Onderhoudsperikelen Skoda Fabia 2.0

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onlangs ben ik met mijn 4 jaar oude Fabia Combi 2.0 voor het eerst bij de "merkdealer" geweest voor onderhoud. De auto heb ik in juli 2005 met 1 jaar BOVAG-garantie gekocht.De ervaringen met de auto zijn tot nu toe uitstekend mede door de fijne 2.0 motor! Maar ja, iedere auto heeft onderhoud nodig dus ook de mijne. De km-stand is 45.000 bij 4 jaar dus de garage stelde voor om toch de 60.000 beurt uit te voeren. Hiermee heb ik ingestemd. Een paar weken voor de beurt begaf de accu het. Kan gebeuren bij een auto van 4 jaar. Navraag bij de merkdealer leerde dat deze niet onder de garantie viel dus ik hier bij de plaatselijke dorpsgarage een nieuwe laten plaatsen. Mijn verbazing was groot toen de BOVAG naar aanleiding van mijn vraag op hun site aangaf dat een defekte accu wel degelijk onder de garantie viel! Ik dus een en ander via het officiële e-mailadres van de merkdealer naar hem opgestuurd waarin ik verzocht voor een regeling. Geen antwoord. Pas na persoonlijk bezoek bij de dealer kreeg ik te horen dat de accu bij de 60.000 beurt verrekend zou worden. Auto gebracht voor beurt en vooraf Skoda-folder gelezen waarbij men melding maakt van vaste tarieven voor elke beurt (pakketprijzen). Erg duidelijk voor de klant dus. Toen ik de rekening kreeg zag ik niets van pakketprijzen maar een gespecificeerde rekening die behoorlijk hoger uitkwam. Ook mijn "vergoeding voor de accu verbaaasde mij: slechts 45 Euro excl. BTW terwijl de accu voor de Fabia 2.0 in de folder wordt aangeprezen voor € 120,- Navraag bij de importeur leerde mij dat de zgn. pakketprijzen "kale" beurten zijn zonder extra's zoals bijv. remolievervangen. Tevens zijn de vermelde tarieven adviesprijzen naar de dealer toe en is de dealer dus niet verplicht deze over te nemen.
Conclusie: de beurt zal best naar behoren zijn uitgevoerd, (toch maar even nieuw vet op de motorkapsluiting gedaan. Hoort bij de jaarlijkse beurt maar was niet gebeurd...)tenminste dat hoop ik maar ik heb niet zo'n heel lekker gevoel overgehouden aan mijn eerste ervaring met de merkdealer.
Dus: maak bij een afspraak voor een beurt vooraf goede afspraken en vraag vooral door! De in de folder aangeprezen pakketprijzen voor een beurt zijn dus niet bindend! Kijk ook eens naar de tarieven van de "gewone" BOVAG-garage zeker als er geen fabrieksgarantie meer is op de auto.
 

SkodaMan

Actief lid
Bedankt voor je item. Het moet uit de lengte of uit de breedte. Dat geldt ook voor de merkdealer. Wat ik uit je verhaal leer is om behalve mondelinge verklaringen of toelichtingen ik ook andere bronnen moet raadplegen. Het wordt er niet éénvoudiger op /forum/images/graemlins/frown.gif.
 
Hieruit blijkt maar weer eens dat de ene merkdealer de andere niet is. Ik vind het heus niet erg een rekening te moeten betalen maar wil wel eerlijkheid en duidelijkheid. Dit verwacht ik zeker van de importeur. Als in een folder staat dat Skoda werkt met pakketprijzen verwacht je toch ook dat elke dealer deze methode hanteert, toch? Als ik dan in een e-mailbericht van een of andere typmiep van de importeur lees dat ze vindt dat ik een heel redelijk bedrag heb betaald (ze ziet de gecrediteerde accu over het hoofd...) denk ik: ach, laat ook maar zitten.....Volgend jaar ga ik weer lekker terug naar mijn oude vertrouwde garage zonder afgeschermde werkplaats en veel stropdassen op kantoor maar met welgemeende vriendelijkheid en eerlijke rekeningen.
 

Laus

Actief lid
aan duidelijkheid bij de dealers lijkt het bij skoda nog wel eens te schorten. Dat was ook mijn ervaring hier in den haag. Gaat dan wel om een leasekar maar toch.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan