Onduidelijkheid in pakketten met extra luidsprekers

Wat ik tijdens het bestellen van mijn Citigo erg vreemd vond en tot op heden nog geen antwoord op gekregen heb:

Bij de opties en pakketten zijn er 2 pakketten die een overlap hebben met elkaar, zo lijkt het tenminste.

Ik heb een Elegance besteld met daarbij het Media pakket en het Travel pakket:

  • Media pakket
    Extra 4x20W luidsprekers en multimediahouder in de middenconsole
  • Travel pakket
    Cruise control, vier extra luidsprekers, boordcomputer en een in hoogte verstelbare passagiersstoel
Standaard zitten er op de Elegance toch al 2 luidsprekers. Dus, hoeveel krijg ik er dan straks? 2 + 4 + 4 = 10? Indien het er maar 6 zijn, dan betaal ik er 4 teveel.

Is dit iemand al opgevallen en is daar ook al een antwoord op?
 

Phaedros

Nieuw lid
Ik ben ervan uitgegaan dat de vier extra luidsprekers in het travelpakket dezelfde vier zijn als die in het mediapakket. Daar is mij door de verkoper verder niet op gewezen, eerlijkheidshalve heb ik het ook zelf niet aangekaart.

In de VW Up zijn er maximaal zes luidsprekers in de meest luxe configuratie, ik neem aan dat dat voor de Citigo niet anders is. Alleen weet ik niet hoe het dan zit met de 'multimediahouder'. Is volgens mij alleen maar een beker met rubberen deksel en daarin een uitsparing om je telefoon te plaatsen, maar of dat nou dik 100 euro waard is? En misschien wordt die houder ook wel meegeleverd met het travelpakket...

Even contact opnemen met je dealer dus, naar mijn mening betaal je anders teveel.
 
Even contact opnemen met je dealer dus, naar mijn mening betaal je anders teveel.

Precies! Bij het bestellen was het me reeds opgevallen. Alleen wist de dealer er ook niet meer dan geschreven stond op het papiertje. De dealer zou eea navragen alleen tot op heden nog niet meer duidelijkheid.
Nu heb ik een prima dealer en vertrouw ik er op dat we er bij de eindafrekening wel uitkomen.
 

pvaken

Lid
Volgens mijn dealer worden de extra speakers niet op het travel pakket geleverd.

Jij hebt een tour uitvoering besteld waarbij het heel erg onduidelijk is of en hoeveel speakers je nu bij het travel pakket krijgt.
De tour is op basis van de Ambition, waarbij je als je het travel pakket erbij neemt, 2 extra speakers krijgt.
Ook bij de radio als losse optie krijg je 2 extra speakers.
Gezien de prijs van het travel pakket, het feit dat er al een radio in de tour uitvoering zit, mag je er toch wel vanuitgaan dat hier dan extra speakers bijzitten.
Anders betaal je wel heel veel voor de cruise control, boordcomputer en verstelbare bijrijders stoel ten opzichte van de meerprijs bij de ambition.

Ik heb ook een tour besteld met travel pakket en ga toch maar eens navragen bij mijn dealer of er nou wel of geen speakers bijzitten.
anders wordt het denk ik toch een ambition met de nodige pakketten, dat scheelt maar een paar tientjes ten opzichte van de tour.
 

Phaedros

Nieuw lid
Volgens mijn dealer worden de extra speakers niet op het travel pakket geleverd.

Vreemd. Ik heb hier twee identieke prijslijsten liggen en daar staan toch echt de extra speakers vermeld bij het Travelpakket van de Tour. Dit is door de verkoper ook zo opgesomd toen ik een offerte liet maken. Voor mij waren die extra speakers dé reden om het Travelpakket te nemen. Ik had ook het Mediapakket kunnen kiezen voor 130 euro, met diezelfde speakers, maar voor slechts 169 euro meer ook nog eens cruisecontrol en een in hoogte verstelbare passagiersstoel haalden mij over de streep om toch voor het Travelpakket te gaan. Deze laatste twee zaken heb ik niet echt nodig, ik rijd met deze auto enkel korte afstanden en grotendeels alleen. Maar cruisecontrol kan die enkele keer met langere afstanden wel een verademing zijn, plus dat beide zaken mogelijk later positiever gewaardeerd worden bij inruil dan wanneer deze opties ontbreken. Om die reden toch het Travelpakket genomen in plaats van het Mediapakket.

Goed, m'n Citigo is volgende week rijklaar, ik ga er ondanks deze twijfelberichten vanuit dat ze er gewoon in zitten, zoals het in de prijslijst staat. Zou het ook raar vinden als dat niet zo zou zijn, in het Travelpakket van de Ambition (waar de Tour op is gebaseerd) zitten ze namelijk ook. Dat pakket is weliswaar 50 euro duurder, maar dat is inclusief de radio bij en die is al standaard op de Tour.
 

Phaedros

Nieuw lid
Hmm... dat klinkt niet goed. Zo kan ik ook wel een actiemodel aanbieden. Een paar honderd euro voordeel beloven, maar ondertussen zijn de pakketten op andere uitvoeringen een stuk aantrekkelijker of bieden die veel extra's. Alleen al het Travelpakket: Op de Tour dus 299 euro en dan krijg je blijkbaar enkel cruisecontrol, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en boordcomputer (en dus niet de beloofde vier extra speakers).

Op de Ambition krijg je voor slechts 50 euro meer in datzelfde pakket én een radio (t.w.v. 210 euro) én extra speakers (130 euro). Bizar. Je mag er toch vanuit gaan dat een uitvoering die gebaseerd is op de Ambition minimaal dezelfde uitrusting meekrijgt bij gelijknamige pakketten...

Sterker nog, als het expliciet in de Tour-prijslijsten staat die ik eind mei bij twee verschillende dealers heb gekregen en de inhoud van dit pakket vervolgens ook nog eens opgelezen is door de verkoper, mag ik er toch op vertrouwen dat het klopt. Ben bij twee dealers de hele optielijst langsgegaan (in het geval van de Tour was die niet zo heel lang) en beiden hebben met geen woord gerept over het Mediapakket, nadat ik te kennen gaf het Travelpakket interessant te vinden. Logisch ook, want de vier speakers van dit Mediapakket werden ook genoemd bij het Travelpakket en meer dan zes speakers in zo'n kleine auto lijkt me ook wat overdadig.

Als ik dit allemaal geweten had (en als Skoda z'n prijslijsten gewoon op orde heeft en verkooppersoneel ook de juiste instructies geeft, want er zijn nog steeds dealers die een Tour aanbieden met 'Travelpakket met o.a. zes speakers'), dan had ik het Mediapakket genomen in plaats van het Travelpakket. Of toch een Elegance, want die komt qua prijs dan wel heel dicht in de buurt en biedt net wat mooiere extra's.

Mijn Citigo is inmiddels al in Nederland gearriveerd, maar als er daadwerkelijk maar twee speakers in zitten, krijgt dit verhaal zeker nog een staartje.
 

pvaken

Lid
Hmm... dat klinkt niet goed. Zo kan ik ook wel een actiemodel aanbieden. Een paar honderd euro voordeel beloven, maar ondertussen zijn de pakketten op andere uitvoeringen een stuk aantrekkelijker of bieden die veel extra's. Alleen al het Travelpakket: Op de Tour dus 299 euro en dan krijg je blijkbaar enkel cruisecontrol, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en boordcomputer (en dus niet de beloofde vier extra speakers).

Op de Ambition krijg je voor slechts 50 euro meer in datzelfde pakket én een radio (t.w.v. 210 euro) én extra speakers (130 euro). Bizar. Je mag er toch vanuit gaan dat een uitvoering die gebaseerd is op de Ambition minimaal dezelfde uitrusting meekrijgt bij gelijknamige pakketten...

Sterker nog, als het expliciet in de Tour-prijslijsten staat die ik eind mei bij twee verschillende dealers heb gekregen en de inhoud van dit pakket vervolgens ook nog eens opgelezen is door de verkoper, mag ik er toch op vertrouwen dat het klopt. Ben bij twee dealers de hele optielijst langsgegaan (in het geval van de Tour was die niet zo heel lang) en beiden hebben met geen woord gerept over het Mediapakket, nadat ik te kennen gaf het Travelpakket interessant te vinden. Logisch ook, want de vier speakers van dit Mediapakket werden ook genoemd bij het Travelpakket en meer dan zes speakers in zo'n kleine auto lijkt me ook wat overdadig.

Als ik dit allemaal geweten had (en als Skoda z'n prijslijsten gewoon op orde heeft en verkooppersoneel ook de juiste instructies geeft, want er zijn nog steeds dealers die een Tour aanbieden met 'Travelpakket met o.a. zes speakers'), dan had ik het Mediapakket genomen in plaats van het Travelpakket. Of toch een Elegance, want die komt qua prijs dan wel heel dicht in de buurt en biedt net wat mooiere extra's.

Mijn Citigo is inmiddels al in Nederland gearriveerd, maar als er daadwerkelijk maar twee speakers in zitten, krijgt dit verhaal zeker nog een staartje.

Je hebt volledig gelijk, zou volstrekt belachelijk zijn als je hetzelfde betaald voor een pakket en er minder voor krijgt.
Aan de andere kant krijg je er wel net zoveel voor als bij de elegance, het travelpakket kost daarbij ook 299 en dan heb je ook geen speakers.
Blijft het verschil met 50 euro voor een radio met 2 speakers wel enorm.
Morgen maar eens langs de dealer, prijs verschil tussen de gewone ambition met paketten en het tour actie model is verwaarloosbaar geworden als dit waar is.
Neem ik liever de gewone ambition, heb je er ook nog stoelverwarming bij.

Slechte zaak van skoda dat ze de folders en prijzen niet op orde hebben.
 

cali05

Forumguru
Dat gaat vast goed komen. Bovendien is een ambition echt minder uitgerust dan een tour. Stel maar eens een ambition samen met de opties die op een Tour zitten zoals airco mistlampen, verwarmde spiegels etc. dan kom je op ergens tussen de 10500 en 11000 Euro.

Ik heb in de korte tijd dat ik de Citigo in mijn bezit heb gehad ook niet de mogelijkheid gevonden om de radio funky zo in te stellen dat de boxen achter beter hoorbaar zouden zijn. Volgens mij zit die mogelijkheid ook niet op die radio. Heb wel gevoeld of ik de boxen kon voelen trillen als ik de radio wat harder zette en toen de conclusie getrokken dat ze er niet inzaten. Overigens was ik van plan om ermee terug te gaan naar de dealer om te horen hoe het zit met die speakers achterin. Zoals bekend is het daar niet van gekomen.

Trouwens vind ik 300 euro voor een CC niet extreem kijk maar eens wat die dingen bij VAG kosten en op onze vorige auto -een aygo- kostte het 675.
 

pvaken

Lid
Vanmiddag bij de dealer geweest en de hele onduidelijkheid omtrent de speakers uitgelegd.
De dealer haalde de prijslijst erbij en vertelde dat de speakers er gewoon in zouden moeten zitten bij een tour met travel pakket.
Nogmaals uitgelegd dat er mensen zijn die een tour geleverd hebben gekregen en dat ze er niet in zaten en hem de verschillende prijslijsten laten zien.
Hij heeft toen in de computer gekeken en daar stond inderdaad een bericht dat de informatie in de prijslijsten niet klopte.
De tour met travel pakket wordt geleverd met 2 speakers in plaats van 4 (of 6).
Hij heeft toen even met zijn sales managers overlegd die inderdaad bevestigde, vanuit een geleverde tour van een klant die ook belde voor ditzelfde probleem, dat de tour inderdaad met travel pakket met maar 2 speakers wordt geleverd.
Dealer kwam toen met een net financieel voorstel voor een extra media pakket waar de extra speakers wel in zaten, hier ben ik mee akkoord gegaan.

Voor de mensen die besteld hebben en nog aanpassingen kunnen doen, ik zou even contact opnemen met je dealer als je de extra speakers echt wilt hebben.
Voor de mensen die de auto binnenkort geleverd krijgen en waarde hechten aan de extra speakers, zou ik het er toch met de dealer over hebben.
Wellicht dat die hier nog wat mee wil doen, lastige blijft wel dat er voor zover ik weet, geen officiële prijslijsten zijn geweest van de tour editie, of ik heb ze nooit gezien.

Ik hoop niet dat ik met dit bericht mensen heel erg teleur heb gesteld.
icon_e_sad.gif
 

Phaedros

Nieuw lid
Dat is inderdaad heel teleurstellend, maar in ieder geval duidelijk. Voor mij waren de extra speakers de hoofdreden om het Travelpakket te nemen, omdat ik een redelijke audiofiel ben (tot op zekere hoogte, ga geen duizenden euro's pompen in een beetje hifi thuis en in de auto hoef ik ook zeker niet enorme versterkers, maar het moet wel goed spul zijn, mijn oren zijn kritisch). De in hoogte verstelbare passagiersstoel heb ik niet nodig, boordcomputer gaat als het goed is ook via Move&Fun (en als dat niet zo is, zal ik het niet echt missen) en cruisecontrol vind ik erg prettig op met name de snelweg, maar ik rijd met deze auto dagelijks 20 kilometer in stadsverkeer en slechts af en toe grotere afstanden. Toch het Travelpakket gekozen in plaats van het Mediapakket, omdat ik de relatief kleine meerprijs voor die extra zaken te overzien vond, zeker in verband met mogelijke inruil over een aantal jaren. En cruisecontrol is voor die enkele langere rit toch wel aangenaam.

Maar wat nu? M'n Citigo staat inmiddels al bij de garage, vermoed ik. En het lastige in dit geval is dat ik 'm uiteindelijk besteld heb via een onafhankelijke garage in mijn dorp, omdat ik daar al jaren tevreden klant ben en zij mij onderaan de streep de beste prijs konden bieden, daar heb ik precies mijn bestelling doorgegeven zoals ik 'm bij twee verschillende Skodadealers (A en B) heb samengesteld aan de hand van de prijslijsten die ik daar heb gekregen. En die plaatselijke garage krijgt hem geleverd via Skodadealer C, waar ik niet langs ben geweest. Ik kan mijn klacht moeilijk neerleggen bij de garage waar ik hem koop, zij hebben de bestelling prima doorgegeven: motortype, kleur, uitvoering, pakket en nog wat opties en zijn in feite niet meer dan een doorgeefluik. Dealer C heeft mij niet geholpen bij het samenstellen van de auto, die heeft alleen de bestelling ingevoerd zoals ze hem van de garage ontvangen hebben. En dealers A en B zijn samen met mij de optielijst doorgelopen en daarbij werden bij het Travelpakket ook gewoon de speakers genoemd. Ik heb mijn samenstelling gebaseerd op de informatie/prijslijst die ik daar gekregen heb, maar kan nu toch onmogelijk daar aan de jas gaan trekken... :(
 

Tones

Actief lid
Erg onduidelijk dat gedoe met de speakers. Ik heb een Elegance met funky radio en in de achter portieren ziet het er in de deuren uit alsof er speakers zitten maar .... ze zitten er niet in! Ik zal dit bij mijn eerstvolgende bezoek maar eens aan de dealer melden. In de prijslijst suggereert men dat een elegance 2 extra luidsprekers zou hebben. Zie onderstaand overzicht.

speakers.jpg
 

pvaken

Lid
Erg onduidelijk dat gedoe met de speakers. Ik heb een Elegance met funky radio en in de achter portieren ziet het er in de deuren uit alsof er speakers zitten maar .... ze zitten er niet in! Ik zal dit bij mijn eerstvolgende bezoek maar eens aan de dealer melden. In de prijslijst suggereert men dat een elegance 2 extra luidsprekers zou hebben. Zie onderstaand overzicht.

Bekijk bijlage 20647

Dat zou heel erg apart zijn.
Wij hebben proefgereden met een elegance en daar zaten achterin toch echt speakers in.
Je kan op de radio funky heel eenvoudig controleren of je 4 speakers hebt.
Als je bij de instellingen de fader (Front rear) hebt, dan zitten er 4 speakers op aangesloten.
Heb je die mogelijkheid niet, dan zitten ze er niet op.
Die radio kijkt of er speakers aangesloten zitten en geeft dan de optie wel of niet weer in het menu.

Als ze er bij jou niet inzitten zou ik toch echt terug gaan, bij de elegance staat hij zeker vermeld in iedere (officiële) folder

Gezeik met die stomme speakers, hebben ze bij de UP! toch beter voor elkaar met die pakketten volgens mij.
 

Tones

Actief lid
Ik zie ook inderdaad geen front/rear in het menu. De Funky ziet de achter speakers niet want de speaker kasten achterin zijn leeg. Ga er zeker achteraan!
 

Hetzer

Forumguru
Elegance moet gewoon 2 extra speakers hebben.
kijk ook maar de extra opties als het travel pakket.
Dit is voor de Ambition duurder dan de Elegance, dit omdat de Elegance al de extra speakers heeft tov de Ambition/Tour
 
Is het niet zo..dat de optie (zoals in elegance) 2 speakers extra...dan 4 speakers voorin heeft. Volgens mij is dat in de Mii..die ik besteld heb, ook zo. Heb proef gereden en daar zaten geen speakers achterin. Dat is volgens mij de optie met 6 speakers..
 
Bovenaan Onderaan