Onderhouds items Rapid '16

rds

Nieuw lid
Goededag mede skode rijders,

Ik ben opzoek naar de items die vervangen moeten worden bij x-jaar / km's onderhoud.

- Olie 30k km/ 2 jr
- luchtfilter?
- Interieur filter?

andere zaken?

De auto is nu ong 2 jaar oud en heeft zo'n 15k km gereden.
 

Captain Hook

Forumguru
Blijkbaar heb jij een ander onderhoudsboekje dan dat ik heb. :pieker:

Zie bijlage; daarin staat toch redelijk uitgebreid beschreven wat ze allemaal (behoren te) doen....
 

Bijlagen

  • onderhoud02.pdf
    822,5 KB · Weergaven: 31

ertromp

Forumguru
Je hebt de auto nu dus 2 jaar en 15K gereden. Dan staat je auto waarschijnlijk op Longlife service.
Eerste advies: blijf niet zo lang met een TSI blok op LL olie rijden. Als je de auto langer wilt rijden en je bent zuinig op het blok ga dan jaarlijks olie verversen.
De eerste onderhoudsbeurt is niet meer dan olie / oliefilter verwisselen, vloeistoffen controleren en met een beetje geluk wordt je bandenspanning gecontroleerd.
Daarnaast zal in ERWIN gekeken worden of er terugroepacties zijn die wellicht uitgevoerd moeten worden.
 
Op het advies van Ertromp heb ik wel een klein vraagje? Ik zelf heb met mijn Rapid 21.000 km gereden op 2 j., en had zelf mijn twijfels over de LL service. Mijn garagist stelde mij volledig gerust,Skoda weet wel wat ze voorschrijven.(30000 km of 2 j. maximum )Als die man maar 7500 km per jaar rijdt, om welke reden moet hij dan reeds zijn olie vervangen na 7500 km als hij er in werkelijkheid 30.000 mee kan rijden op 1 jaar.
 

Captain Hook

Forumguru
Vocht in b.v. remvloeistof?
Of vocht/sludge in de motorolie?

Weinig kilometers kan betekenen, iedere dag een paar km waarbij de motor(olie) nauwelijks opwarmt, of slechts 1x in de zoveel tijd een forse rit, waarbij de olie wel goed warm wordt...

Maar het wordt sowieso aangeraden om iedere 2 jaar de remvloeistof te vervangen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Remvloeistof
De gebruikte vloeistof is hygroscopisch en trekt water aan; ongeacht het gebruik...
 

oco1979

Forumguru
Goededag mede skode rijders,

Ik ben opzoek naar de items die vervangen moeten worden bij x-jaar / km's onderhoud.

- Olie 30k km/ 2 jr
- luchtfilter?
- Interieur filter?

andere zaken?

De auto is nu ong 2 jaar oud en heeft zo'n 15k km gereden.

Olie + oliefilter zeker vervangen.
Interieur filter zeker vervangen(ga verschieten hoe vuil deze is.)
Luchtfilter zal nog niet direct nodig zijn(ne keer uitblazen kan geen kwaad)
 
Interieur filter was bij mij betrekkelijk proper na 21000 km, eens goed uitgeblazen ontsmet en teruggeplaatst.En de nieuwe filter bijgehouden voor de volgende keer.
 

Captain Hook

Forumguru
Interieurfilter kost amper 15 euro (via b.v. amazon of eBay). Is zelf in enkele tellen te vervangen.
Daar heb je echt geen fully qualified maintenance engineer voor nodig... :nono:
 
Bovenaan Onderaan