onregelmatige motorloop

John Korsten

Nieuw lid
ik rij in een Octavia 20 tdi van 2008 met dsg. Ik heb al langer de klacht dat tussen de 1600 en 2000 toeren er een schommeling is in het toerental. Dit gebeurt zowel op de cruisecontrole alsook bij normaal gas geven. Daar dit precies het toerental is bij onze maximaal toegestane snelheden (100 en 120) is dit best irritant. Zijn er nog meer mensen die dit probleem hebben, of een idee hebben hoe dit komt. Het kan in ieder geval geen vervuiling in het brandstofsysteem zijn daar ik zeer regelmatig het Super Diesel Additieve van Liqui-Moly in mijn brandstof gooi (dit werkt echt super). Ik hoor graag een reactie.

Captain Hook

Forumguru
Ik zou eerst eens stoppen met 'vreemde' dingen bij je brandstof te kiepen. Zeker een pompverstuiver motor is daar niet blij mee. Is zonde van je geld.

Rijd eerst eens een volle tank met gewone diesel (ZONDER toevoegingen) leeg en blaas af en toe de roet eens uit je systeem (pas na minimaal 20 minuten opwarmen).

En check bij je dealer of je alle beschikbare ECU/DSG software updates hebt gehad.

Suk6!

Ik heb hetzelfde gehad met mijn O2 2.0 tdi.
Momenteel werk ik al weer een half jaar in Belgie en rij dagelijks langs een witte pomp met goedkope diesel 1.029 p/l. In het begin heb ik daar bijna wekelijks getankt totdat ik begon te merken dat mijn auto slecht begon te lopen en vooral bij rustige rijden tussen de 1500 en 2000 begon in te houden. Vervolgen 2 keer bij de shell getankt en het probleem was helemaal weg.
Ga eens na waar je tankt en probeer anders eens een andere pomp uit. En stop met allerlij middeltjes in de tank te gooien.

Monteurtje

Forumguru
Hallo John.

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt en weet ook de oplossing.
Als je tenminste het nieuwe type 2.0 L tdi hebt. Met nog maar 1 nokkenas en een roetfilter affabriek.
Dit heeft met de EGR temaken. Het is lastig om het zo even uitteleggen. Maar de oplossing is wel een beetje uitteleggen.
Achter op de motor terhoogte van de cilinderkop en net boven het roetfilter, daar komt een leiding van onder naar de EGR klep. Hier zit een pakking tussen. Deze moet er tussen weg en er moet een nieuwe metalen pakking met een gat van 10 - 11 mm tussen. Onderdeel nummer zal ik later posten. En weet niet of die al via Skoda leverbaar is. Wel via Seat. Als je heel handig bent met sleutelen is het te doen. Als je de inlaatbuis/slang weghaalt en je kijkt achter de motor zie je de aansluiting zitten. Succes. En informeer maar eens bij de dealer, misschien dat ze het bevestigd en anders kun je ze het even uitleggen. Ik zal morgen even het onderdeelnummer posten.

Bovenaan Onderaan