Oneindige DSG7 en tuning perikelen

haassie

Forumguru
Afgelopen donderdag maar weer eens het land doorgekacheld richting TVS om even alle zaken nogmaals door te nemen. DSG tuning en motortuning en even kijken of het e.e.a. nog op elkaar afgestemd is, omdat de boel regelmatig slipt. De motor was recentelijk schoongemaakt bij HBT en loopt al soepeler en schokt minder.

Ik heb het probleem de afgelopen weken echt vaak voorbij zien/horen komen met het vochtige weer, bij zowel koude en warme bak (lees platen), dus had eindelijk iets aantoonbaars,dacht ik. Afgelopen week, een dag of 2 voor de afspraak deed het zich weer echt minimaal voor waarbij ik dus alweer begon te vrezen of het euvel zich wel zou openbaren bij mijn bezoek aan TVS. Je raadt het natuurlijk al...minimaal, ondanks de omstandigheden, koud sneeuwerig/regen vochtig weer, wat normaal "ideaal" is voor de slip. Maar dit ter zijde.

Bij aankomst heb ik eerst met Rico even een rondje gereden met de laptop eraan. In de D, S en handmatig in de 4 en 5 optrekken uit lage toeren, doortrekken hoog in toeren, kickdown etc. Een keer of twee hebben we het gehoord en gevoeld, waarbij de slip ook in de grafiek zichtbaar is. Het voelde echter lang niet zo erg als anders. Daarna terug om de gegevens even te bekijken van de motor en DSG. Motor was gewoon ok en viel ruim binnen de toegestane waarden qua tuning. Met alle reeds uitgevoerde wijzigingen/aanpassingen in de DSG software was de grens wel bereikt. De slip zou wellicht volledig weg genomen kunnen worden door de plaatdruk nog verder te verhogen echter zou dit schadelijk worden voor de bak/platen en na korte tijd tot nog grotere problemen kunnen gaan leiden, hetgeen voor mij geen optie was. Volgende week n.l op vakantie en wil hier dan niet mee gaan experimenteren. Ze hadden hier n.l. al eens ervaring mee gehad met een later gestrande auto. De bak moet n.l. een bepaalde minimale slip hebben echter gaat de dsg7 hier minder goed mee om dan een DSG6 . De DSG6 (platen in olie) heeft zelfs meer slip als een DSG7 (droge plaat) echter schakelt deze vele malen soepeler omdat de boel in de olie ligt. Hoop dat binnenkort eens te ervaren door gewoon bij een dealer langs te gaan, het schijnt echt een wereld van verschil te zijn qua rijervaring.

Daarna is de motortuning verwijderd en heb ik even standaard geprobeerd. Was ineens weer een tam schaap zeg maar alles leek wel veel vloeiender voor mijn gevoel. Ook weer even de laptop en ook nu werd dezelfde hoeveelheid slip toch nog steeds gemeten hoewel minimaal. Het lijkt erop dat met het lagere Koppel/vermogen het probleem minder voelbaar/hoorbaar is en dat het door de tuning versterkt wordt (zo ervaar ik het). Is echter lastig te bewijzen als het probleem zich niet echt uit. Bij terugkomst weer even de gegevens bekeken en besproken. Om het echt te goed te kunnen meten wellicht de auto een keer achterlaten en koud testen een paar dagen. Het probleem zit hem echter niet in de tuning maar in de koppelingen.....en dan met name het materiaal.

We hebben ook nog even twee identieke koppeling sets op de werkbank naast elkaar gelegd, wel andere productie datums....hetzelfde type dus echter met verschillende materialen in de koppelingsplaten....beiden van het merk LuK. Bij het zachte "oude" type voel je bij het toepassen van handmatige druk de platen direct aangrijpen en is de weerstand voelbaar groter (lees minder slip), echter is het materiaal dus zacht en meer gevoelig voor slijtage (bij stock software!!), terwijl bij de harde nieuwere platen bij nagenoeg dezelfde druk de platen veel makkelijker draaien (lees meer slip) echter slijten deze door het gebruikte materiaal toch minder hard en word de slip beperkt door hogere druk op de platen. Echter hebben deze hardere platen als nadeel dat ze minder goed op temperatuur komen en blijven en dat weersinvloeden de boel kunnen beinvloeden.

De enige oplossing (of minimalisering) voor het slip probleem lijkt toch echt het plaatsen van een andere koppeling van het oude type die door aangepaste DSG software minder hard slijt. Dit was recentelijk ook bij een ander gedaan, had al twee maal een nieuwe koppeling van het nieuwe type geplaatst gekregen bij de dealer waarna de slip niet verdween. Met de nieuwe oudekoppeling was het probleem opgelost. Vraag is alleen wil ik deze kosten maken voor minimalisering (het moet gewoon echt 100% weg zijn anders niets) of ga ik voor een andere auto waarbij ik de haat/liefde verhouding met deze auto verbreek (eigenlijk meer met de dsg7). Het is niet schadelijk maar rete irritant!!!
Zelfs de nieuwe autos hebben deze slip. Open youtube en zoek op "Passat b8 slip"

Uiteindelijk hebben we de tuning tussen standaard en "op maat" laten afstellen. Er zit dus nu een mildere tuning op, maar meer dan genoeg om de berg op te komen. Daarnaast is de bak ook nog gereset om hem weer een keer in te laten leren (op mijn eigen verzoek). Maakt waarschijnlijk niets uit maar toch, baat het niet dan schaadt het niet. Eerst in de buurt nog even met de verschillende versnellingen(4 en 5) een paar minuten gereden, achteruit, auto uit aan en herhalen. Daarna naar huis gereden en af toe goed opgetrokken. Moet zeggen dat het tot op heden nog minimaal waarneembaar is. Maar het is nog steeds minimaal waarneembaar!
Eerst maar eens op vakantie en dan beraden wat ik verder wil doen met dit dossier hoofdpijn :banghead:

In ieder geval wil ik Rico en TVS bedanken voor de gespendeerde tijd voor het nader bekijken en uitleggen van het probleem. We houden nog contact over hetgeen we besproken hebben.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat ik vreemd vind, is dan dat sommige nieuwe versies zoals de mijne er geen last van hebben en andere niet. Je zou toch verwachten dat die onderdelen volkomen gestandaardiseerd zijn qua materiaal en identiek zijn.
Een andere mogelijkheid waaraan ik denk en vat dat alsjeblieft niet verkeerd op, is dat er geen verschil is en dat jij iets voelt omdat je er inmiddels "obsessief" op gefocust bent, terwijl een ander (bv mij) niets bijzonders opvalt. Je zou dan eigenlijk eens met de auto van zo iemand moeten rijden om te zien of je al dan niet hetzelfde ervaart. Ik stel de mijne daartoe graag ter beschikking (woon in Amsterdam en ZO Friesland)
 

haassie

Forumguru
Ik vat het absoluut niet verkeerd op maar weet op zeker wat ik met grote regelmaat hoor en daarnaast ook tegelijkertijd zie op de toerenteller....obsessief...misschien maar zeker niet blind en doof en nog genoeg gevoel in het lichaam om het zelfs te voelen inde vorm van schokkerig gedrag in een versnelling. Je gaat er zeker op letten dat is waar maar je kunt er ook niet bepaald omheen haha. Wellicht doet het zich voor bij bepaalde motoren (ik 1.8 tsi, jij?) en een ander vermogen/koppel en doet het zich bij lager koppel niet of in mindere mate voor.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ok, zou kunnen. Bij mij gaat het om een gechipte 1.0 tsi met tevens DSG aanpassing.
Wat een vervelend verhaal. Succes met het vervolg!
 

haassie

Forumguru
Ja idd vervelend....las net ook nog een artikel hier op het forum over een trilling die door een foutieve bobine zou komen....verdachte was de koppeling maar bleek bobine(s) te zijn. Geen idee of deze een bepaalde onderhoudsinterval hebben of gewoon eerst stuk moeten gaan.
 

eriktv

Forumguru
Dank voor je uitgebreide terugkoppeling, mooi om te lezen dat TVS goed de tijd voor je neemt. Uiteindelijk kom je haast uit op ‘producteigenscchap’, zoals Pon ‘t noemt, maar dan met een uitgebreide technische toelichting en een goede diagnose van eventuele problemen.

Ik herken jouw klachten in ieder geval niet en ook vanuit mij het aanbod om eens met een natte DSG-6 te rijden (met TVS motortuning en DSG-optimalisatie), ik woon in Groningen. Succes met de lastige overweging!
 

andrehj

Forumguru
Overigens, vooral vor mensen die nu bang worden om een "DSG-mobiel" aan te schaffen, de koppeling van een manuele transmissie heeft ook een (heel geringe) slip.
Maar dat klopt niet.
De koppeling van een manuele transmissie heeft helemaal géén slip, dit omdat de druk van het verenpakket in combinatie met de wrijvingscoëfficiënt (meer dan) groot genoeg is om het koppel te overwinnen. Als je deze koppeling niet bedient wordt deze door de veren gesloten gehouden.
De koppeling van een DSG werkt fundamenteel anders en precies andersom. Hier wordt de koppeling(en) door veren geopend en gesloten door hydraulische druk. Als je de koppeling dus niet bedient, staat hij open. Dat moet ook wel, want anders zouden in het geval van een storing beide koppelingen tegelijk ingrijpen en je versnellingsbak blokkeren.
De koppelingsdruk van een DSG wordt continu geregeld doordat het toerental van de ingaande en de uitgaande as wordt gemeten, en vergeleken. Aan de hand daarvan wordt continu de koppelingsdruk bijgesteld.
Het is die regelcyclus die in combinatie met het stick-slip-effect van het koppelingsmateriaal de "onrustige" toerenteller veroorzaakt.
Bij een natte koppeling (DQ 250) is dat veel makkelijker te regelen en speelt dit probleem dus minder of niet.
 

haassie

Forumguru
Wil ook helemaal niemand afschrikken en een ieder moet gewoon lekker kopen wat hij of zij denkt dat goed is. Voor mij is dit wel een reden om geen "droge" dsg meer te nemen, of het moet naar tevredenheid gerepareerd worden (maar ja een producteigenschap=niet kapot)....ga nog wel eens "natte" dsg proberen....en dan de keuze herzien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Slip tijdens het aangrijpmoment lijkt me helemaal het probleem niet, daar is-ie toch juist voor bedoeld?

Het is de slip die eventueel optreedt als er flink wordt versneld terwijl de koppeling(en) niet word(t)(en) bediend die bij de dsg voor narigheid kan zorgen en die zich bij een manuele versnellingsbak inderdaad niet voordoet, als het spul in orde is.
 

spikehome

Forumguru
Ik had op mijn golf 1.2 dag een 7 traps.
Nu op de GTI een 6 traps.
Heb het idee dat de 6 traps veel soepeler schakelt.
Al met al ben ik nog niet tevreden met dsg.
Schakelt vaak niet wanneer ik wil.
Is gewoon op toeren en vermogen in geprogrammeerd niks zelf lerend.
Je kan dit wel laten wijzigen door jd ofzo.
Maar dsg ziet geen verkeers situaties en kan daarop niet anticiperen waardoor ik altijd zelf flipper.
Maar vaak is het ook erg gemakkelijk.
Stapvoets in de file is funest voor je platen.
Je weet niet of de koppeling volledig aangrijpt of slipt.
Dat vind ik het grootste nadeel.
 

catch me

Forumguru
Wil mijn o3 bij vvt laten chippen, 1.6TDI 77kw, dsg7 met nieuwe mechatronic.
Afgelopen week telefonisch contact gehad en mn wensen aangegeven, op de vraag of de dsg bak aangepast moest worden werd mij verteld dat dat niet nodig was omdat ze het koppel binnen de marge houden en dit daarom niet hoeft.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hoeft ook niet. De vraag is meer of je zelf tevreden bent over het schakelgedrag. Velen vinden dat het opschakelen in D wel wat later mag en in S wat eerder.
 

catch me

Forumguru
aha duidelijk, twijfel(de) ook niet aan de kennis van vvt maar omdat je er veel over leest, het is mn eerste auto met DSG namelijk, vindt t schakelgedrag wel oke, in eco traag inderdaad, in D wel oke, in S nog maar kort geprobeerd maar dan zou die inderdaad wel iets eerder mogen doorschakelen, maar goed het is niet voor niets de S stand denk ik dan maar, iets wat voor een diesel misschien beetje overbodig is misschien ( net als de flippers aan mn stuur) maar goed zitten wel leuke opties op vint ik en ben tot nu toe erg tevreden
 

Berry1912

Forumguru
Stapjesprobleem DQ200
Het in stapjes oplopen van de toerenteller, ofwel het licht slippen van de koppeling,
is momenteel een groot probleem bij dit type versnellingsbak en wordt veroorzaakt door de huidige DQ200 koppelingen van Volkswagen. T.g.v. de hoge slijtage bij oudere koppelingen is het materiaal van de huidige koppelingen harder/slijtvaster gemaakt. Voordeel hiervan is dat de koppeling minder hard slijt, maar nadeel is dat vooral koud soms slip waar te n........)


Had last van hetzelfde probleem met een 1.6 TDI. Na één keertje niet bij de goedkope pomp diesel te hebben getankt maar bij de BP bleek dat de problemen direct over waren met de oplopende rev counter bij opschakelen. Inmiddels een paar maanden verder en probleem is nog niet teruggekeerd. Mogelijk dat het motormanagement iets anders omgaat met waarschijnlijk betere kwaliteit brandstof. Het lijkt een vreemde verklaring maar ik kan geen andere wijziging aan de auto bedenken waarom dit probleem is opgelost.
Bij mij werkte het en voor andere wellicht een optie dit eens te proberen.

succes.
 
Bovenaan Onderaan