Onscherp sturen en gevoelig voor wind,wegtype

tim_j

Senior Member
Goedeavond,

Mijn Octavi greenline tdi van 2014 met inmiddels 212duizend km ervaring is in de loop van de jaren langzaam aan zompiger gaan sturen. Het lijkt erg op gewone slijtage. Zit nu op een punt dat ik er klaar mee ben en het opgelost wil hebben. :jaja:

Wellicht herkend iemand het en heeft succesvol onderdelen vervangen?

War gebeurd er:
1. Feedback in stuur vaak niet duidelijk.
Stuur luistert niet altijd goed naar mij, voorbeeld: ik zet een beetje druk op het stuur om een zeer flauwe bocht op de rijksweg te nemen.
Auto luistert niet echt op lekker naar mn kleine stuurdraai: beetje zompige weerstand in het stuur.

2. Helling af in bocht:
Richels en hobbels tegenkomen is het even spannend hoe de auto reageerd. Het lijkt de achterophanging waarvan de geometrie kort te veel veranderd door de dreun.
(Van Brienenoordbrug naar beneden)

Sinds wanneer:
123k km in 2019. Langzaam aan erger geworden tot 212k in 2022.

Wat is er vervangen mbt wielophanging:
Alles is 212k oud op de volgende stukken na;
-Schokbrekers voorzijde, bij dealer, originele delen.
-Uitlijnen.
-Achterschokbrekers.
-Bandenwissels.
Bovenstaande heeft niet geholpen.


Zit zelf te denken aan de draagarmrubbers voorzijde. Wil dit vervangen voor complete armen van Febi incl rubbers en stuurkogel.

Ben zelf kundig genoeg om wielophangingsdelen te vervangen. Zijn er tips om het eea na te lopen?
 

Cordoba

Forumguru
Bij veel VAG-modellen laten de achterste draagarmrubbers het afweten na verloop van tijd, dus de draagarmen compleet met rubbers vervangen zou dat fors moeten verbeteren. (Er blijven natuurlijk altijd nog delen met slijtage zitten, dus het zal niet 'als nieuw' worden)
 

tim_j

Senior Member
Niet als nieuw is niet erg, auto is tenslotte niet nieuw.
Deze week met meerdere auto’s gereden dus allerlei rijgedrag kunnen ervaren, het eerste wat opviel in mijn eigen auto is dat de voorzijde wat. ‘Losjes’ voelt. Van het weekend ga ik de voorste ophanging nalopen op ruimte in de rubbers.
De achterzijde is opgelost met nieuwe Bilstein b4.
 
Laatst bewerkt:

Joh@n

Forumguru
Het wat vage sturen met de Octavia 3 heb ik een stuk minder zien worden met wat aanpassingen door @Rainesh . Volgens mij heeft het te maken met de "stevigheid" van de stuurinrichting. Dat zwabberen en wazige was daardoor bij mij in ieder geval weg. Misschien ook nog eens een optie om te proberen?
 

tim_j

Senior Member
Niet als nieuw is niet erg, auto is tenslotte niet nieuw.
Deze week met meerdere auto’s gereden dus allerlei rijgedrag kunnen ervaren, het eerste wat opviel in mijn eigen auto is dat de voorzijde wat. ‘Losjes’ voelt. Van het weekend ga ik de voorste ophanging nalopen op ruimte in de rubbers.
De achterzijde is opgelost met nieuwe Bilstein b4.
Het is opgelost met nieuwe draagarmrubbers bij de voorwielen. Met name de achtersten worden zacht en zompig.
 
Bovenaan Onderaan