Oneindige DSG7 en tuning perikelen

haassie

Forumguru
Heb mn verhaal al eerder gedaan maar blijf zitten met onderbuik gevoelens.

Ik heb mijn auto in April 2017 na lang zoeken gekocht (122dkm) Na een tijdje echt rijden bemerkte ik dit slippen/stapjes van de DSG7 in met name de 4e, met name bij kouder vochtiger weer. Was bij proefrit niet naar voren gekomen. Daarnaast de 1 naar 2 hik. Ben toen bij TVS geweest via de forumdeal omdat optimalisatie dit zou verhelpen. Bij meting van adaptiewaarden bleek dat de koppelingen versleten waren, welke daarna onder garantie bij de dealer vervangen zijn (ca 126dkm).

Tijdens de zomer (warmer/heet weer) 0,0 problemen gehad met de nieuwe koppeling. Op en neer naar Zuid Italie en na 6000km door naar TVS voor de optimalisatie (rond de 132dkm) ten behoud van de koppeling(?). Adaptiewaarden weer gemeten, optimaal, was immers een nieuwe koppeling. Bak getuned + Motor (op maat), zonder enige afstelling op de rollenbank. Mocht na het tunen even proefrijden en bokte als een gek, na een kleine aanpassing was het bokken verholpen (wat meldingen gewist via de laptop werd gezegd). Tijdje ging het OK. Toen werd het weer kouder/vochtiger weer, voila, en daar is ie weer, de slipjes/stapjes op de toerenteller. Toen de aanpassing laten uitvoeren door TVS die bij een ander forumlid ook is toegepast voor hem oplossing bood. Weer tijdens het proefrijden niet optimaal (echt schokken in 4, Koppel en bak liepen niet synchroon werd gezegd?) en wederom na een kleine aanpassing was het ok. Weer 180km naar huis.

Op advies er maar even een tijdje mee gaan rijden en moest terugkoppeling maar even doorgeven of het probleem verholpen was. De motortuning lijkt OK. Weer leek het DSG slippen even weg (ook tijdens kouder/vochtig)maar de laatste weken is het weer volledig terug. zo F##cking irritant dit:mad: en bijna reden om die auto tegen een boom te parkeren:sterretjes::deuk:.....Hoopte dat de tuning ergernis weg zou nemen en een hoop plezier zou geven.

Ik weet het niet meer, koppeling is al vervangen en was gewoon goed, vóór de tuning heeft plaatsgevonden. Echter de tuning/afstelling tijdens mijn bezoeken geven me nog niet echt het gevoel dat er niets meer gedaan kan worden (ging een beetje chaotisch naar mijn gevoel). Ik hoop alleen dat er door de dagelijkse drukte geen zaken over het hoofd zijn gezien?

Hoe is bij de mensen, die het probleem NIET hebben, de auto getuned? Is dit op de rollenbak gedaan en geoptimaliseerd zoals je bij een naam OP MAAT zou verwachten? Of heb ik OP MAAT verkeerd begrepen? Bij mij werd de ECU eruit gehaald en geprogrammeerd, los van de auto. Pas bij het tweede bezoek heeft de auto na aandringen op de rollenbank gestaan om een vermogens uitdraai te maken. Nou ben ik een beetje een leek in het lezen van zo'n grafiek en weet ik niet of daar nog wat uit op kan maken? Kan hem wel posten, misschien kan iemand hier nog iets uit afleiden?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wat balen. Ik zou er ook helemaal klaar mee zijn als ik je verhaal zo lees.

Plaats je grafiek eens. Er zijn voldoende leden die er (meer) verstand van hebben, en wellicht een 'foutje' ontdekken.

Ik heb mijn O3 DSG7 ook op maat laten tunen + optimalisatie óp de testbank. Zover ik weet is mijn ECU er niet uit geweest, maar is alles rechtstreeks in de auto 'geflasht'.

Telkens die 180km op en neer is ook geen pretje.

Hetgeen je als chaotische omgang ervaarde, kan ik me wel in vinden. Je blijft op deze manier in onwetendheid.

Ik blijf deze even volgen.
 

Arjann

Forumguru
Ecu moet er in sommige gevallen uit om "gekraakt" te worden, in andere gevallen kan die gewoon blijven zitten. Bij mijn S2 moest hij er ook uit. Dit heeft niks met "op maat" te maken. Op maat wil zeggen, voor zover ik weet, dat de auto op de bank word afgesteld (maar misschien verschilt dit per tuner)
 

haassie

Forumguru
Fijnafstelling op de rollenbank is nooit gedaan.

@HarrieSkoda Zoals beloofd de uitdraai van de rollenbank. Misschien kan iemand er iets over zeggen. Tussen de 2000 en 3000 zie je volgens mij echt dippen in de opbouw van het koppel, hetgeen ik zie op mn toerenteller.
 

Bijlagen

  • AA7E405F-667C-419B-9EAE-8892391D327A.jpeg
    AA7E405F-667C-419B-9EAE-8892391D327A.jpeg
    974,7 KB · Weergaven: 253

andrehj

Forumguru
Ik denk dat je je vooral zorgen moet maken over die 350 Nm. Dat is volgens mij (maar ik ben geen tuningexpert) gewoon te hoog, en zal boven het normale regelbereik van je DSG zitten. De mechatronicamodule regelt namelijk de druk op de koppeling. En om die koppeling bij 350 Nm gesloten te houden is gewoon 40% meer druk nodig dan waarvoor de module ontworpen is.
Ik zou teruggaan naar TVS en een op-maat tuning willen waarbij het koppel op 300Nm (of 270Nm) wordt begrensd. Dan heb je vanaf 5500 rpm nog steeds je 215 paarden, maar heeft je bak het veel makkelijker.
Dat hoge koppel heb je bij een automaat toch niet nodig, want als je harder wilt, schakelt de bak wel terug. Bij een automaat is eigenlijk alleen het vermogen interessant.
Precies deze problemen zijn voor mij de reden om de motor ongetuned te laten. De standaard 186 paardjes (en 250 Nm) zijn voor mij genoeg.
 

haassie

Forumguru
Standaard heeft mijn auto 250nm/160pk Er werd tegen mij gezegd dat met de op maat tuning ruim binnen de grenzen van het toelaatbare wordt gewerkt. Daar moet je als leek dan maar vanuit gaan. Deze leek merkt wel dat zoals het nu is niet goed is. Ik ga gewoon die grafiek nog een keer voorleggen om te zien of zij dit normaal vinden en hopelijk kunnen ze een gaatje vinden om het een keer goed af te stellen. Kost immers gewoon 700eu
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat koppel is op zich niet zo gek bij tuning en deze bak. Ik geloof dat men bij JD ook 340 Nm aanhoudt. Er wordt dan wel voor gezorgd dat het koppel er wat later in komt. Die fabrieksmatige beperking tot 250 Nm is overdreven voorzichtig, maar ook niet zo gek omdat men moet rekening houden met mensen die als een idioot rijden en dan moet het zaakje ook heel blijven.

Maar ik denk dat wanneer ik een auto zou hebben met rond de 200 PK, 250 Nm en DSG, ik het ook mooi zat zou vinden
 

andrehj

Forumguru
OK, maar in de tijd dat mijn auto op 186 pk werd gemeten, werden er meerdere gemeten. Die zaten allemaal rond de 180 a 185 pk. Ik ga er even vanuit dat de auoto van @haassie ook in die buurt zit.
 

haassie

Forumguru
@andrehj mijn auto zou standaard 160pk moeten hebben, is echter niet vooraf gemeten.

Zojuist de mail naar TVS verstuurd en hopelijk willen we ze er nog eens goed hun licht op werpen. Hopelijk kunnen ze het tot één geheel smeden, zodat de geadviseerde tuning op maat (eventueel met lager koppel) en DSG optimalisatie daadwerkelijk op elkaar afgestemd zijn.

Ik twijfel absoluut niet aan hun kunnen, maar het is meer de tijdsdruk die ze parten speelt.
 

Bakboord1

Forumguru
Ben ik de enige die het vreemd vind dat de dippen voor tuning ook terugkomen na de tuning. Meestal haalt een tuning die er wel uit. Naar mijn menig is dit een erg rommelige curve.

Edit: zie nu pas dat de blauwe curve wielvermogen is i.p.v. een run voor de tuning.
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Er is inderdaad vooraf niets gemeten. Alleen de staat van de koppelingen. Op het moment van tunen waren deze zo’n 6000km “oud”

Verders ecu eruit programmeren en er weer in...klaar?
 

Arjann

Forumguru
Dat is niet "op maat" lijkt me. De mijne is (ergens anders) vooraf gemeten, getuned, weer gemeten en toen nig wat verder afgesteld. Totaal 4 runs op de bank gedaan. Maar nogmaals, misschien verschilt dit per tuner. Gewoon hun reactie afwachten, en hopen dat ze het op kunnen lossen voor je
 

CDK

Forumguru
Heel vervelend dat je niet tevreden bent, maar hier lopen wel 2 zaken door elkaar. Motortuning en DSG aanpassing. Volgens mij (als ik goed lees) hebben we hier uitsluitend te maken met een DSG probleem, de koppeling is vervangen namelijk. Iets loopt daar niet lekker, dat heeft niets met op maat of wel of geen rollenbank te maken. Een DSG aanpassing moet je altijd rijdend testen en ervaren hoe het schakelgedrag is. De uitdraai van de rollenbank die gepost is zitten geen pieken of dipjes in die je zou moeten kunnen voelen. Mijn advies is om toch nog eens de bak software of wellicht de mechatronic te laten checken. 350Nm is geen enkel probleem voor deze bak, ik heb ze zien passeren tot 400Nm met aangepaste software met standaard hardware.
 

haassie

Forumguru
@Corné de Kluijver Na het eerste bezoek de koppeling laten vervangen door de dealer.De andere twee zaken die onder hetzelfde dak zijn aangepast na 6000 probleemloze km's. Ik weet niet meer waar het hem in zit (motor/dsg/mechatronic). Alles hangt wel aan elkaar en als een kleine parameter niet klopt kan het zo maar mis gaan lijkt me. Ik neem aan dat zij dat toch moeten kunnen aangeven, daarom misschien even wat grondiger kijken. Nogmaals die mannen hebben er echt wel verstand van en ik hoop alleen dat ze de ergernis weg kunnen nemen. En die dipjes zijn echt wel waarneembaar. Als dat niet mogelijk is dan wellicht een lichter tuning of helemaal geen tuning meer.
 

Cordoba

Forumguru
De dip's in de grafiek, zijn niet zozeer dips, maar meer plateau's waar de stijging van de grafiek ineens overgaat op een vlakke lijn. Daarom vraag ik me af of de grafiek eigenlijk al niet aangeeft dat er slip zit op de koppeling, waardoor de toename van vermogen even niet wordt gemeten. (de rollenbank meet tenslotte op de wielen, niet op de motor)
 

haassie

Forumguru
Ik heb terugkoppeling gekregen van TVS.

- Microslip DSG: antw: Dit is een bekend fenomeen met name met het nieuwe type koppelingen. Oplossen middels software lijkt onmogelijk. Oplossing de 14dkm oud koppeling laten vervangen door een nieuwe koppeling van het oude type. WTF? Ik ga geen 1100 eu er tegenaan gooien om te zien of dit misschien helpt? No cure no pay dan maar als men zo overtuigd is?Zou niets te maken hebben met de motortuning in combinatie met de DSG optimalisatie.

-Rollenbank meting: antw: Op een bank heb je problemen met heatsoak,luchtstroom,vermogensafgifte,opspoelen turbo. Volgens TVS is de lijn wél strak en zou ik moeten vergelijken met tuners onderling.

Hoe moet je dat doen in godsnaam doen dan?

-Mijn vraag of tuning weghalen zou helpen en terug naar standard motor + alleen DSG optimalisatie: Gaat de DSG niet soepeler van schakelen en dat het niet meer soepel schakelt zou komen door het nieuwe type koppelingen (ander material). Oplossing hetgeen eerder geschreven (koppeling vervangen)

-Een keer opnieuw beginnen en er echt even de tijd voor nemen: antw: Waar te beginnen? Bijgesloten gekregen een logbestand van de motortuning waar ik dan mijn Eigen conclusie maar uit moet trekken als ik er al technisch iets wijzer uit zou kan worden. (txt even renamen naar csv).Hetgeen er op zou duiden dat er een na afstelling is geweest.

Iemand die daar iets wijzer van wordt, ik in ieder geval niet.

Ga nog maar eens bellen om te zien of we iets concreter tot een doelgericht stappenplan kunnen komen.
 

Bijlagen

  • 44-RPR-7 log motor bij na afstellen.txt
    5,6 KB · Weergaven: 47
Bovenaan Onderaan