Onregelmatig ronk/ratel bij koude start.

Danielk

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Sinds kort, na het vervangen van de motorolie, heeft de motor bij een koude start een onregelmatige ronk totdat het toerental daalt. Mijn motor Klinkt precies zoals in deze y.t. vid. (wilde een eigen fragment posten, maar kwam dit zojuist tegen)


Volgens posts op deze vid zou dit eventueel de distributieketting tussen de twee nokkenassen kunnen zijn? Wel vreemd dat dit direct optreed na het vervangen van de olie.

De motor bedraagt een 2.0FSI - BVY
 

Danielk

Nieuw lid
Ik weet vrij zeker dat ik er geen slaolie in heb gedaan. ;) Enig idee hoeveel het zou kosten om de ketting te laten vervangen, of of er goede handleidingen zijn voor het zelf doen?
 

Antera

Donateur
Goede handleidingen? Het is maar net hoe handig je zelf bent dit is een aardig werkje en komt erg secuur.

Van nieuwe olie zou kunnen als je te dunne olie erin hebt gedaan tov de oude/geadviseerde en de kettingspanner dit niet zo fijn meer zou vinden na de nodige kmters.
 

brepus13

Forumguru
Ik zou eens een afspraak bij de garage inplannen.... VAG techniek rekent een 1000€ ongeveer voor vervangen van de ketting.
 

Danielk

Nieuw lid
Goede handleidingen? Het is maar net hoe handig je zelf bent dit is een aardig werkje en komt erg secuur.

Van nieuwe olie zou kunnen als je te dunne olie erin hebt gedaan tov de oude/geadviseerde en de kettingspanner dit niet zo fijn meer zou vinden na de nodige kmters.

Iets hoe ik te weten kom wat er precies los moet, het gereedschap welke ik nodig heb, eventueel wat de kritieke puntjes zijn om op te letten en met hoeveel torque de boel weer aangedraaid moet worden. Zodat ik er niet blindelings in ga. Ik snap dat dit inderdaad secuur werk is, als ik de timing van de nokkenassen iets verkeerd heb, grote kans dat het einde oefening is voor de motor. Hoewel ik voorheen nooit aan auto's heb gesleuteld is secuur technisch werk met eventueel desastreuse gevolgen mij niet onbekend. =) Voor mijn brood bouw ik namelijk onderzoeksopstellingen.

Wat ook scheelt is dat ik dit misschien in de garage van mijn neef kan doen onder zijn toeziend oog.
Maar ik ben er inderdaad nog niet helemaal uit of ik dit zelf wil gaan doen, het lijkt mij best leuk om te doen, maar ik heb ook geen zin om mijn motorblok een vervroegd graf in te sturen.

De olie welke ik gebruikt heb is 5W30, zoals in het onderhoudsboekje gegeven is. De olie welke eruit kwam was wel behoorlijk zwart. Ik kan mij voorstellen dat de oude olie niet meer zijn originele viscositeit had, en dat met vervangen ineens een hoop kan veranderen. Maar waarschijnlijk zoals Desperado zij, puur toeval?
 

Danielk

Nieuw lid
Ik zou eens een afspraak bij de garage inplannen.... VAG techniek rekent een 1000€ ongeveer voor vervangen van de ketting.
Dat ga ik doen, ik zal laten weten hoeveel zij ervoor vragen. Ik heb hier nog wel een oude post gevonden met dezelfde motor en probleem: https://www.skodaforum.nl/forum/i/ratelgeluid-2-0-fsi.33295/#:~:text=Volgens de dealer is het,Kosten 450 Euro.

Hij heeft het over een totaalbedrag van 400-450 euro, dan klinkt 1000 euro als een behoorlijk bedrag waarvoor ik misschien het risico wil lopen en het zelf wil proberen. :pieker:
 

Tees

Donateur
Als je nog nooit aan een auto gesleuteld hebt, zou ik zelf echt geen distributieketting vervangen. Één foutje en tis einde motor (en daarmee meestal auto). Ik ben behoorlijk handig, en sleutel sinds een half jaartje zelf aan m'n auto, maar een distributieriem vervangen? :nono: En dat geldt voor heel velen hier.
Maar als je t echt heel graag zelf wil gaan doen, kan ik best even in ElsaWin de instructies voor je opzoeken.

450 euro lijkt mij erg aan de lage kant voor het vervangen van een distributieketting trouwens, meestal zit je toch aan minstens 600, en, afhankelijk van de motor, richting de 1000.
 

Danielk

Nieuw lid
@Danielk : welke brandstof tank jij met je FSI..?

98 op aanraadde van de dealer.

@Tees
Juist ja, het risico is wel groot inderdaad, maar misschien met de hulp van mijn neef als ervaren montuer. :pieker:

Ik kan '64rhfx' uit de post eens aanschrijven om te vragen waar hij dit heeft laten doen. Ik denk dat een ervaren monteur welke dit klusje vaker heeft gedaan niet veel langer dan een halve dag ermee bezig zou zijn?
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
@Danielk

de genoemde prijs heb ik gewoon van de site van vag techniek gehaald hoor. Er zijn zelf garages die richting de 1500€ gaan. Als je het kan laten doen voor 450€ dan zou dat lekker zijn. Laat vooral weten hoe gegaan is.
 

Danielk

Nieuw lid
@brepus13 Ah oke, duidelijk. Ik zal eens informeren bij verschillende garages wat een beetje redelijke kosten zijn. En ik houd jullie up-to-date waar ik het heb laten doen en de kosten, of het zelf gedaan te hebben. In het laatste geval hopelijk niet met permanente motorschade.
 

Danielk

Nieuw lid
De garages zijn heel voorzichtig met een kostenschatting te geven, ze laten allemaal weten eerst een diagnose te moeten uitvoeren, en het geheel open moeten halen om te zien wat er precies aan de hand is.

Voor mij is het heel duidelijk met de huidige symptomen. Ratel uit kettingkast bij koude start en het dieselachtig geluid van de motor. De symptom die bij iedereen met dezelfde motor duidt op de ketting welke aan vervanging toe is. Ik ben bang dat het bij de garage een hele dure klus gaat worden, rond de 1000,- is wel een redelijke ballpark schatting. Dus ik heb besloten de klus zelf aan te gaan. Ook omdat mij dit een leuke klus lijkt om te doen.

Ik heb een nieuwe ketting en kettingspanner van Febi besteld (goede verhalen over gelezen). Verder pakkingen en al het speciale vw gereedschap voor deze klus aangeschaft. Ook heb ik gelijk een nokkenastaster gehaald voor de HPFP aangezien deze ook zeer vaak slijten en problemen geven bij dit typen motor. Dit alles samen voor de prijs van slechts de spanner bij de dealer.

Verder veel onderzoek gedaan naar waar op te letten m.b.t. de timing. Ik heb veel naslagwerk vergaard via workshop manuals, forums en youtube. Zo heb ik nu meerdere checks in plaats (4 in totaal) om timing te garanderen. Het wordt een lang en lastig klusje, maar ik ben ervan overtuigd dat het wel moet lukken. Ik zal een before en after filmpje maken van hoe de motor klinkt. Hopelijk is de motor tegen de tijd van het after-filmpje niet overleden. Fingers crossed.
 

brepus13

Forumguru
Goede voorbereiding is het halve werk! Heel veel succes en ik hoop dat alles lukt. Leuk dat je ons op de hoogte wil houden!
 

Danielk

Nieuw lid
Even een update en een vraag!

Afgelopen zondag de ketting vervangen, het was een flinke klus maar ik geloof wel dat het gelukt is. De schakels van de ketting misschien wel een keer of 20 nageteld. Ik heb de motor zonder gekke weerstand met de hand kunnen ronddraaien. Waarbij de markeringen welke ik op de nokkenassen had gezet weer uitlijnde. De auto nog niet gestart aangezien ik erachter kwam dat beide carterontluchting slangen en het oliepijlstokbuisje gebroken waren. (allemaal oud bros plastic) Ik wacht nog op vervangende onderdelen voor het afmaken van de klus.

Waar ik nog wel een beetje wakker van lig, en zodoende ook mijn vraag aan jullie. De motor heeft flink wat vuil opgebouwd over de jaren heen, en ondanks vooraf reinigen is met de kleppendeksel eraf halen alsnog wat vuil vanuit de rand van de kleppendeksel in de nokkenas kamer terecht gekomen. Het vuil wat ik gezien heb, heb ik er zo veel mogelijk verwijderd. Ongetwijveld dat ik wat vuil gemist heb. Ik weet niet precies waar deze vuilophopinkjes uit bestaan, maar er zal ongetwijveld wel wat zand mee gekomen zijn. Ondanks dat het om minimale hoeveelheden gaat weet ik niet of dit kwaad kan, en zo ja, wat zou ik hiertegen kunnen doen?

Misschien een keer een goede rit maken, en daarna de olie en oliefilter verversen? Zonde van de vrijwel nieuwe olie welke er nog in zit. :tongue:
 

Danielk

Nieuw lid
Gisteren de laatste onderdelen ontvangen en de klus geklaard. Vingers gekruisd en de motor gestart. WAUW! Direct merkbaar, wat een astronomisch verschil! De motor starte direct en klinkt heel veel stiller en loopt veel soepeler. Geen dieselachtig geluid meer en veel minder schokkerig (nog steeds wel een klein beetje).

Vandaag 40km ermee naar werk gereden en het voelt als een compleet andere auto. Je hoort de motor nauwelijks meer bij het stoplicht, ook de schokkerigheid bij stationair is voor een groot deel weg. Verder lijkt die wat meer power te hebben, en bij een sportievere rijsteil spint de motor als een poes!

Het effect van de ketting vervangen heeft mijn verwachtingen ver overtroffen! :yeehaa:
Ik zal nog eens een voor en na video maken en hier posten wanneer ik er tijd voor vind.

P.S. Mijn vraag in mijn vorige post is nog relevant, iemand een idee?
 

Danielk

Nieuw lid
@brepus13 Uiteraard, altijd jammer als mensen op een forum met een probleem komen, en dan nooit meer terug komen met de uiteindelijke oplossing!

@Peter-036 Oké, ja, ik denk dat ik dat maar ga doen. Ook voor mijn eigen gemoedsrust. Onder de kleppendeksel zag het er allemaal nog redelijk slijtvrij uit, en de motor verbruikt nauwelijks olie. Zou fijn zijn om dat zo te houden, en dan kan de auto denk ik nog een behoorlijke tijd mee!
 
Bovenaan Onderaan