugleuning scoren. Voor een combi kun je het als volgt aanpakken:
- verwijder de rollo
- schroef het hoekstuk van de 'hoedenplank' los, en verwijder dat (als er tenminste niet één schroef net wordt afgedekt door de vastzittende rugleuning, daar twijfel ik over)
- verwijder de zittingen van de achterbank
- onder aan de rugdelen zit bij het 'scharnier' een soort ring met een inkeping. Door een schroevendraaier in die inkeping te zetten, kun je de ring draaien, en komt de onderkant van de rugleuning los
- je kun nu voorzichtig proberen om het rugdeel los te halen: eerst aan de portierzijde de onderkant van de rugleuning wat naar voren, en dan kun je vervolgens het hele rugdeel in de richting van het portier schuiven, waardoor het rugdeel los moet komen.
- als je het rugdeel los hebt, kun je bekijken of je het probleem kunt vinden, en of het te verhelpen is, of dat er een ander rugdeel moet komen.
 

Monteurtje

Forumguru
Je bent 3 of 4 onderdeeltjes nodig. De pen die je omhoog trekt is onderaan afgebroken denk ik.
Onderdelen zijn los verkrijgbaar. En kan dus eenvoudig gerepareerd worden.
 

skoda

Nieuw lid
Joske het is inderdaad zo dat positie 14 is afgebroken. Nu heb ik aan de andere kant de rugleuning kunnen demonteren daar ik hier als ik deze naar voren kantel bij het ontgrendelmechanisme kan komen. Maar de andere kan ik dus niet naar voren kantelen en zodoende zie ik ook het ontgrendelingsmechanisme niet. Stel dat ik dit via wat wroeten met een schroevendraaier kan ontgrendelen dan zit de rugleuning altijd nog vast met de verankering aan het chassis Monteurtje heeft het over een eenvoudig klusje maar ik zie even niet hoe ik zonder het e.e.a. te slopen dit kan herstellen
grtn Ben
 

Monteurtje

Forumguru
Je moet via de kofferbak met een schroevendraaier beetje pielen en de rugleuning ontgrendelen.. Je kunt even bij de andere kan kijken waar je tegenaan moet drukken.
 

nanette

Nieuw lid
aangezien ik zelfde euvel heb met mijn skoda fabia combi uit 2010 benieuwd naar hoe dit afgelopen is en wat voor prijs er betaald is...
 

nanette

Nieuw lid
hm, zou jammer zijn... Heeft iemand hier een idee of het een vrijwel onmogelijke klus is voor monteurs om het defecte grendelingsmechanisme in de achterbank te repareren of word ik belazerd door een gerenommeerde garage?
 

nanette

Nieuw lid
voor de dealer-garage ook dus eerst de bankleuning er maar laten uithalen, dan kunnen we rijden. wachten op onderdelen duurt lang dus over een week of twee zien we verder ;)
 

Cordoba

Forumguru
Wat zou je moeten betalen voor de reparatie?
Achterbanken zijn vaak redelijk goedkoop omdat er wel regelmatig alleen de voorstoelen verkocht worden, maar zelden een achterbank of een deel ervan. Als je een achterbank met een gangbaar motief hebt, moet je makkelijk een ander rugdeel kunnen scoren. Ik weet niet in welk deel het probleem zit: het smalle deel gaat er makkelijker uit dan het brede deel, maar met een paar minuten prutsen en een schroevendraaier heb je het er uit. Plaats een een foto van je bekleding en geef aan welk deel van de achterbank het zit.
 

Srananmang

Senior Member
Inmiddels in 2020, welke naam heeft de onderdeel?
Heb deze aan de rechterzijde afgebroken(zo gekocht) en toen per ongeluk die aan de andere kant(2zits rugleuning) afgebroken:cry:

Nu ben ik op zoek, maar geloof dat ik niet het juiste woord heb...

Hoe noem je de hendel/handvat/trekknop waarmee die de pin omhoog haalt(ontgrendeld)?
 
Bovenaan Onderaan