Onderhoudshistorie COMBI 1.2 TDI GreenLine

joerii

Nieuw lid
Ik heb interesse in een Fabia COMBI 1.2 TDI GreenLine uit 2011, heb een proefrit gemaakt en ben erg enthousiast maar er staat iets in de onderhoudshistorie waar ik mijn vraagtekens bij heb. De volgende punten komen n.l. meerdere keren per jaar terug:

'Diverse lampjes - Werkt niet - Vervangen'
'Wissel wiel mob - N.v.t. - Uitvoeren'

Is dit gebruikelijk? of zou dit onderdeel van een groter probleem kunnen zijn?

Het gaat om een ex-lease auto en is altijd onderhouden door a-point.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 

Roedie76

Senior Member
Defecte lampjes kunnen op elke auto voorkomen. Zeker als er vaak met verlichting aan gereden word.

Voor wat betreft het wiel, dat zou je kunnen navragen bij A-point.
Het kan zoveel betekenen dat er een monteur ter plaatse een lekke band gewisseld heeft, maar dat is een gok.
 

CharlesTucker

Forumguru
Meerdere keren per jaar lampjes vervangen, kan wel, maar lijkt misschien toch wat veel. Ik heb bij m'n O2 zelf in 7 jaar en 270.000km twee keer beide dimlichten vervangen, 3 keer de DRL lampjes (als er een stuk gaat vervang ik ze meestal allebei, als ik toch bezig ben), 2 keer een achterlichtje. De dealer heeft 1 keer 2 knipperlichtjes vervangen "omdat ze niet oranje genoeg meer waren voor de AKP). Dus ja, strict genoemen is dat meerdere keren per jaar.

Wissel wiel, zou ik inderdaad even navragen, als dat twee keer per jaar is zou het ook het wisselen van zomer naar winterbanden en weer terug kunnen zijn. Ik weet niet of er leasemaatschappijen zijn die dat door de dealer laten doen. Toen ik nog een leaseauto had moest ik daarvoor naar Profile.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb bij mijn 2011 versie binnen de garantieperiode last gehad van de bekende valse "lamp kapot" meldingen. Dat is verholpen door een nieuwe bcm te plaatsen.

Ik rij meestal met dimlicht aan en mijn achterlichten branden sowieso altijd zodra het contact aan is, dus ook met drl. In ruim 157000 km tot heden zijn er eenmaal 4 nieuwe bolletjes achter gestoken toen er eentje kapot was en onlangs voor de 2e keer nieuwe Philips XtremeVision bollen in de koplampen (projector halogeenmodel), meer en beter licht dan de gewone halogeentjes.
 

joerii

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties, ik zie dat de wissels van de wielen inderdaad twee keer per jaar zijn gedaan. Altijd in de herfst en lente dus dat zal de verklaring zijn.

Ik heb het voor de zekerheid ook bij A-point nagevraagd. Zal hier nog even laten weten wat zij me er over kunnen vertellen.
 

Hakar

Donateur
Bij A-point doen ze daar soms lang over, afhankelijk van de vestiging.
Bij de ene vestiging willen ze graag je bankrekeningnummer, pas nummer en pincode alvorens een antwoord te geven, bij de andere krijg je het zonder blikken of blozen op een presenteerblaadje.
Lelystad scoorde bij mij het slechtst.

Meer over hier in deze rubriek, meet en greet
 

AGTon

Forumguru
Bij A-point doen ze daar soms lang over, afhankelijk van de vestiging.
Bij de ene vestiging willen ze graag je bankrekeningnummer, pas nummer en pincode alvorens een antwoord te geven, bij de andere krijg je het zonder blikken of blozen op een presenteerblaadje.
Lelystad scoorde bij mij het slechtst.

Meer over hier in deze rubriek, meet en greet

Ik dacht altijd dat Lelystad net als in Almere goede service gaf. Tenminste, toen het nog Holdinga was.
 

Hakar

Donateur
Korte weergave van hoe het bij mij ging.

Onze Fab werd particulier aangeboden.
Met hulp van @Cordoba @turboturbo @Peter-036 @EdK en @eriktv een aantal dingen kunnen tackelen voor aankoop.
Beurten allemaal netjes genoteerd in het boekje.
Laatste keuringsrapport ook.

Onderhoudshistorie in de vorm van rekeningen, en of een overzicht van reparaties helaas niet.

Aan de hand van het in het boekje opgetekende gegevens, was te zien dat de auto zijn eerste 7 jaar voor de APK bij een A-point in Adam was geweest.
De vier jaar er na bij A-point in Almere.
De anderhalf tot twee jaar daarna, bij A-point in Lelystad.

Alle drie de bedrijven netjes aangeschreven met de vraag of zij mij mogelijk konden en wilden aangeven of er grote technische ingrepen en of vervangingen aan de auto waren gedaan.
Prijzen hoefde ik niet te weten, en heb dat ook netjes vermeld.

Adam en Almere reageerden vrijwel onmiddellijk, en Lelystad is na een week nog eens aangeschreven.
Lelystad moest toch nog iets meer weten dan alleen mijn e-mailadres, zoals, n.a.w. telefoonnummer (stond allemaal al in de mail met mijn vraag) en hoe lang ik de auto al had.

Kenbaar gemaakt dat de auto toen nog in het bezit was van de vorige eigenaar, en op de rest niet gereageerd.
Weer een week later nogmaals geïnformeerd, en een kleine week later antwoord.
Inhoud van het antwoord was nul komma nul.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb destijds bij de aankoop van mijn Fabia I zelfs ongevraagd van de oorspronkelijke dealer allerlei info gekregen. Ik had de auto gekocht bij een handelaar, die de punten die ik bij de testrit geconstateerd had, ook liet repareren bij de dealer waarvan hij de auto had overgenomen. Ik had één of andere vraag over de historie van de auto, en had daarvoor de betreffende dealer gebeld, en kreeg ook te horen dat de auto een jaar daarvoor bijv. al een nieuw raammechanisme in het bestuurdersportier was vervangen. Kortom een zeer behulpzame receptionist, die daardoor ook een goede indruk bij mij achterliet over de betreffende dealer (was een dealer op de Zuid-Hollandse eilanden).
 

Canon-Eye

Forumguru
(was een dealer op de Zuid-Hollandse eilanden).
Spijkenisse, gok ik...?
Ben bij die mensen decennialang klant geweest toen ik nog in die buurt woonde, ook al toen ze nog de VW- en Audidealer waren voordat die naar een nieuw pand ging en het Skodadealerschap onder de naam Vepreda Autostudio in het oude pand kwam.
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Nee het was op een zuidelijker eiland, Goeree-Overflakkee, ergens in de buurt van Oude Tonge, maar is zoals zovelen zijn VAG-dealerschap kwijtgeraakt, en ik geloof dat de garage ondertussen zelfs niet meer bestaat.
 

greenlinediesel

Senior Member
Ik heb ook de spookmeldingen van defecte lampen zoals hierboven beschreven. Ik werd er helemaal gek van dus heb ik het volledige systeem (lampcontrole) middels VCP uitgecodeerd. BCM vevangen zat er bij mij helaas niet in. En weg zijn de meldingen :yeehaa:

In vergelijking met mijn vorige auto's viel de lichtopbrengst van de Faab enorm tegen, dus heb ik besloten Xenon in de kijkers te stoppen. Sindsdien nog niet helemaal op peil van de vorige auto's -- maar 100x beter. Ik vermoed dat het iets met de lenzen te maken heeft.

Hoop dat je er iets mee kan en succes met de aankoop, voorderest is het een fijne wagen!
 
Bovenaan Onderaan